• Juno

Hur många timmar i veckan lägger ditt barn på läxor (skolår 1-3)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många timmar i veckan lägger ditt barn på läxor (skolår 1-3)
  • Ninette

Min tjej går i 1:an och har en svenska läxa i veckan som tar ca 15 minuter att göra.

• morochmer

Det har varierat mycket. från 1-5 timmar.

• Miss Lau

Min dotter går i 2:an och de har tre läxor i veckan, skrivstil, läsläxa och matte. Hur mycket/lite de läser verkar däremot vara frivilligt. Räknar jag bort den tar de två andra läxorna ca 30 min sammanlagt för min dotter. Läser gör hon frivilligt 30-40 min om dagen.

• Åssi

Min son går i 1:an och de har 2 läxor/vecka. En läsläxa på 4-5 sidor som ska läsas varje dag. Alltså 7 ggr! Vi "fuskar" och gör det inte på helgen, men den lägger han ca 15 min * 5 dagar på. Sedan har de en matteläxa som tar ungefär lika lång tid en dag/vecka. Det blir sammanlagt ca 1,5 timme/vecka.

Jag har hört från andra föräldrar och även högstadielärare att "vår"skola har ganska mycket läxor på låg- och mellanstadiet. Det leder till att de i jämförelse med elever som kommer från andra skolor är mer vana vid läxor när de börjar högstadiet. Tyvärr så leder det också till att många är skoltrötta redan på mellanstadiet...
    .

• Juno

Jag undrar eftersom min 7-åring lägger ner över två timmar i veckan och jag tycker att det är alldelses för mycket. Hon är ganska snabb och har lätt för att läsa och räkna så det finns säkert andra som lägger ner mer än vad hon gör.

De har läsläxa som ska läsas minst 4 gånger, 15 min varje gång. Sen har de flera matteläxor. Denna veckan var det plus och minus (40 tal), två suduko och en tar-reda-på-uppgift där barnet ska leta former rita av dem och i skriven text berätta om dem.

Matteläxorna delas ut på tisdagen och samlas in på fredagen så barnen har tre kvällar på sig att göra detta. Igår bölade vi nästan båda två innan vi var klaraRynkar på näsan

• Åssi
    Juno skrev 2011-02-04 10:54:35 följande:
    Jag undrar eftersom min 7-åring lägger ner över två timmar i veckan och jag tycker att det är alldelses för mycket. Hon är ganska snabb och har lätt för att läsa och räkna så det finns säkert andra som lägger ner mer än vad hon gör.

De har läsläxa som ska läsas minst 4 gånger, 15 min varje gång. Sen har de flera matteläxor. Denna veckan var det plus och minus (40 tal), två suduko och en tar-reda-på-uppgift där barnet ska leta former rita av dem och i skriven text berätta om dem.

Matteläxorna delas ut på tisdagen och samlas in på fredagen så barnen har tre kvällar på sig att göra detta. Igår bölade vi nästan båda två innan vi var klaraRynkar på näsan
    Det låter väl häftigt för en förstklassare tycker jag. Om jag vore du skulle jag ta upp det med läraren och kanske ringa runt till några andra föräldrar först för att höra hur deras barn orkar med det.
    I första klass ska det ju bara vara roligt att lära sig och göra läxor. Man får ju inte förstöra barnens kunskapstörst och göra dem skoltrötta redan nu!!!
  • Javah

Min son går i en läxfri skola så...Ingen tid alls då.

• Mirjamell

Har två barn! Sonen går i 3:an och lägger väl ner ca 2,5-3 timmar i veckan på läxor. Han har läsläxa 15 miuter/dag, en matteläxa, en engelskaläxa, en läsförståelseläxa, en skrivläxa, veckans glosord 10 st (tragglas tills han kan dem) och av och till multiplikationstabellen. Så han lägger ner minst 20 minuter/dag oftast mer.

Dottern går i 1:an har en alldeles för lätt matteläxa och även väldigt lätt skrivläxa i veckan tar väl ca 15 minuter om ens det för henne att göra dem. Men vi tar själva och tränar läsning med henne, hon läser bra men vill gärna läsa för mamma eller pappa.

• mamma till 2 frön
    År3: Läsläxa som ska läsas så att de kan läsa den hyfsat felfritt efter en vecka tis-tis så den blir ju individuell plus att de har nivåanpassade läsböcker, toppen tycker jag. En matteläxa som varierar, just nu rabblar vi multiplikationstabeller. Skulle tro att sonen lägger ned ca 3 timmar effektivt tid på läxläsning men då har han dessutom ADHD så vi har en startsträcka innan vi kommer igång oxå .
    F-klass: Dottern har fritt valt att ha läsläxa och lägger väl självmant 10 minuter, gladeligen 5 dagar i vecka på att läsa innan hon släcker för natten. Vet att förskoleklassen inte ska ha läxor men hon vill verkligen själv och känner sig viktig och duktig. Vi försökte först med att hon kunde läsa typ Totteböcker som vi lånade på biblioteket men de innehåller försvåra ljudkombinationer så när skolan erbjöd sig att hon kunde låna lättlästa startböcker som läsläxa jublade hon.
    Barn är olika och om skolan valt att ge läxor anser jag att de bör vara individuella. 
  • m med tre stjärnor

Flicka år 3: De har ett mattepapper (multiplikation och division) som hon gör på cirka fem minuter. Sen har de andra läsläxa men inte hon eftersom de inte har något som passar henne. Vi lånar istället böcker på biblioteket själva som hon läser på kvällarna (skulle jag räknat med det som läxa?)
    Utöver det har de mattetal som de ska lära sig utantill det kanske vi tränar i sammanlagt 10 minuter max per vecka. De har läxor måndag till måndag.

Svar på tråden Hur många timmar i veckan lägger ditt barn på läxor (skolår 1-3)