2,2-åring som inte vill komma igång med talet
Jag har en son som blev två år i december för två månader sen. Jag har i två års tid jobbat på förskolan där han nu är placerad sen i somras och vi var några kompisar som fick barn under samma år (2008) och självklart kan jag inte låta bli att jämföra med alla dessa barn... Fult på sätt och vis kan jag samtidigt tycka.
Vi läser mycket för honom, pratar klart och tydligt och försöker helt enkelt hjälpa honom på traven så han ska komma igång lite med språket. Han kan mamma och pappa, sen har han egna ord för mormor/farmor, morfar/farfar, farbror, morbror, katt, häst osv. Han har till och med utvecklat ett eget litet teckenspråk.
Men mycket låter som ren och skär rappakalja och det leder till en hel del missförstånd såklart. Han blir frustrerad över att vi inte förstår honom och vice versa.
Jag förstår att alla är olika och att han kanske håller på att utveckla något annat nu som tar mycket plats, vem vet han kanske lagrar en hel del inom sig också så att en dag kommer det bara explodera.
Han är inne på sin andra omgång dubbelsidig öroninflammation för det här året med tre veckors mellanrum och han hade även en släng av det i fjol vid den här tiden, jag har läst att det kan medföra hörselnedsättningar.
Det jag helt enkelt vill veta, är det något vi ska oroa oss över? Be att få komma in och göra en hörselundersökning för att se om dessa inflammationer har lett till nedsatt hörsel? Ta kontakt med en logoped?
Tacksam för svar!