• Lina007

2,2-åring som inte vill komma igång med talet

Jag har en son som blev två år i december för två månader sen. Jag har i två års tid jobbat på förskolan där han nu är placerad sen i somras och vi var några kompisar som fick barn under samma år (2008) och självklart kan jag inte låta bli att jämföra med alla dessa barn... Fult på sätt och vis kan jag samtidigt tycka. 
    Vi läser mycket för honom, pratar klart och tydligt och försöker helt enkelt hjälpa honom på traven så han ska komma igång lite med språket. Han kan mamma och pappa, sen har han egna ord för mormor/farmor, morfar/farfar, farbror, morbror, katt, häst osv. Han har till och med utvecklat ett eget litet teckenspråk. 
    Men mycket låter som ren och skär rappakalja och det leder till en hel del missförstånd såklart. Han blir frustrerad över att vi inte förstår honom och vice versa.

Jag förstår att alla är olika och att han kanske håller på att utveckla något annat nu som tar mycket plats, vem vet han kanske lagrar en hel del inom sig också så att en dag kommer det bara explodera.
    Han är inne på sin andra omgång dubbelsidig öroninflammation för det här året med tre veckors mellanrum och han hade även en släng av det i fjol vid den här tiden, jag har läst att det kan medföra hörselnedsättningar.

Det jag helt enkelt vill veta, är det något vi ska oroa oss över? Be att få komma in och göra en hörselundersökning för att se om dessa inflammationer har lett till nedsatt hörsel? Ta kontakt med en logoped?

Tacksam för svar!

Odin 081202 | lina007.blogspot.com
  • Svar på tråden 2,2-åring som inte vill komma igång med talet
  • BVC Sköterskan

Hej!

Du har helt rätt, man skall inte jämföra sitt/sina barn! Min erfarenhet är dock alla gör det någon gång (inklusiv jag).

Du beskriver att han använder rösten mycket, även om det är ett fåtal tydliga ord och att han även utvecklat ett eget teckenspråk. Utan att ha träffat honom skulle jag rekommendera någon form av hörselscreening och förmodligen även logoped i slutändan, för att få hjälp på traven.

Jag tror att det kan vara väredefullt att börja med ett besök på BVC. Där kan sköterskan följa upp vad som hänt sedan 18-m besöket.
    En sedvanlig BVC-hörselscreening är dock svår att genomföra på barn i hans ålder. Däremot kan BVC remittera honom vidare till audiologen. Antagligen vore det dock bäst om läkaren i samband med återbesöket (efter örininflammationen) gör det, då öronen bör vara helt friska för att inte få ett falskt negativt svar.

Min erfarenhet är att barn som för övrigt utvecklas väl, men har en tendes att använda tecken och helt enkelt styras mer av det dem ser i första hand, behöver kontrollera hörseln.
    Men som sagt boka tid hos BVC, så man kan göra en mer sammantagen bild. Under tiden tycker jag att ni fortsätter göra det ni gör så bra; tala tydligt, läs och sjung med honom.

MVH Christine

Svar på tråden 2,2-åring som inte vill komma igång med talet