Liv73 skrev 2011-03-02 19:32:45 följande:
Spännade Anne, du vet vi funderar fram och tillbaka hur vi ska göra. Nu när jag äntligen är gravid och allt, ska man göra kub, nupp och ev fostervattenprov eller bara strunta i allt och se vem som komme helt enkelt.
Om du jämför med dina andra barn, på vilket sätt skiljer sig barnet med DS från de andra?
När allt kommer omkring så är ju selektionen av människor ganska hemsk. Vem får leva och vem får inte och vem ska bestämma det? Det är frågor jag tänker på en del i dessa dagar.
Vad jag främst oroar mig för när det gäller downs är inte så mycket det mentala handikappet utan det kroppsliga som hjärt kärlsjukdommar osv
Det där är jättesvåra frågor.. ja, inte den om hur min son skiljer sig från syskonen men det andra.. att selektera, vem som får och vem som inte får födas.. och det är ju något som var och en måste ta beslut om. Tack och lov, vill ja gtillägga, för tänk om någon annan skulle bestämma sånt åt en!
skillnaden mellan min son med DS o de andra tre? Oj.. de tre andra är ju totalt skilda individer de också.. en lärde sig läsa o räkna vid 4-5 års ålder, en annan i ettan, lillebror med DS i tvåan, det fanns några i hans klass som var ännu senare, normalstörda dock. (han går i grundskolan i åk 5 nu)
Gå lärde sig syskonen mellan 12-15 månader ålder, lillebror vid 18 månader.
Han är lika go och omtänksam som sina syskon, samtidigt som han är en j**el på att rymma.. haha Varför inte göra det man vill, varför invänta tråkmorsan? är nog hans devis
Talet är det som varit den stora skillnaden, måste jag ju säga.. och det beror INTE på hans utv st, det beror på att de inte lyssnade på mig när jag sa att ungen hör dåligt.. för när han testades av audionomen så lurade han sk*ten ur henne.. han är nämligen expert på att avläsa vad folk säger så även om han inte hör som han ska så uppfattar han iaf vad folk säger så länge han ser dem.. (sin hsk har han inte fått pga DS inte pga mig.. jag hör också lite dåligt..) Han fick happar när han var 5½ år, de flesta andra får dem _många_ år tidigare! Då först kom hans språkutveckling (rättare sagt talutveckling) igång, tur han redan hade ett rikligt språk pga teckenspråket
Sen är han betydligt mer spontan, han bryr sig inte lika mkt som andra om vad andra tycker och tänker om honom, han bara "är".. och det har gett avtryck i klassen, det är en lugn och trygg klass där klasskompisarna törs vara sig själva och ställer upp för varandra. Ganska skönt att inte ha dessa hämningar, att inte behöva fundera på vad folk ska tänka om mig nu.. Ni vet såna där kurser som företag skickar iväg sina anställda på, där man ska lära sig att vara spontan och säga vd man tycker och tänker, att våga vara sig själva? Han kommer aldrig behöva dem.. för han är dessa kursers förebild ;-D
Jag är tacksam över att jag inte tog det där FVP jag blev erbjuden, jag var ju bara 33 år.. hehe
Men OM jag hade tagit det, vad skulle jag gjort? Jag hade inte klarat en abort, kanske jag skulle klarat en före jag fick mina andra barn, men nu när jag vet vad det innebär att vänta och få barn så skulle jag inte klara av det.. så kontentan av det skulle blivit att jag skulle fått veta före att sonen har DS och sedan fått gå i flera månader och må dåligt innan jag fött barnet och såg att det faktiskt inte var ett syndrom jag fött utan ett barn, mitt barn. Så för mig var det rätt att avstå från prov. För mig, alltså. För andra kanske det inte är lika självklart eller rätt eller bra eller vad man nu vill se det som..
Får jag ge dig råd? isf så OM du tänker dig att du inte vill ha barn med avvikelse så gör FVP eller hellre MKP direkt, gå inte via NUPP/KUB, de ger iaf bara en riskuppskattning. Då får du veta, inte bara en gissning.