• rere88

Är buller skadligt för fostret?

Har läst någonstans att bullriga arbetsmiljöer inte är lämpliga för gravida, men vad är det som gäller om man tittar på decibell nivån? är det någon db-nivå som inte får överskridas vid graviditet?

Undrar mest för att jag senaste veckan varit ovanligt trött med både yrsel o huvudvärk lite till och från på jobbet och undrar om det har med bullernivån och göra...

tacksam för svar!

• Svar på tråden Är buller skadligt för fostret?
  • Amy27

Den tillåtna bullernivån för en gravid kvinna ska inte överstiga 80 dB.
    Nu vet jag ju inte var du jobbar eller hur reglerna är hos er men på min arbetsplats (industri) så är de tvungna att mäta bullernivån efter att den gravida gått in i v.24. Det gjorde arbetsmiljöingenjören på min arbetsplats och sen fick jag inte vara kvar där.
    Jag misstänkte att bullernivån var för hög eftersom bebisen i magen blev alldeles vild. Själv mådde jag som vanligt...

• rere88

jag arbetar som maskinoperatör och truckförare på lite olika företag(via Manpower)
    får nog höra mig för om db nivån där jag jobbar hädanefter.
    läste liksom att bullrig miljö kan vara skadligt för fostrets hörsel och att den gravida kvinnan kan börja producera stresshormoner som kan leda till högt blodtryck vilket inte är bra ju.

• Amy27

Alldeles för högt buller kan resultera i att moderkakan lossnar vilket är livsfarligt både för mamma och bebis.
    Jag jobbade vid två olika kapmaskiner och bullernivån låg på 98 dB resp. 111dB.
    Så kolla med arbetsgivare för enligt vårt avtal (skogs & trä) så måste bullerundersökning göras.
    Lycka till!

• rere88

Oj då det låter farligt ju! Nu måste jag bara hålla koll. Installerade en decibell mätare i mobilen.

• rere88

Idag kollade jag med hjälp av en decibelmätare hur hög nivå det är på min arbetsplats och det låg på 87db. Skyddsombudet skulle kolla om jag får lov o jobba i den ljudnivån. Skönt o få det kollat.

Svar på tråden Är buller skadligt för fostret?