• Anonym (syskonstr)

Börja förskoleklass och grundskola ett år tidigare

Hej!
    Har två tjejer som det är precis ett år emellan. 

Funderar på det här med skolstarten. I höst är det två år till största tjejen börjar förskoleklass. Tanken att eventuellt även låta lillasyster börja då finns, men vi vill gärna diskutera saken med kunniga utomstående.

Anledningen till att vi tänker så här är i första hand den att vi nu inte bor på den ort vi kommer från och har planer på att flytta dit igen lagom tills förskoleklass-starten.
    Då kommer vi dels flytta ca 30 mil och behöva bryta upp från det dagis tjejerna ska börja på nu i höst. Dessutom kommer lillasyster få börja på nytt dagis för att gå där knappt ett år tills hon ska börja förskoleklass.

Båda tjejerna är normalbegåvade och lillasysters utveckling har stimulerats av att växa upp tätt inpå storasyster.

Det vi funderar  på är om det för någon av dem kan bli negativt att börja tillsammans med sin syster?
    Kommer lillasyster aldrig att känna sig duktig jämfört med storasyster eller kommer storasyster aldrig att få känna sig duktig om hon har en lillasyster som är lika duktig...?? 

• Svar på tråden Börja förskoleklass och grundskola ett år tidigare
  • Anonym (syskonstr)

Oj, postade innan jag skrivit färdigt...

Vad är din syn på saken?
    Kommer det skapa onödig konkurrens mellan dem om de startar samtidigt? Eller kommer det bli bra då de har en trygghet i varandra och kan utvecklas ihop? De är väldigt tighta. Kan det i sig vara ett problem? Mår de bra av att säras på eller spelar det ingen roll? 

I övrigt...Kan man generellt säga att 5-åringar är för små för att börja förskoleklass eller spelar det egentligen ingen roll? Tänker på att man i flera andra länder börjar skolan tidigare än vad vi gör i Sverige. 

Kan tillägga att tjejerna är födda tidigare på året, så skillnaden mellan vår "lillasyster" och de senare födda 07:orna är inte så jättestor.

Vi har inte på något sätt tänkt ta ställning nu. När det väl är dags kanske det visar sig vara väldigt opassande eller så, men jag vill ändå få lite "input" eftersom vi ändå funderat på det.

Tacksam för svar! 

• Förskolepedagogen

Hej!
    Jag tror att det är jätteviktigt att ni tänker på att det är två olika barn ni har. Det viktiga är inte hur nära de är varandra i ålder utan hur det utvecklas. Jag tror också det är viktigt med egna kompisar, särskilt när man är född nära varandra och väldigt tighta. Ett annat sätt att se på saken med flytt och ny förskola/skola är just att det ger dem möjlighet att utvecklas som individer. Endel föräldrar väljer att sätta tvillingar i olika klass för att ge dem möjlighet att utvecklas efter egna förutsättning. Låt den stora flicka vara stor först och börja skolan och låt den yngre få vara äldst på förskolan utan en storasyster. Det är mitt råd.
    mvh Inger

Svar på tråden Börja förskoleklass och grundskola ett år tidigare