• u77

Varför väljer så pass många så konstiga namn?

som rubriken lyder...till sina nyfödda alltså?

Jag läser ofta i namntrådar saker som "det skulle inte jag ha valt, för det är så vanligt" ???
    är det fel på vanliga namn?

Snart är ju alla ovanliga nya namn så vanliga så de gamla vanliga blir ovanliga?

Hur valde ni och varför?

Vi har två söner som heter Theo och Felix. Vi valde namnen för vi tycker de är fina, och inte ovanliga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 10:11
    Hmm...jag tycker det är knepigt att folk på den här sidan, vrider och vänder och läser mellan raderna och TROR sig veta vad man tycker och tänker?
    Varför är stämningen så hetsk?

Min fråga va "varför väljer så pass många ovanliga/(konstiga skrev jag men skulle ha val ovanliga istället) namn till sina barn?

...jag har inte klagat på någons val av namn. Alla har ett eget val.

Ville bara ha ett enkelt svar som tex: "Vi ville ha ett unikt namn för att vi vill han vår dotter/son ska vara just unik".

Lämnar denna tråd nu, den tar för mycket tid.

• Svar på tråden Varför väljer så pass många så konstiga namn?
  • Embla
    Ekorrfamiljen skrev 2011-02-11 11:25:01 följande:
    Om det inte ska uttalas som F blir ju Ph i Philiph än märkligare.
    Philiph kan ju "inte bestämma sig". Antingen ska PH uttalas som F eller som P. Att ha samma stavning, men med två uttal i samma namn blir ju lite...dumt.

Jag kan inte komma på ett enda ord där PH ska utttalas som P (och sophink räknas inte, för det är ett sammansatt ord). Måste slå upp det sedan.
  • Embla
    KattenKorven skrev 2011-02-10 20:54:03 följande:
    Embla, jag fattade :) det jag menade att skriva var "ingen är iaf döpt till filif" som en rolig kommentar bara men när jag utelämnade typ hälften av orden är det ju inte konstigt att det inte gick fram... :)
    Ok, jag har väl huvudet så fullt av stökiometri att inget mer gick in.Flört
  • Surfare
    DenNamnbitne skrev 2011-02-10 23:09:16 följande:
    Fast enligt svenska uttalsregler finns det ingenting som säger att ph ska uttalas f! Jag tror att Philiph / Filiph är en tysk stavning.
    Ph på tyska uttalas vad jag vet F
  • Emeli
    vildaungarnasmamma skrev 2011-02-07 14:19:33 följande:
    Mina ungar heter:
    Alfons, Loke och Bellatrix.
    Inte valda för att vara konstig, utan för att vi gillade namnen och de såg helt enkelt ut som sina namn =)
    Ursäkta, men såg Loke verkligen ut som en lömsk och ondsint jätte, och Alfons som en hallick?  Förvånad
  • astro
    Emeli skrev 2011-02-12 13:51:04 följande:
    Ursäkta, men såg Loke verkligen ut som en lömsk och ondsint jätte, och Alfons som en hallick?  Förvånad
    Suck. Loke sades vara mycket vacker, för det första, och Alfons betyder antingen "ädel" eller "alvlik", forskarna är inte riktigt ense där.

Bellatrix är en stjärna och namnet betyder "kvinnlig härförare" ungefär.

Så nu var du lustig men jag antar att barnen ifråga var mycket vackra, pojkarna, och en riktig liten tuffing, flickan.
    Surfare skrev 2011-02-11 16:18:28 följande:
     Visst gör det det, precis som på franska och engelska.
  • Fiva

Är det ingen som har reagerat på vad som står i TS, längst ner ?

u77 skrev 2011-02-05 14:33:15 följande:
    Vi har två söner som heter Theo och Felix. Vi valde namnen för vi tycker de är fina, och inte ovanliga.
    "Vi valde namnen för att vi tycker att de är fina, och inte ovanliga"

Hon valde inte namn för att de var fina utan de var tvungna att inte vara ovanliga också Tungan ute
  • u77
    Fiva skrev 2011-02-13 09:31:29 följande:
    Är det ingen som har reagerat på vad som står i TS, längst ner ?"Vi valde namnen för att vi tycker att de är fina, och inte ovanliga"

Hon valde inte namn för att de var fina utan de var tvungna att inte vara ovanliga också Tungan ute
    ja...för oss är det en viktig sak att namnen är med i almanackan. Därför valde vi namn som inte är ovanliga?

Försökte du göra dig lustig på min bekostnad eller?
  • Emeli
    astro skrev 2011-02-13 04:44:28 följande:
    Suck. Loke sades vara mycket vacker, för det första, och Alfons betyder antingen "ädel" eller "alvlik", forskarna är inte riktigt ense där.

Bellatrix är en stjärna och namnet betyder "kvinnlig härförare" ungefär.

Så nu var du lustig men jag antar att barnen ifråga var mycket vackra, pojkarna, och en riktig liten tuffing, flickan.
    Lustig och lustig, det beror väl på vad man väljer att fokusera på. Jag skrev aldrig att Loke var ful, men likt förbannat var han av jättesläkt och opålitligheten själv. Alfons kan jag inte tänka mig att det är så roligt att heta om man kommer till Frankrike (alphonse = hallick), eller ens till vårt grannland Danmark. Suck ...
    Det är synd om människorna.
  • Fiva
    u77 skrev 2011-02-13 15:54:51 följande:
    ja...för oss är det en viktig sak att namnen är med i almanackan. Därför valde vi namn som inte är ovanliga?

Försökte du göra dig lustig på min bekostnad eller?
    Namn byts ut i almenackan till och från, så bli inte förvånad när det händer era barns namn Drömmer

Tycker att du fomulerade dig lustigt i TS! Som om det var extra viktigt att namnet inte var ovanligt.

För att svara på din TS :

- Nej, det är inget "fel" på vanliga namn.

- Jag tror inte att namn som Anna, Maria, Mikael eller Hampus kommer att bli ovanliga, de har hängt med så länge att de är odödliga.

- För mig var det inte vlktigt att mina barn absolut skulle ha ovanliga namn, för mig var det viktigt att namnet föll sig fint i munnen och passade på mina barn. Sen att det råkade bli namn som inte är likt någon annans namn (i min omkrets) beror på att jag associerar i princip alla "vanliga" namn med människor jag på ett eller annat sätt kännt eller träffat i mitt liv vilket gjorde det svårt för mig att sätta de namnen på mina barn.
    Man skulle kunna säga att alla namn (som jag tyckte var fina) redan var upptagna.

Personligen tycker jag att man ska sluta klanka ner på andras namnval. Skulle barnet verkligen ta skada av namnet i livet så går det faktiskt att byta namn...
    Det är inte synd om barnen som får "konstiga" namn. De själva tycker inte att de har konstiga namn, inte förrän någon unge i skolan (som har lärt sig från sina trångsynta föräldrar att ovanliga namn är "konstiga" namn) börjar trycka ner de barnen.

Min dotter har frågat mig varför hon fick heta Junie och jag svarar henne att jag tycker att det är ett av de vackraste namnen i hela världen och att jag tyckte att hon passade att heta det. Hon sträcker på sig lite extra mycket med ett stort leende, kramar sedan om mig och tackar mig för att hon fick ett sånt vackert namn som Junie. Glad
  • DenNamnbitne
    Det är möjligt men svenskan har ingen regel som säger att ph uttalas f. Det uttalas p.
  • Surfare
    DenNamnbitne skrev 2011-02-13 20:56:19 följande:
    Det är möjligt men svenskan har ingen regel som säger att ph uttalas f. Det uttalas p.
    Så namnet blir Pilip då alltså?
  • Surfare

Nu har jag letat efter ord pa svenska där Ph blir P. Enda jag kan komma pa är egennamn som tex efternamnet Phil. Annars âr det bara gamla grekiska ord där allt uttalas med F. Philip kommer fran Grekiskan, sa jag tycker nog det borde bli F dâr med.

Har du en länk till nagra uttalregler, Namnbitne? Skulle vara intressant att se.

• skomakarfrun

Själv har man tur att ha ett väldigt ovanligt och vackert efternamn så oavsett vad jag döper mina barn till så blir de unika! Jag vill ha vackra namn helst kungliga. Inge hitte-på, inte min grej, tur nog har jag hundar som jag får döpa till precis vad jag vill utan att nån skadas.
    Jag vill ha ett namn som jag inte förknippar med någon person jag tycker illa om och eftersom jag har svårt för människor överlag så är det många namn som försvinner.

Men andra får välja vilka namn de vill, kunde inte bry mig mindre... Tänk att alla ska hålla på att bry sig så mycket om alla andra hela tiden...

• p0ppaN

Jag heter Mimmi, det är 2458 personer som har namnet som tilltalsnamn.
    Är det ovanligt?

• gedansk

hej

min dotter heter Weronika i andra namn och det är den polska stavningen så olika språk kan ge olika stavningar och uttal : )

• KaiPon
    Soppa skrev 2011-02-05 22:47:02 följande:
    För att vårt första barn föddes -00 och fick namnet Filip och det visade sig vara det vanligaste namnet då. Och då sa jag aldrig mer. Så nästa fick heta Elise och när vi väntade 3an så fatsnade jag för Maximilian och kom lika snabbt på att det skulle vi aldrig orka säga. Och namnet Max gillar jag inte så det fick bli milian. och när vi väntade 4an så hade jag någon månad innan det hört namnet Rox som en flicka i en by i närheten hette. Då tyckte jag att det var ett hundnamn men snabbt växte det i mina öron. Så då bestämmde jag att det barn jag väntar ska heta Rox oavsett vem det var och ut kom en liten Rox pojke.

Filip/Agnes
    Elise /Colin
    Milian / Nåmi
    och Rox/Rox

Agnes Colin Nåmi Rox hade det lika gärna kunnat heta om dom hade vart av det andra könet när dom föddes.

jag har även ca 35 kusiner och min mamma har 14 syskon och pappa har väl 8 st + deras respektive och alla kusiners respektive + barn. Så jag har sagt att det finns så många namn så jag vill inte att någon av mina barn ska behöva dela namn med en släkting.

Hej där! Detta är ett gamalt inlägg, jag vet, men vill bara påpeka att den lilla tjejen med "hundnamnet" som du sedan döpte din son efter är min lillasyster. Alla sex barn i familjen har namn som slutar på x, därav Rox. :P
Svar på tråden Varför väljer så pass många så konstiga namn?