• Mamman8

Snart 11månader!!

Min dotter blir snart 11 månader..
    Jag undrar om de är någon med "samma/likvärdig" utveckling som henne som kan berätta lite om era barn.. När de börja med olika saker osv..

Om man lägger henne på magen så ålar hon sig baklänges å snurrar runt på magen osv.. Försöker att ställa sig i krypställning men har inte riktigt orken lr får inte fäste?

Hon kan vända sig åt båda håll men gör de helst inte, om de inte är i sängen, vår säng..

Hon sitter jättebra o stadigt å sträcker sig efter saker osv.. Har börjat vika/lägga de ena benet bakom, så kanske e på gång att hon lägger sig på mage själv snart?

Hon intresserar sig inget för att resa sig mot saker, å inget intresse för å ställa sig upp i sängen osv.. Men hon drar sig upp helt själv om vi typ håller ut våra händer..

Hon springer verkligen fram med gåstolen, tar sig fram överallt på nolltid! Om vi ska gå utan gå stolen, går de väldigt knackligt men vi tar oss framåt iaf..

Så nu undrar ja lite om de är någon som känner igen sina barn
    och isf, kröp era barn (när?), när börja de resa sig mot saker? När började de gå?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 23:14
    Hon kan vinka (på flera sätt), klappa händerna, göra en massa ljud med munnen, å gillar att härmas, med allt verkligen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 23:15
    och givetvis en massa massa mer.. :D

• Svar på tråden Snart 11månader!!
  • mammaNena

har en kompis som har en på 10½ månad. hon började gå igår! men hon har varit tidig med allt!
    Vi har en pojk på 9 månader, han kan knappt sitta. men vi ska till barnmottagningen med honom, han har nog nåot litet fel, det återstår att se. han kan vända sig från rygg till mage ibland, inte andra hållet. han kan ta sig hyfsat fram i gåstolen. Det han är riktigt bra på är att granska leksaker, pilla på saker som inte ens dottern kunde när hon va 1 år. utforska andras ansikten (försiktigt) känna på ögonbryn, näsan osv.

• camillaoadde

Sonen började krypa vid 7-8 mån tror jag, han reste sig mot saker vid 8-9 månader och han tog sina första steg runt hans ett års dag. Kommer inte ihåg om det var strax före eller strax efter.

• flickan85

Min dotter är snart 7månader. Hon sitter stadigt (suttit lull sen 4mån o 2 veckor). Rullar från mage till rygg och tvärtom. När hon ligger på mage så kan hon backa och snurrar som en klocka,har börjat dra sig upp mot krypställning. Ligger en sak hon vill ha precis utom räckhåll så snurrar hon åt nåt håll så att hon når. Greppar,byter hand. "Pratar". Kan ställa henne mot ett bord och hon håller balansen hyffsat bra. Går när man håller i händerna. Plaskar så att det stänker om det i badkaret.  Börjat pussas. Dragit sig upp när hon håller i mina fingrar har hon gjort sen hon var 2månader,börjat försöka att sätta sig upp själv. 

• pluvdo

Sonen vände sig åt båda håll när han var tre månader, satt när han var fem månader, reste sig mot saker när han var 5½ månad, rest sig från ligg- till sittläge sen han lärde sig sitta, krupit sen han var sex månader.

Han är tio månader nu och går längsmed möbler, men inte själv. Tror dock inte det är långt kvar dit, men jag har tagit det lite lugnt med att uppmuntra det eftersom han känns tidig nog som han är... Fast häromdagen var han jättenära att ta ett par steg, tror jag, men han blev så exhalterad att han skuttade omkull. Han kan stå ganska länge utan stöd.

Han säger babawawagaaeeeemaa och så vidare, men inga ord. Han klappar, men han vinkar inte, han plockar upp leksaker och lägger dem i en låda om man ber honom om det och han ger en leksaker i handen ifall man ber om dem. Han gillar att sitta och slänga leksaker till en som man sedan slänger tillbaks. Han bygger dock inte med klossar, utan slänger dem hellre.

• Fr1dlyst

Min son är snart 11 månader.. Han går stadigt och springer nästan lite. Började gå vid 9 månadr.

Kröp vid 5 månader och satt stadigt vid 6 och började samtdigt ställa sig upp mot möbler/gå längsmed.

Jollrara för fullt, klappar händer, vinkar och säger några ord.

Axel 080415 och Ludvig 100315 <3
  • GrönaDruvan

Min son är snart 8 mån. Han sitter stadigt, tar efter grejer, försöker dra sig uppåt och ställer sig nästan i krypställning. Första sonen började krypa vid 10 mån och gå vid 11,5 mån. Fast du.. Jämför inte med andra, alla barn är olika!!

• GrönaDruvan

Ja, sen står han en stund om man ställer honom mot ett bord tex, han kan snurra runt på golvet... Han kan massa saker och det är så kul att se

• duomater

Vår dotter blir elva månader om en vecka, och din beskrivning av din flicka lät otroligt lik hur långt vår tjej har kommit i sin utveckling! Nästan allt stämde förutom att vår dotter studsar runt på rumpan och förflyttar sig på det viset. Men hon böjer sig fram efter olika grejer, och går då nästan över i krypställning, men är inte riktigt där än.

För övrigt stämde din beskrivning på pricken! Komiskt!

• 3Ikka3
    Mamman8 skrev 2011-02-05 23:04:10 följande:
    Min dotter blir snart 11 månader..
    Jag undrar om de är någon med "samma/likvärdig" utveckling som henne som kan berätta lite om era barn.. När de börja med olika saker osv..

Om man lägger henne på magen så ålar hon sig baklänges å snurrar runt på magen osv.. Försöker att ställa sig i krypställning men har inte riktigt orken lr får inte fäste?

Hon kan vända sig åt båda håll men gör de helst inte, om de inte är i sängen, vår säng..

Hon sitter jättebra o stadigt å sträcker sig efter saker osv.. Har börjat vika/lägga de ena benet bakom, så kanske e på gång att hon lägger sig på mage själv snart?

Hon intresserar sig inget för att resa sig mot saker, å inget intresse för å ställa sig upp i sängen osv.. Men hon drar sig upp helt själv om vi typ håller ut våra händer..

Hon springer verkligen fram med gåstolen, tar sig fram överallt på nolltid! Om vi ska gå utan gå stolen, går de väldigt knackligt men vi tar oss framåt iaf..

Så nu undrar ja lite om de är någon som känner igen sina barn
    och isf, kröp era barn (när?), när börja de resa sig mot saker? När började de gå?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 23:14
    Hon kan vinka (på flera sätt), klappa händerna, göra en massa ljud med munnen, å gillar att härmas, med allt verkligen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 23:15
    och givetvis en massa massa mer.. :D
    Exakt beskrivning av min son!
  • Mamman8
    Jkpg Deluxe skrev 2011-02-07 20:53:06 följande:
    vår son kröp "plötsligt och oväntat" vid 11 mån!
    hoppas min tjej överraskar mig snart :)
  • Alexe

För oss gick det absurt snabbt från att ha en kille som knappt kunde sitta stadigt utan kastade sig baklänges med ojämna mellanrum och bara backade in i hörn med hjälp av armarna när man lade honom på magen till den kille vi har nu som går omkring på egen hand i lägenheten, reser sig mot allt och försöker klättra upp på pallar och annat. 2 1/2 månad tog det däremellan ungefär. Kröp inte vid 8, men går nu vid 10 1/2... Så oavsett om du tycker att hon är sen nu så kommer hon kanske plötsligt att vara tidig istället.

• LillaFlingan

du ts, skippa gåstolen nu så ska du se att hon börjar ta sig fram på eget sätt iaf..

även om hon kanske inte kryper så måste hon öva musklerna genom att åla,hasa lr dylikt.
    vår yngsta började åla för 2-3v sedan, han blir 11mån på söndag..
    det går allt fortare nu, men väntar på att han ska börja krypa..

han har pincettgreppet, klappar händerna, började vinka idag.
    men vi tog bort gåstolen så fort han började åla, detta gjorde vi även med gåstolen..

jag anser inte att gåstolen behövs när de väl börjar kunna ta sig framåt själva även om det är väldigt saaakta i början.. de behöver ju få öva...

Svar på tråden Snart 11månader!!