• iag

nio-månader,trög i magen,ersättning, matvariation

Hej! Min niomånaders bebis krystar relativt mkt,tycker jag.Hon tar i så hon blir jätteröd-flera gg per dag och ofta kommer det en klump som e mjuk men fast och åt det torrare hållet-typ lerklumpskonsistens.Är det normalt el. räknas detta som förstoppning? Hon bajsar varje dag-ofta fler gg men då dessa klumpar i storlek ett plommon (även mindre ibland)

Vi bor utomlands i tyskland och jag hittar ingen likvärdig produkt för välling här och nu har hon börjat vägra den tyska kvällsgröt/vällingen.Jag ger henne istället en godnatt-ersätning,ca 180ml,och sen ca 22.30 ersättning ca 235 ml. Om hon vaknar runt 06-07.00 får hon även ersättning då.Frukosten (gröt) får hon runt 08.00. Hur mkt ersättning ska/kan man ge egentligen? jag ger ersättning för nyfödda då jag hört att det är mildare för magen än de från 6 el 8 månader.

Jag är rädd att hon ska sätta i halsen när jag introducerar riktig mat. En gång gav jag krossade kex i juice-då satte hon i halsen, idag fick hon en mandarinklyfta och satte i halsen-PANIK! Jag har pga av min rädsla hittils bara givit burkmat, men är orolig för variation och näring. Fisk finns ej på burk här så det har hon inte ens fått ännu. Ofta äter hon samma mat 2gg per dag. Jag har givit en bit banan-det gick bra att äta,en klyfta äpple gick också bra men jag tog ifrån henne den sista biten. Men,nu måste hon väl börja äta riktiga bitar och bröd,inte sant? Men jag är så rädd att hon ska sätta de i halsen.
    Tacksam för råd hur man introducerar bitar. Vänligen A. 

• Svar på tråden nio-månader,trög i magen,ersättning, matvariation
  • BVC Sköterskan

Hej!

Din dotter skulle kunna vara förstoppad, då hon endast bajsar små klumpar och hon dessutom måste kämpa så varje gång. Vid hennes ålder kan det vara bra att börja med att erbjuda kost som hjälper magen. Både katrinplommonpuré och päronpuré fungerar utmärkt och kan ges flera gånger dagligen. Dessutom kanske hon kan få yoghurt med bifidusbakterier som mellanmål. I övrigt är det bra om hon får fibrer och frukt som generellt har god effekt på tarmarna.
    Bajsar hon inte på tre dagar skall du dock kontakta sjukvården.

Vad gäller ersättning är min erfarenhet att man gärna slutar med det i takt med matintroduktionen. Dels är innehållet anpassat för spädbarn och dels ger det inte samma mättnadskänsla som åldersanpassad välling. Jag vet dock att välling inte finns utanför skandinavien i princip, men då skulle jag hellre rekommendera gröt.
    Mångden välling brukar ligga runt 220 ml i hennes ålder per mål.

De flesta föräldrar tycker att det är läskigt med att introducera bitar i barnets mat, dessutom är de flesta barn initialt inte alls intresserade av det. Jag brukar dock rekommnedera att vid åtta månader börja ge små smörgåsbitar, makaroner, majs och ärtor till exempel. Det kan vara en bra början då inga av dessa produkter fastnar speciellt lätt i halsen.
    Förutom att barnen lär sig äta bitar, får de även chans att träna pincettgreppet då de sitter och pillar med bitarna.

Erbjud din dotter mat regelbundet, fem-sex mål per dag. Skapa lugn och ro, duka fint, låt henne alltid sitta i egen stol och tillåt henne kladda och äta det mesta själv. Ge henne vatten efter varje måltid, även om de flesta barn dricker väldigt lite.
    Om du inte hittar speciellt mycket barnmat i affärerna, så är det faktiskt inte så jobbigt att göra egen mat, speciellt om man har en stavmixer. Även om det förmodligen skulle räcka om du mosar maten med en gaffel vid hennes ålder. Var restrektiv med salt och saffran i övrigt kan du krydda som du vill. Örtkryddor brukar vara väldigt populärt. På livsmedelsverkets (www.slv.se) kan du läsa om vad barn under ett år inte bör äta.

Du behöver inte variera måltiderna speciellt mycket, om du ser till att hon får i sig enligt tallriksmodellen under dagen. Erbjud henne gröt och smörgås (som med fördel är mörkt/grovt bröd) frukt/grönsaker, yoghurt med bifidus, fisk/kött och potatis/pasta så får hon i sig det hon behöver.
    Kom ihåg att de flesta barn äter bra ena dagen sämre andra dagen. Ha istället koll på vad hon fått i sig under den senaste veckan.

Smaklig måltid!

MVH Christine

Svar på tråden nio-månader,trög i magen,ersättning, matvariation