Längtandsfull skrev 2011-02-11 12:24:03 följande:
Fick en dotter i Tisdags och igår kom vi hem.
Jag tycker då är otroligt jobbigt att amma. Framförallt på nätterna.
Vantrivs jätte mycket med mig själv.
När jag fick sonen för 3 årsen så slet jag massor med amningen och efter 1½ månad så gick vi över till ersättning. Starten med sonen var inte allt rolig. Jag hade ont i ca 2 månader efter förlossningen, Tyckte amningen var jobbig och allt detta resulterade i att jag blev depperimerad en längre tid =(
Inatt och igårnatt har amningen varit välldigt intensiv och samtidigt som jag har ont och har svårt att hitta en bra sovställning så är allt jätte jobbigt och jag mår jätte dåligt.
Så jag funderar på att byta till ersättning redan nu men det känns som att jag ger upp förtidigt..
Känner sån skuld om att jag inte kämpar och ger min dotter det bästa.
Jag har ju inte såriga vårtor eller mjölkstockning utan mitt problem är att jag mår otroligt dåligt psykiskt =(
Är så rädd för att detta skall vara en grund till depp denna gången också..
Snälla ge mig tips och råd.. Tycker ni att jag borde sluta amma och endå inte behöva känna skuld??
Jag fick ångest inför varje matning med äldsta dottern. Nu hade jag ju ont också, men största anledningen till att jag slutade amma var för att jag mådde skitdåligt av det. Det var ju bara obehagligt, smärtsamt och jag kände mig så låst. Jag gav upp efter två veckor och det var ett av mina bästa beslut, har aldrig ångrat en sekund. Andra barnet valde jag att inte amma alls, ville helt enkelt inte.
Det viktigaste är att du matar ditt barn, vilken förpackning maten kommer ur kvittar faktiskt. Ersättningen är så bra idag och barnet får allt det behöver.
Om du någonstans inom dig vill amma så tycker jag du ska ta kontakt med amningshjälpen, de har tydligen hjälpt många. Om du känner med hela kroppen att du inte vill och det "bara" är det dåliga samvetet som gnager, så sluta. Utan skuld. Ingen kommer att tacka dig för att du kämpar och mår sämre och sämre, ditt barn föredrar nog en glad mamma istället.