• LHUF

någon som gett ersättning frän födsel?

med vårt första barn strulade amningen och hon var supertrött från dag 1 så vi fick stödmata henne och sedan fick vi aldrig i gång amningen så jag gav ersättning helt från det att hon var 2 veckor

nu har vi fått vårt andra barn och jag vantrivs så med amningen hemskt att säga men så är det

men om man nu vill ge från födseln hur mkt ger man då? på paketet står det från 2 veckor bara..

Tilde 080319
  • Svar på tråden någon som gett ersättning frän födsel?
  • LHUF

Är det oberoende av vilken sort man väljer? Vi har nan hemma nu. Tack för alla fina svar. Var på bb för återbesök idag och träffade en superbra bm som sa åt mig att
    strunta i alla krav och göra vad jag mår bäst av.

• Gunnell

Vad jag vet så spelar det inte någon roll vilken ersättning. Det enda knepiga med ersättning är att komma på vilken sort man ska ta :) Om det inte funkar på en gång. Jag testade först semper, men fick höra att Nan skulle vara bättre för känsliga magar. Nan 1 inhandlades, men då blev han förstoppad. Testade då Nan ha 1 och då försvann förstoppningen, men han var väldigt gnällig. Då testade vi Lemolac men det fick han sura uppstötningar av. Sedan blev han förstoppad IGEN och då fick han Semper bifilus. Han var fortfarande väldigt gnällig och fick utslag. Han hade ont i magen och var gasig hela tiden. Det visade sig att han hade mjölkproteinallergi (vanligt tydligen, det växer bort oftast inom ett år). Då började vi med Nutramigen :) Han mådde som en prins men då kom larmrapporter om att Nutramigen innehöll en massa skit (höga halter av mangan tex). Så nu har vi bytt igen till Althera. 7 olika sorter alltså :) 

Men å andra sidan om jag hade ammat så hade jag ju fått sluta med ALL mjölk. Även laktosfritt. Och han hade fått ont i magen om jag skulle råka få u mig mjölk.  

• sommartjejen1

Jag har heller aldrig haft dåligt samvete över att jag inte kämpade längre tid med amningen mer än 1,5 vecka och efter 1,5 vecka kämpande med amningen och jag pumpade och fick ut ca 1 cm i flaskan så tänkte jag att nu skiter jag i detta...inte meningen att man ska lägga ner all sin tid och energi på denna jäkla amningen när det finns ersättning där barnen kan dricka tills dom blir mätta och belåtna och när man ser vad dom får i sig !.......Jag testade nan först men sen bytade vi till semper varför vet jag inte,blev bara så....sen fick han semper lemolac pga mycket magknip........funkar super..dock dricker han inte erästtning mer ,då han är 6 månader och äter vanlig mat alla måltider och välling på kvällen

• Längtandsfull

Fick en dotter i Tisdags och igår kom vi hem.
    Jag tycker då är otroligt jobbigt att amma. Framförallt på nätterna.
    Vantrivs jätte mycket med mig själv.

När jag fick sonen för 3 årsen så slet jag massor med amningen och efter 1½ månad så gick vi över till ersättning. Starten med sonen var inte allt rolig. Jag hade ont i ca 2 månader efter förlossningen, Tyckte amningen var jobbig och allt detta resulterade i att jag blev depperimerad en längre tid =(

Inatt och igårnatt har amningen varit välldigt intensiv och samtidigt som jag har ont och har svårt att hitta en bra sovställning så är allt jätte jobbigt och jag mår jätte dåligt.

Så jag funderar på att byta till ersättning redan nu men det känns som att jag ger upp förtidigt..
    Känner sån skuld om att jag inte kämpar och ger min dotter det bästa.
    Jag har ju inte såriga vårtor eller mjölkstockning utan mitt problem är att jag mår otroligt dåligt psykiskt =(
    Är så rädd för att detta skall vara en grund till depp denna gången också..

Snälla ge mig tips och råd.. Tycker ni att jag borde sluta amma och endå inte behöva känna skuld??

• SilverEmma
    Längtandsfull skrev 2011-02-11 12:24:03 följande:
    Fick en dotter i Tisdags och igår kom vi hem.
    Jag tycker då är otroligt jobbigt att amma. Framförallt på nätterna.
    Vantrivs jätte mycket med mig själv.

När jag fick sonen för 3 årsen så slet jag massor med amningen och efter 1½ månad så gick vi över till ersättning. Starten med sonen var inte allt rolig. Jag hade ont i ca 2 månader efter förlossningen, Tyckte amningen var jobbig och allt detta resulterade i att jag blev depperimerad en längre tid =(

Inatt och igårnatt har amningen varit välldigt intensiv och samtidigt som jag har ont och har svårt att hitta en bra sovställning så är allt jätte jobbigt och jag mår jätte dåligt.

Så jag funderar på att byta till ersättning redan nu men det känns som att jag ger upp förtidigt..
    Känner sån skuld om att jag inte kämpar och ger min dotter det bästa.
    Jag har ju inte såriga vårtor eller mjölkstockning utan mitt problem är att jag mår otroligt dåligt psykiskt =(
    Är så rädd för att detta skall vara en grund till depp denna gången också..

Snälla ge mig tips och råd.. Tycker ni att jag borde sluta amma och endå inte behöva känna skuld??
    Jag fick ångest inför varje matning med äldsta dottern. Nu hade jag ju ont också, men största anledningen till att jag slutade amma var för att jag mådde skitdåligt av det. Det var ju bara obehagligt, smärtsamt och jag kände mig så låst. Jag gav upp efter två veckor och det var ett av mina bästa beslut, har aldrig ångrat en sekund. Andra barnet valde jag att inte amma alls, ville helt enkelt inte.

Det viktigaste är att du matar ditt barn, vilken förpackning maten kommer ur kvittar faktiskt. Ersättningen är så bra idag och barnet får allt det behöver.

Om du någonstans inom dig vill amma så tycker jag du ska ta kontakt med amningshjälpen, de har tydligen hjälpt många. Om du känner med hela kroppen att du inte vill och det "bara" är det dåliga samvetet som gnager, så sluta. Utan skuld. Ingen kommer att tacka dig för att du kämpar och mår sämre och sämre, ditt barn föredrar nog en glad mamma istället.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Längtandsfull
    SilverEmma skrev 2011-02-11 12:52:18 följande:
    Jag fick ångest inför varje matning med äldsta dottern. Nu hade jag ju ont också, men största anledningen till att jag slutade amma var för att jag mådde skitdåligt av det. Det var ju bara obehagligt, smärtsamt och jag kände mig så låst. Jag gav upp efter två veckor och det var ett av mina bästa beslut, har aldrig ångrat en sekund. Andra barnet valde jag att inte amma alls, ville helt enkelt inte.

Det viktigaste är att du matar ditt barn, vilken förpackning maten kommer ur kvittar faktiskt. Ersättningen är så bra idag och barnet får allt det behöver.

Om du någonstans inom dig vill amma så tycker jag du ska ta kontakt med amningshjälpen, de har tydligen hjälpt många. Om du känner med hela kroppen att du inte vill och det "bara" är det dåliga samvetet som gnager, så sluta. Utan skuld. Ingen kommer att tacka dig för att du kämpar och mår sämre och sämre, ditt barn föredrar nog en glad mamma istället.
    TAck snälla du för ditt inlägg..
    Det puffar mig mer åt rätt håll..
    Jag vill verkligen inte amma för jag mår jätte dåligt av det är så rädd för att bli deperimerad som förra gången =( Men eftersoma tt det egentligen inte är några "synliga" problem med amingen så känner jag så dålig =(
    Vill inte känna så..

Men det blir nog att testa flaskan idag.

Frågan är ju bara då hur jag skall gå till väga.
    Kommer inte ihåg hur det var förra gången.
    Det enda jag minns var den hemska mjölkstockningen jag fick när jag slutade amma..
  • SilverEmma
    Längtandsfull skrev 2011-02-11 13:04:02 följande:
    TAck snälla du för ditt inlägg..
    Det puffar mig mer åt rätt håll..
    Jag vill verkligen inte amma för jag mår jätte dåligt av det är så rädd för att bli deperimerad som förra gången =( Men eftersoma tt det egentligen inte är några "synliga" problem med amingen så känner jag så dålig =(
    Vill inte känna så..

Men det blir nog att testa flaskan idag.

Frågan är ju bara då hur jag skall gå till väga.
    Kommer inte ihåg hur det var förra gången.
    Det enda jag minns var den hemska mjölkstockningen jag fick när jag slutade amma..
    Försök försök försök att inte ha dåligt samvete! Du väljer det som är bäst för ER! Tycker du att jag borde ha dåligt samvete som inte ammade minsta dottern överhuvudtaget?

Jag slutade amma/pumpa första barnet efter två veckor. Mjölken sinade av sig själv och jag handpumpade lite ibland för att få bprt det värsta spända. Du kan inte prata med en läkare om du kan få piller? Det fick jag med andra barnet och det tog bara ett par dagar innan all mjölk var borta.
  • Längtandsfull
    SilverEmma skrev 2011-02-11 13:14:00 följande:
    Försök försök försök att inte ha dåligt samvete! Du väljer det som är bäst för ER! Tycker du att jag borde ha dåligt samvete som inte ammade minsta dottern överhuvudtaget?

Jag slutade amma/pumpa första barnet efter två veckor. Mjölken sinade av sig själv och jag handpumpade lite ibland för att få bprt det värsta spända. Du kan inte prata med en läkare om du kan få piller? Det fick jag med andra barnet och det tog bara ett par dagar innan all mjölk var borta.
    Skall verkligen försöka att inte ha dåligt samvete och det kommer säkert att släppa såfort vi fått iordning på matningen =)

Brösten är spända redan nu så om jag ammar mer sällan så kommer det garanterat bli jobbigt..
    Att stå och handpumpa är ju jätte jobbigt.. försökte det förra gången..
    Kan det vara så att dom har nått bra piller elelr nått på MVC??
    Skall ringa min BM nu och berätta att bäbis är här så då kan jag ju passa på att fråga henne. 
  • SilverEmma

Har inte koll på dagarna så först nu fattar jag hur ny din bebis är! grattis förresten!

Jag fick mina piller när minsta var 3 dagar, det var när jag var på återbesök på BB för en koll då jag också åkte hem dagen efter. Mina bröst hade börjat spänna som fan och kändes som två stenar. Efter jag tagit mina piller tog det bara ett par dagar för mjölken att försvinna. Ska du tillbaka på en koll för bebisen så kan du få det där, ring och förvarna dem!

• Längtandsfull
    SilverEmma skrev 2011-02-11 14:55:56 följande:
    Har inte koll på dagarna så först nu fattar jag hur ny din bebis är! grattis förresten!

Jag fick mina piller när minsta var 3 dagar, det var när jag var på återbesök på BB för en koll då jag också åkte hem dagen efter. Mina bröst hade börjat spänna som fan och kändes som två stenar. Efter jag tagit mina piller tog det bara ett par dagar för mjölken att försvinna. Ska du tillbaka på en koll för bebisen så kan du få det där, ring och förvarna dem!
    Tackar Tackar. =)
    Ja vi skall dit på måndag på KUB-test och lite annat.
    Det jobbiga är att det är en helg som jag får försöka klara mig igenom.
    Dom är redan nu sprängdfyllda och gör ont.
    Har så mycket mjölk att hon hinner inte med att äta så trycket släpper.
    Får väll pumpa lite.
    Hoppas bara hon vill ta flaskan...
  • SilverEmma

KUB? Du tänker nog på PKU-testet.

Du kan säkert få tabletter där! har inga bra tips egentligen då jag inte hade några bekymmer själv. Duscha varmt vatten på brösten och handmjölka när du verkligen behöver. Jag klarade mig på det, finns kanske andra knep om du googlar?

• LHUF

Hej alla, har inte hunnit in här ngt i veckan. Jag försöker amma men han ökar ganska lite i vikt så skall se på BVC på måndag hur det är då, för fortsätter han gå upp dåligt trots så mkt han äter så kommer jag sluta. Från i tisdags hade han gått upp 30 gram. fick en jättebra BVC sköterska som tyckte jag tänkte på ett bra sätt, hon kom inte med massa pumpningstjat heller.

Kokar ni vattnet hela tiden? Och alla flaskor?kan man ha fler flaskor med vatten i kylen? Minns knappt hur det var med dotten

• SilverEmma

Jag kokade inte vatten till någon av barnen. Har man kommunalt vatten så ska det inte behövas. Men om du vill göra det så kan du koka upp och antingen ha en stor kanna i kylen eller portionera upp direkt i flaskor och ha i kylen. Sen är det bara att micra och blanda i pulver, hur smidigt som helst!

Jag har inte kokat flaskorna speciellt regelbundet. Innan första användningen kokade jag flaskor och flasknappar bara. Annars diskar jag dem bara som vanligt.

• Längtandsfull
    SilverEmma skrev 2011-02-11 17:48:10 följande:
    KUB? Du tänker nog på PKU-testet.

Du kan säkert få tabletter där! har inga bra tips egentligen då jag inte hade några bekymmer själv. Duscha varmt vatten på brösten och handmjölka när du verkligen behöver. Jag klarade mig på det, finns kanske andra knep om du googlar?
    Självklart tänker jag på PKU =) Tänkte på det förut med men skrev tydligen endå fel...

Brösten är just nu hårda som sten och det gör såå ont..
    Dottern hinner ju inte suga ur tillräckligt fort så det hela tiden hinner bli sprängande..
    AJAJAJAJ..
    Vet inte hur jag skall göra.. Har en handpump med det tar ju säkert 30 minuter /bröst för att bara lätta på trycket.
    Jobbigt..
    Brösten är så fyllda att dom rinner HELA tiden. KOm ihåg att det var så förra gången och att det blev dyblött i sängen varje natt..
  • LHUF

Idag började jag med flaska till sonen och så skönt det känns nu, han har varit nöjdare och inte som ett plåster på mig. Får ev amma lite nu ikväll för att lätta på trycket i brösten, fast det kanske främjar mer iofs.

Har fått en jättebra BVC sköterska som verkligen talade om ersättning på ett bra sätt, som hon sa man måste ga en dräglig tillvaro också och inte bara ha han som ett plåster när man har ett barn till.

Tack för alla svar. Kram

• SilverEmma
    LHUF skrev 2011-02-14 19:40:27 följande:
    Idag började jag med flaska till sonen och så skönt det känns nu, han har varit nöjdare och inte som ett plåster på mig. Får ev amma lite nu ikväll för att lätta på trycket i brösten, fast det kanske främjar mer iofs.

Har fått en jättebra BVC sköterska som verkligen talade om ersättning på ett bra sätt, som hon sa man måste ga en dräglig tillvaro också och inte bara ha han som ett plåster när man har ett barn till.

Tack för alla svar. Kram
    Vad skönt att det funkar för dig!
Svar på tråden någon som gett ersättning frän födsel?