• ELI 79

ADHD och koständringar?

Jag undrar om någon med barn med adhd/damp eller liknande funktionsnedsättningar har märkt någon skillnad vid kostförändringar. Har ju varit mycket debatt angående gluten och mjölkfri kost för dessa barn och att föräldrar sett en förändring men att läkarkåren inte anser att det finns något belägg för det.

vi har en son som är vädigt aktiv, hemskt humör och sover urkasst! Vi har funderat kring allergier och har tagit bort både mjölkproteiin och  han blir då lugn och sover bra på nätterna. Problemet är att vi inte ser något mönster i hans "allergi" och hans nattsömn/humör etc.

OM det var en allergi så tycker man att vi borde se ett klarare mönster i hans intag men det gör vi inte, drför funderar jag på om edt inte är så att han trots allt har ADHD (som vi funderat  på sedan han var bebis nästan) men att han blir lugnare i sinnet av restriktiv kost?!

Han är 2 år gammal...

• Svar på tråden ADHD och koständringar?
  • lovleycat

Nu har jag inte något barn med diagnos...ännu (under utredning) men vill iaf rekomendera boken Kärnfrisk Familj skriven av paret Mauritson. Det danska paret det stått en del om i tidningarna som lade om kosten för hela familjen, de har bla en autistisk son som nu mår mycket bättre och inte visa lika mycket "symtom", maken var multiallergiker och mår nu jättebra osv... Jag köpte den för en tid sedan och tycker den är grymt intressant, den beskriver tydligt hur kroppen påverkas av kosten, många smarta tips och bra recept...
    Man behöver ju inte följa den slaviskt man kan bara ta till sig en del eller bara läsa den för att det är intressant...
    Den tar iaf upp mycket av det du skriver om kring kosten.

Jag köpte min online

http://www.bokus.com/bok/9789186469009/karnfrisk-familj-sa-gor-du-livsstil-utan-socker-stress-och-kemikalier-forandrar-din-vardag-for-alltid/

• lovleycat

Glömde skriva, vår ena son (som ska utredas) har liknande beteender som du beskrev och vi har än så länge bara testat ta bort allt socker och jag märker stor skillnad.

• Angels

Vi tog bort allt socker och märkte otroligt stor skillnad. Har funderat på e-nummer, mjölk och soja också då det sägs vara dåligt för autism och tänkte att det kanske påverkar adhd också?!

• MickeSkribent
    ELI 79 skrev 2011-02-06 11:25:03 följande:
    Jag undrar om någon med barn med adhd/damp eller liknande funktionsnedsättningar har märkt någon skillnad vid kostförändringar. Har ju varit mycket debatt angående gluten och mjölkfri kost för dessa barn och att föräldrar sett en förändring men att läkarkåren inte anser att det finns något belägg för det.

vi har en son som är vädigt aktiv, hemskt humör och sover urkasst! Vi har funderat kring allergier och har tagit bort både mjölkproteiin och  han blir då lugn och sover bra på nätterna. Problemet är att vi inte ser något mönster i hans "allergi" och hans nattsömn/humör etc.

OM det var en allergi så tycker man att vi borde se ett klarare mönster i hans intag men det gör vi inte, drför funderar jag på om edt inte är så att han trots allt har ADHD (som vi funderat  på sedan han var bebis nästan) men att han blir lugnare i sinnet av restriktiv kost?!

Han är 2 år gammal.
    Se gärna denna filmen som beskriver en del om orsakerna till moderna sjukdomar, och besök sedan bloggen som visas i filmen.

">

• Jag70

Vår son (10½ år) har ADHD & Tourette..........han äter allt det du skriver, TS - och sover bra ändå

• Sunshine2010

Har tagit bort sockret i tre veckors tid och märker en viss skillnad, inte dag och natt men lite bättre!

Svar på tråden ADHD och koständringar?