• MissMarti

Bilstol på Swebus??

Ja har tänkt o åka till Örebro med min 1åring nästa helg o ringer Swebus o kollar hur de funkar med barn på buss... o de ha ringa bilstolar säger de...
    så min fråga till er är Får barn verkligen åka buss utan bilstol? har jag tur finns de plats o ta upp vagnen men de finns de ju inga garantier för..
    så hur ska jag göra?
    Hur skulle ni gjort eller har gjort?

• Svar på tråden Bilstol på Swebus??
  • evaoregon
    ploten skrev 2011-02-07 21:12:12 följande:
    För mig spelar det ingen roll vad lagen säger. Jag skulle aldrig sätta mig i en taxi utan bilbarnstol med mina barn (3 och 1 år).
    Inte jag heller!
  • Sofie 943

Barn som är yngre än tre år får inte åka i fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn. Det enda undantaget är vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor, men då får barnet inte åka i framsätet.  Taget från transportstyrelsens hemsida.

Det är helt sjukt, för nuvarande tar jag alltid med mig babystolen, den är smidig att ha med på bussen och bussen jag åker har 3 punkts bälte, men den börjar bli tight nu.. jag använder den inte i bil längre men på buss får det funka, jag har ju inget annat val!  När jag åkte stadsbussen i några minuter hade jag i knät, men nu är det landsvägsbuss jag åker i 45 min...  Så frågan är hur bussbolagen har tänkt sig att barn 8 månader-3 år ska kunna åka buss. Min son är 7,5 månad och babystolen funkar snart inte längre ens i nödfall som bussresor.

• dripdrop

Vi åker helt enkelt inte swebus o likn så länge dottern behöver bilstol. Krångligt då vi inte har någon bil men vi har helt enkelt tagit tåget/fått skjuts/åkt taxi.

• Cecci78
    strojes skrev 2011-02-07 21:08:38 följande:
    Jo, självklart kan man ta med egen stol eller beställa taxi med barnstol (om taxibolaget har det). Men det finns ingen lag på att barn måste sitta i bilbarnstol i taxibilar.
    jo om det är längre sträckor
    http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default31146.asp

tex som någon ovan skrev om inställt tåg, ibland kan det ju bli taxi istället, om det är bara några stycken som ska till en viss ort, då kan jag inte se att det är tillåtet (längre sträcka)
  • dripdrop

När vi åkt tåg och det blivit inställt och vi blivit erbjudna buss istället, har vi krävt taxi med bilbarnstol i av SJ och det har de accepterat.

• Cecci78
    dripdrop skrev 2012-02-20 08:20:48 följande:
    När vi åkt tåg och det blivit inställt och vi blivit erbjudna buss istället, har vi krävt taxi med bilbarnstol i av SJ och det har de accepterat.
    vad bra! Kommer jag också göra om det skulle inträffa
  • daimstrut

Har också undvikit buss i den åldern, MEN det finns en lösning. På flygbussarna i Oslo finns integrerade barnsäten som är bakåtvända som man kan fälla ut! Helt suveränt, alla långfärdsbussar borde ha ett par såna säten. De kan användas som vanliga säten när de inte används av barn.

• Cecci78
    daimstrut skrev 2012-02-20 18:33:48 följande:
    Har också undvikit buss i den åldern, MEN det finns en lösning. På flygbussarna i Oslo finns integrerade barnsäten som är bakåtvända som man kan fälla ut! Helt suveränt, alla långfärdsbussar borde ha ett par såna säten. De kan användas som vanliga säten när de inte används av barn.
    japp, se inlägg 15 ;)
  • Mary Jo

När dottern föddes -10 så var vi tvungna att åka med henne nyfödd till Norrlands universitetssjukhus för att hon föddes med en missbildning och plastikkirurgen jobbar bara där.
    Ett babyskydd gick inte att sätta fast och vi fick bara åka buss. Kändes inte kul att vi fick sitta fast men inte våran nyfödda bebis och jag mailade bussbolaget sen och ifrågasatte det och fick bara som svar att dom skulle se över det! Trist.. 

Vilja 17/2-10 och lillebror bf 28/3-12 <3
  • daimstrut

Ja en sån som i länken inlägg 15 var det jag menade! Såna borde Swebus skaffa!

• Pippi Långstrump

I somras talade jag med transportstyrelsen. Då berättade ansvarig person att barn under tre år ska sitta på bälteskudde. Brio har en bra stol med möjlighet att sänka bältet.
    Vi åkte med barnet som var dryga året. Det funkade perfekt.
    Vi åkte med Swebus. De har eget sätet till barnet som är fritt.

• Sisisisi
    Pippi Långstrump skrev 2012-02-20 23:27:36 följande:
    I somras talade jag med transportstyrelsen. Då berättade ansvarig person att barn under tre år ska sitta på bälteskudde. Brio har en bra stol med möjlighet att sänka bältet.

Vi åkte med barnet som var dryga året. Det funkade perfekt.

Vi åkte md Swebus. De har eget sätet till barnet som är fritt.

På bälteskudde under 3 år... Bältet håller ju inte fast så små barn, det funkar från tidigast 15-18 kg... Kan man inte montera en bakåtvänd stol bör man ha en med interbälten.
  • Pippi Långstrump

Brio hatr ett band somngör att barnet får trepunktsvarianten från axeln.
    Tyckte att det lät konstigt också.
    Annars är generationsbälten bra ska finnas i buss 100 mellan Göteborg och Borås.

Svar på tråden Bilstol på Swebus??