Ska man skämmas för att ha fött med epidural?
För tre veckor sedan födde jag en underbar liten dotter. Jag hade bestämt innan att jag skulle föda utan medicinsk smärtlindring, "så naturligt som möjligt" skrev jag i födelseplanen. Så blev det inte. Efter 36 timmar med värkar hemma och fem timmar till på förlossningen så var jag helt slut. Somnade stående, kunde inte fokusera blicken. Öppningsskedet avstannade vid 5 centimeter och barnmorskan sa att hon skulle sätta in värkstimulerande dropp. Hon sa att en centimeter tar ungefär en timme. Jag skulle alltså ha fem timmar kvar och ingen energi alls. Då gav jag upp. Jag bad om epidural. Efter det fick jag vila en halvtimme och för att ta mig an de sista fem timmarna med nya krafter.
Egentligen var min förlossning en jättefin upplevelse (även om den följdes av moderkaka som vägrade lossna, blodförlust och senare en infektion i livmodern). Men när jag ser tillbaka så skäms jag för att jag inte orkade hela vägen. Jag misstänker också att komplikationerna efteråt berodde på epiduralen. När jag berättar om förlossningen så är epiduralen det första jag nämner, liksom ursäktande. Jag är rädd att andra ska tycka att jag "fuskade fram" barnet...
Är det någon som känner igen sig i det här? Hur kan jag släppa besvikelsen? Jag vill kunna se tillbaka med stolthet på min förlossning!