• millimojjan

Måste jag berätta??

Hej!
    Jag plussade igår, och vi är jätteglada för det, då vi försökt hela hösten! =) Detta är vårat första barn så jag är inte alls insatt i detta än! =)
    Nu är de så att jag går på ett vikariat som går ut i mars. De har lagt ut min tjänst nu och jag har sökt jobbet igen..
    Som jag har fattat det så måste jag inte berätta om att jag är gravid, om jag inte vill. Skulle jag berätta så kommer jag nog inte få jobbet. =/
     Men om jag ringer till barnmorskan i morgon, och "skriver in mej"(?) kan min arbetsgivare få reda på det? Jag har ju tänkt att hålla det hemligt så länge som möjligt. Vill ju verkligen ha detta jobb, och vill INTE bli arbetslös nu, för då försvinner väll alla min möjligheter att få ett nytt jobb... =(

• Svar på tråden Måste jag berätta??
  • MissEllie

Nej, de kan inte få reda på det.

Strunta i att berätta, håll god min och klä dig rätt. Själv lyckades jag dölja min graviditet till v23 på jobbet.

Och du, GRATTIS! 

• Jessa med 3

Nej, din arbetsgivare får ingen info från bm. Jag skulle också låta bli att berätta om jag var i din situation! Grattis och lycka till!!

• Erics mamma

Enligt lag måste du inte berätta förän 2 månder inna om jag minns rätt. Det är dock ganska svårt att gömma innan dess men ändå. Om vikarieatet börjar i mars hade jag inte sagt något då det trots allt är osäkert fram tills v 12. skulle du bli ifråga satt kan du bara hänvisa tilldet att man inte kan ta ut något i förskott så att säga.

Lycka till och hopps du kan fortsätta på ditt vikariat!

• millimojjan

Tack  för svaren! Vi hade inte tänkt att ens berätta för våra anhöriga förens efter v 12, så jobbet får vänta ytterligare ett tag sen! ;) Det svåra blir nog ändå att dölja magen sen då vi har varselkläder, och det blir nog svårt att be om nya byxor utan att de ska börja undra, men men det får bli ett senare problem! =) Får bli att ringa BM i morgon då!! =)

• Lena
    millimojjan skrev 2011-02-06 22:19:44 följande:

Tack  för svaren! Vi hade inte tänkt att ens berätta för våra anhöriga förens efter v 12, så jobbet får vänta ytterligare ett tag sen! ;) Det svåra blir nog ändå att dölja magen sen då vi har varselkläder, och det blir nog svårt att be om nya byxor utan att de ska börja undra, men men det får bli ett senare problem! =) Får bli att ringa BM i morgon då!! =)

Har ni västar som går över byxorna kan du använda en gylf-skarv som gör att byxorna blir vidare över magen.
  • Karlstad87
    Beben skrev 2011-02-06 22:11:49 följande:

Enligt lag måste du inte berätta förän 2 månder inna om jag minns rätt. Det är dock ganska svårt att gömma innan dess men ändå. Om vikarieatet börjar i mars hade jag inte sagt något då det trots allt är osäkert fram tills v 12. skulle du bli ifråga satt kan du bara hänvisa tilldet att man inte kan ta ut något i förskott så att säga.

Lycka till och hopps du kan fortsätta på ditt vikariat!

Lite nyfiken. Vart finner jag denna lag? Ni som e mer insatta!
  • Billabong
    Karlstad87 skrev 2011-02-09 19:24:31 följande:
    Lite nyfiken. Vart finner jag denna lag? Ni som e mer insatta!
    Lena skrev 2011-02-09 20:55:06 följande:
    Föräldrabalken eller föräldraledighetslagen
    Föräldraledighetslagen är det.

MEN, det kan finnas kollektivavtal på arbetsplatsen som säger att man måste anmäla föräldraledigheten tidigare än 2 månader före den ska påbörjas. Så läs i ditt kollektivavtal också. Det brukar dock isf inte vara mer än 3 månader före.
  • Lena

Är det verkligen tillåtet för ett kollektivavtal att försämra jämfört med lagen?

• Billabong
    Lena skrev 2011-02-10 06:43:06 följande:
    Är det verkligen tillåtet för ett kollektivavtal att försämra jämfört med lagen?
    Javisst är det.
    Iaf när lagtexten säger att delar av densamma är dispositiv (förhandlingsbar via kollektivavtal) såsom det står i 2 § i Föräldraledighetslagen. Läs själv: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

2 § Ett avtal som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks är ogiltigt i den delen.

Genom ett kollektivavtal som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en sådan central arbetstagarorganisation som avses i lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet får det dock göras avvikelser från lagen i fråga om- anmälan om ledighet (13 §),
    - tiden för arbetstagarens underrättelse om återgång till arbete (15 § andra stycket),
    - den tid arbetsgivaren har rätt att skjuta upp arbetstagarens återgång till arbete (15 § tredje stycket).

Genom ett kollektivavtal som kommit till på det sätt som anges i andra stycket får även bestämmas den närmare tillämpningen i fråga om- ledighetens förläggning (11 och 12 §§),
    - förbudet mot missgynnande behandling (16 §).

Arbetsgivare som är bundna av ett kollektivavtal enligt andra eller tredje stycket, får tillämpa avtalet även på arbetstagare som inte tillhör den avtalsslutande arbetstagarorganisationen, om arbetstagarna sysselsätts i arbete som avses med avtalet och inte omfattas av något annat tillämpligt kollektivavtal. Lag (2006:442).
Svar på tråden Måste jag berätta??