• Sia längtar

Thailand i ca 10 veckor-söker tips och råd!!

Alla ni som har varit i Thailand med småbarn en längre tid...Vad har ni för tips och vad avråder ni ifrån?
    Vi har börjat planera för en ca 10 veckor lång vistelse i Thailand nästa vinter (ca dec 2011-feb 2012). Barnen kommer då att vara ca 2,5 år och 8 mån gamla.
    Vi är relativt resvana, har dock rest mest innan vi fick barn...
    Önskemål: Vi vill nog bo på samma ställe hela vistelsen för enkelhetens skull och göra utflykter därifrån. Det viktigast är att det är BARNVÄNLIGT! T.ex. barnvänlig strand, lägenhet med kök, barnpool, om möjligt ok framkomlighet med vagn etc...Vi vill framförallt åka för att vara föräldralediga tillsammans och slippa den svenska vintern, just den här resan måste inte vara jätteexotisk och spännande. Det vore däremot kul om det finns andra barnfamiljer att umgås med, och även aktiviteter/utflykter så att man inte blir uttråkad  
    Har surfat runt en del på nätet, men det är svårt att sovra, finns ju så otroligt mycket. Tittade på Koh Lanta, det verkar mysigt, men är kanske för litet för att stanna såpass länge? Koh Samui verkar ha stort utbud, men är det tillräckligt barnvänligt? 
    Någon som har erfarenhet av bra boende? Någon som har gjort en liknande resa?
    Vore väldigt tacksam för tips och råd! 

• Svar på tråden Thailand i ca 10 veckor-söker tips och råd!!
  • Sia längtar

Tack för tipset. Hoppas att det är så fint som det ser ut på bilderna, verkar ju toppen
    Det vore jättekul om du har möjlighet att skriva några rader när ni kommit hem om hur det var! 
    Trevlig resa! 

• Ebba 27 juli

Ko Lanta är underbart och väldigt barnvänligt. Annars kan jag rekomendera att hyra ett hus eller lägenhet i Mae Pim. Ligger ca 2 timmars taxi resa söder om Bangkok på fastlandet. Fina prisvärda hus med polområden och mycket svenska. Hus att hyra finns bla på blocket och thailandsmäklarnas hemsida. Sen kan man göra utflykter till Kho samet eller Kho chang. Vi åker nästa vecka om och blir borta 6 veckor

• Kina79

Vi var i Thailand i 7½ veckor vintern 2006/2007.
    Då var tjejerna 8 månader och 2år o 10 månader när vi åkte.
    Vi bodde lite i HuaHin i börja och i slutet (barnens farmor o farfar bor där på vinterhalvåret) och sen bodde vi 5½ veckor på KohLanta.
    Vi bodde på Lanta SUmmer House, i en bungalow utan kök.

Är det nånstans det är barnvänligt och många andra barnfamiljer så är det ju på Lanta, de svenska skolorna liger ju oxå där.

Det finns ju även hus att hyra, googla eller sök på Blocket. Borde gå att få t ag på billiga boenden när man ska vara där så länge.

Inboxa mig gärna om du undrar nåt annat  

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Sia längtar

Tack så mycket för tipsen! 
    Trevlig resa Ebba 27 juli, låter härligt! 
    Tar tacksamt emot fler specifika tips. Är det någon mer som har bott någonstans på Koh Lanta med barn och är nöjda, isåfall var? Där jag har kollat (på långtidsboende i bungalows och liknande) verkar det relativt dyrt att bo. Kanske går att hitta bättre pris av en privat hyresvärd, men vore ju isåfall bra med en referens så att man vet att det är någon seriös...
    Har hittat flyg för omkring 40000:- (till Krabi med mellanlandning i Bangkok) för min familj på 2 uxna och 2 barn, är det rimligt, eller borde det gå att få tag på billigare? 

• ulligulli
    Sia längtar skrev 2011-02-16 11:54:33 följande:
    Tack så mycket för tipsen! 
    Trevlig resa Ebba 27 juli, låter härligt! 
    Tar tacksamt emot fler specifika tips. Är det någon mer som har bott någonstans på Koh Lanta med barn och är nöjda, isåfall var? Där jag har kollat (på långtidsboende i bungalows och liknande) verkar det relativt dyrt att bo. Kanske går att hitta bättre pris av en privat hyresvärd, men vore ju isåfall bra med en referens så att man vet att det är någon seriös...
    Har hittat flyg för omkring 40000:- (till Krabi med mellanlandning i Bangkok) för min familj på 2 uxna och 2 barn, är det rimligt, eller borde det gå att få tag på billigare? 
    Det finns flera som hur ut hus på Lanta på Blocket. Du kan även kolla med Lanta Diver och Slow Down Lanta

Jag tycker 40000 låter jätte mycket för 2 vuxna, 1 barn + 1 spädis! När i december åker ni? Kan et kanske bli billigare om ni åker lite tidigare om ni åker precis innan jul? Vi har bokat genom Jordenresor.se och de är jättebra på att hitta biljetter till bra priser

Lycka till!
  • Avvin

Hej sialängtar! Hur har det gått med era planer? Låter som vi har en ganska liknande resa framför oss. Vore skoj att komma i kontakt med någon i samma sits. Vi är en familj på 4, varav en 1- och en 4-åring. Kommer vara borta i 8 veckor med start 16 jan.

• Sia längtar

Hej Avvin!
    Vad spännande, vart ska ni åka?
    Vi åker till Mae Phim nu på lördag och blir borta i 10 veckor Vi ska vara nio av de veckorna i samma hus i Mae Phim och en vecka på Koh Samet. Ska ni åka runt, eller vara på samma ställe?
    Börjar få riktigt mycket resfeber nu, och hoppas att alla ska vara friska (2-åringen stukade foten igår, och tar antibiotika mot lunginflammation, men ska förhoppningsvis bli frisk till på lördag...) 

Svar på tråden Thailand i ca 10 veckor-söker tips och råd!!