• Anonym (orolig)

Hur farligt är T-röd?

Har en vän som är rätt nergången.. Han har även börjat dricka t-sprit istället för ja, sprit från systemet.. 
    Undrar hurpass mycket farligare det är jämfört med "vanlig" alkohol? Vet inte hur jag ska kunna hjälpa honom?  

• Svar på tråden Hur farligt är T-röd?
  • Anonym
    grustag skrev 2011-02-07 17:00:41 följande:
    Driver du med oss eller?
    T-doja är inget annat än vanlig etanol som smakar förjävla illa, främst tack vare bitrexen.
    He he då tycker jag du ska dricka detta och se vad som händer.
    Det innehåller en hel del mer än etanol se gärna detta fakta blad.

http://www.byggplast-batprylar.se/Kem_Tekniskt/Br%C3%A4nsle/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/ArticleDocuments/S%C3%A4kerhetsdatablad%20T-R%C3%96D.pdf

Man är bra illa däran om man dricker T röd

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-02-08 20:25:02 följande:
    He he då tycker jag du ska dricka detta och se vad som händer.
    Det innehåller en hel del mer än etanol se gärna detta fakta blad.

www.byggplast-batprylar.se/Kem_Tekniskt/Br%C3...

Man är bra illa däran om man dricker T röd
    "Förtäring: Kan orsaka illamående, kräkningar och diarre", är inte det vad vanlig etanol orsakar i större mängder? 
  • jaghopparhögt
    Anonym skrev 2011-02-08 13:44:37 följande:
    Nu tänkte du kanske inte på att 95%ig sprit är en smula lättare att överdosera.
    Fast du får lägga till bitrexen här. Jag tror faktiskt inte det är möjligt att dricka så mycket t-röd att man överdoserar för man får knappast i sig mer än fyra. Det går liksom inte att dricka hela flaskan av misstag, man får aldrig ner en sådan mängd. Folk förstår nog inte hur bittert det faktiskt smakar.
  • Anonym
    jaghopparhögt skrev 2011-02-09 15:51:51 följande:
    Fast du får lägga till bitrexen här. Jag tror faktiskt inte det är möjligt att dricka så mycket t-röd att man överdoserar för man får knappast i sig mer än fyra. Det går liksom inte att dricka hela flaskan av misstag, man får aldrig ner en sådan mängd. Folk förstår nog inte hur bittert det faktiskt smakar.
    Räkna på hur mycket (stor mängd) alkohol du behöver få i dig för att överdosera och jämför mängden mellan 40% och 95%ig sprit. Kolla hur mycket en munfuill vatten är sen och du bör kunna överdosera på väldigt små mämngder.

Det går att neutralisera bitrexen med rätt tillbehör.
  • jaghopparhögt
    Anonym skrev 2011-02-09 16:14:54 följande:
    Räkna på hur mycket (stor mängd) alkohol du behöver få i dig för att överdosera och jämför mängden mellan 40% och 95%ig sprit. Kolla hur mycket en munfuill vatten är sen och du bör kunna överdosera på väldigt små mämngder.

Det går att neutralisera bitrexen med rätt tillbehör.
    Men gör det själv istället och visa dina uträkningar.
    Man får knappast i sig tillräckligt för att överdosera. De flesta får nog inte i sig 4cl ens.
    Det går knappast att neutralisera bitrexen utan tillgång till kemilabb.
  • Anonym (123)

När jag var liten bodde vi granne med en alkoholist som dog pga t-sprit. Vet inte hur mycket eller lite han drack, vet bara att han drack det och dog.
    Om du vill hjälpa honom kanske du kan ringa anonyma alkoholister eller annan hjälplinje/grupp och få råd tips och ideer från folk som är mer insatta än vi här.

• Anonym
    jaghopparhögt skrev 2011-02-09 16:28:45 följande:
    Men gör det själv istället och visa dina uträkningar.
    Man får knappast i sig tillräckligt för att överdosera. De flesta får nog inte i sig 4cl ens.
    Det går knappast att neutralisera bitrexen utan tillgång till kemilabb.
    Jag sa inte neutralisera, som sagt tidigare det går fint med piggelin.
  • jaghopparhögt
    Anonym skrev 2011-02-09 16:49:25 följande:
    Jag sa inte neutralisera, som sagt tidigare det går fint med piggelin.
    Har du själv testat med piggelin?
    Jag vet att den där knarkaren i Uppsala gjorde sig känd på youtube med t-röd och piggelin men det knappast så att det går fint att dricka det sen. Du får fortfarande inte i dig mer än nån enstaka snaps.
    Att dricka det utan något annat att dölja smaken med är nog i princip omöjligt.
  • Anonym
    jaghopparhögt skrev 2011-02-09 17:10:04 följande:
    Har du själv testat med piggelin?
    Jag vet att den där knarkaren i Uppsala gjorde sig känd på youtube med t-röd och piggelin men det knappast så att det går fint att dricka det sen. Du får fortfarande inte i dig mer än nån enstaka snaps.
    Att dricka det utan något annat att dölja smaken med är nog i princip omöjligt.
    Alltså jag har ju testat, det finns en hel del som provat det och det krävs massor med piggelin och flaskan töms mer än 6cl kan  jag lova. Mend et var bara i testsyfte, det är inte olagligt att dricka t-röd heller. Olämpligt ja men olagligt nej.
  • Anonym (inte bra)

det låter som att din kompis är inne i ett destruktivt missbruk, och du bör nog ringa och göra en anmälan om oro till socialtjänsten, så att de kan träffa honom och diskutera hans dryckesvanor, för att sedan göra en bedömning. kanske vill han ha hjälp med sitt drickande, och då kan han ju få hjälp av en socialsekreterare som vet vart han kan vända sig, eller hjälpa honom till ett behandlingshem om det behövs. om din kompis inte vill ha hjälp kanske man ändå bedömer att hans missbruk är en så pass stor risk för hans hälsa att man får överväga tvångsåtgärder.

ring till socialkontoret i din kompis område imorgon och be att få tala med någon handläggare som arbetar med missbruk, så kan du ju först berätta lite anonymt om situationen om du känner dig osäker på om du vill göra en anmälan eller inte. du får säkert bra råd om hur du ska göra därifrån.

• lovqlej

T röd är väl inte så jätte farligt ? Jag har druckit det ett antal gånger ( jag är en tjej på 14 år ) jag hamnade på Maria ungdom typ 4 gånger o dom sa att man kunde bli blind är det sant ?

• Anonym (nopps)
    lovqlej skrev 2014-08-06 17:23:31 följande:

T röd är väl inte så jätte farligt ? Jag har druckit det ett antal gånger ( jag är en tjej på 14 år ) jag hamnade på Maria ungdom typ 4 gånger o dom sa att man kunde bli blind är det sant ?

Nej, det är bullskit man serverar för fjortisar så dom inte gör om det, t röd är smaksatt teknisk sprit, varken mer eller mindre, klarar man av att ta sig förbi den enormt vidriga smaken så får man sig en fylla.

Själv skulle jag smaka på det av nyfikenhet, köpte hem en flaska, hällde upp en fyra och där stannade jag.
    Kunde för allt i världen inte tvinga mig till att svepa den.

• Anonym (Lö)
    lovqlej skrev 2014-08-06 17:23:31 följande:

Biltema hade en för par år sedan, som hade metanol i sig.

Det var ju inte så hälsosamt när folk drack deras.

Dom tog ur det sortimentet så snabbt som det gick.

Idag så finns det ingen som har detta, av vad jag vet.

Så ne du blir inte blind.

Vet inte varför dom ljuger dig rätt upp i ansiktet, men sån här personal brukar ljuga "for the greater good".

Sen att var skitunge som helst har en dator och tar reda på verkligheten verkar dom inte fatta.

Sen blir det rent slentrian, så tänker skitungen det är väl samma med heroin = bara masa lögner.

Svar på tråden Hur farligt är T-röd?