• HKM

doktorn tycker inte jag ska amma

I förra veckan var vi på ettårskontroll. Allt var bra. Min son är pigg, frisk, glad, nyfiken, lång (78cm) men något lätt (han väger 9.8kg) Detta var inga problem tills jag sa att jag ammar min son en del fortfarande. Då sa hon bestämt att jag måste avveckla detta och se till att sonen fick riktig mat i sig istället. Amningen var bara dryck och förstörde min sons aptit (han är liten i maten) . Vi var därmed inbokade på viktkontroll. Jag blev jätteledsen (nästan kränkt) för jag trodde amning var något bra. Min stategi är att låta gossen vara med vid alla mål så lång det går - frukost, lunch, fika, middag, kvällsmat - , han äter gärna med händerna. Jag vill inte tvinga utan låta honom äta det han själv vill. Ibland äter han mer ibland mindre. Amningen har känns som en trygghet så jag inte behöver känna stress inför maten. Jag är inte orolig för hans hälsa för han visar tydligt när han är nöjd/missnöjd. Min son älskar amningen och är han nöjd är jag nöjd. Jag vill inte sluta ännu. Jag tror det kommer "lösa sig" utan tvång.
    Är det ok för en läkare att lägga sig i amningen och påstå att det bara är dryck? (det ju fortfarande nyttigt och lugnar och tröstar även en ettåring) och behöver vi verkligen gå på den där viktkontrollen?Jag är ju inte själv orolig (både jag och hans far är dessutom långa och smala). Tycker du att jag ska maila mitt bvc och berätta att jag känner mig arg och kränkt?

• Svar på tråden doktorn tycker inte jag ska amma
  • BVC Sköterskan

Hej!

Du verkar vara väl medveten om att amingen påverkar hans aptit i övrigt och att barn behöver regelbundna måltider. Detta tillsammans att han växer och utvecklas väl, gör att han förmodligen mår alldeles utmärkt och kan fortsätta amma så länge det passar er.

Min erfarenhet är att så länge det inte påverkar barnets hälsa, så är det helt upp till familjen att avgöra när barnet skall sluta ammas. Men som sagt, ser BVC att bristen på vanlig mat gör att ett barn inte växer och utvecklas som det ska, då är man skyldig att göra något åt det.

Det är dock sorgligt att du upplever dig kränkt och illa bemött, med tanke på att din son uppenbarligen verkar må fint. Jag har ingen uppfattning om hur din sons viktkurva ser ut, så jag har svårt att bedöma om det är befogat med en viktkontroll. Däremot är det absolut inget tvång ska du veta.
    Personligen tycker jag dock att man följer upp barn som tenderar falla i sin viktkurva vid ett-års besöket, då det trots allt kommer dröja ett helt halvår innan nästa besök (om inget annat föranleder ett besök), oavsett om de ammas eller inte.

Varför inte skriva ett mail till ditt BVC och berätta hur du kände dig kränkt och illa bemött. En organistation behöver ständigt veta vad de gjort bra och mindre bra, för att kunna förbättra sig (eller till och med be om ursäkt ibalnd).
    Prata igenom med din man och fundera ordentligt på om ni ska avboka eller inte, försök bortse från dina känslor och tänk på din son.
    Förhoppningsvis ringer er BVC-sköterska upp, så att ni kan reda ut detta så att du kan känna dig bekväm och respekterad igen. I annat fall kanske ni kan få gå till en annan sköterska, om det skulle kännas bättre.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden doktorn tycker inte jag ska amma