Nybliven, frustrerad, osäker och undrande bonusförälder
hej på er,
Kort om mig för att ge en bakgrund: jag har varit ensam i ett par år och letat efter den där rätta personen. HIttade henne tillslut (på jobbet) och nu 7 månader senare är allt emellan oss underbart och bra. Känslomässigt då, men sen finns ju allt annat :) jag ha inga barn själv. är 29 år gammal.
Hon har nyligen separerat från en man efter 6 år, de har en son på 2.5 tillsammans. pappan är, kort och gott, en idiot. han ljuder, manipulerar och gör allt för att få henne att må dåligt, vilket inkluderar att använda barnet. kämpigt till och från. sonen har bott med henne varannan vecka i 4 månader.
sonen bor varannan vecka hos henne(jag har egen lgh men är vi är tillsammans mestadels av tiden). han är i trotsåldern och kan vara rejält jobbig till och från. Till detta hör också att han är uppfostrad på ett helt annat sätt än jag och mina syskon. Då pappan aldrig orkat bry sig om att skapa rutiner för barnet har han tex alltid fått somna framför teven, och sutttit och kollat på pappans actionfilmer osv. detta resulterar förstås i att han inte är trygg i insomningsituationen om han inte ligger i soffan med teven på. det kan då ta allt från 4 minuter tills flera timmar innan han somnar. han är heller inte trygg i sin egen säng utan så fort han vaknar vill han till soffan eller vår säng. i min värld har det alltid varit, gonattsaga och egen säng, skapa tryggheten där.
vi har olika tänk om uppfostran, regler och rutiner. jag är beteendevetare, och ser således på barnet från ett annat perspektiv också. det kan vara oerhört frustrerande att se mamman inte klara av att sätta regler, att ge med sig bara barnet tjatar länge nog(det dricks oboy i tid och otid) osv. vi försöker diskutera detta lugnt och konstruktivt, men det slutar ofta med osämja då jag antingen tycker för mycket, eller för lite eller fel sak. Det är jättesvårt att hitta rätt nivå.
Sen dras jag mycke själv med att jag inte känner så mycket för pojken. visst är han härlig när han är på bra humör, men mestadels av tiden är han preis som en 2.5 åring i trotsålden, rätt jobbig. Jag får oerhört dålit samvete när jag blir irriterad på honom efter att han skrikit om oboy i 30 minuter och det inte ens gå att nå honom. snarare bli jag frustrerad på situatonen, då jag inte kan göra nått för att han bara vill till mamma, och hon inte heller vet vad man skall göra. han är heller generellt inte kramig eller tillgiven alls, utan rätt svår att komma nära. några gånger kan vi mysa i soffan eller pyssla med något, men det är inte ofta alls. Han tycker om mig, det vet vi (och pappan med tyvärr), men är som sagt inte tillgiven eller gosig som person.
Jag tycker mest, och detta ger mig som sagt jäkligt mycket ångest, att det är mest jobbigt de veckorna vi har honom. vi har ingen barnvakt så det blir svårt att göra saker. vi jobbar även länge båda två så veckorna blir mest hämta dagis, äta, bråka och sen sova. Jag tänker ine på killen med speciellt mycket kärlek alls tyvärr. vet inte heller om jag skall kräva det av mig själv efter att bara kännt honom i 4 månader.
De veckorna vi inte har honom är alls superbra. vi njuter av livet och varandras sällskap på ett fantastiskt bra sätt. Umgås med vänner osv på ett sätt vi inte kan med honom.
Detta skapar förstår ångest hos henne också, att leva så olika liv beroende på om man har barnet eller ej.
Så, behövde skriva av mig lite och se om det finns fler som känner som jag. Just nu sitter jag i soffan efter att sonen vaknat upp med feber och skrikit rakut ut i femton minuter och varit helt onåbar och arg. vi har både försökt lugna honom, till slut låg han i mina armar och skrev/sov innan han hysteriskt ville tillbaka till mamman där han till slut blev lugn. min puls låg på 384 och känner mig helt frustererad och maktlös och dålig som person som helt av allt vill slänga tillbaka ungen till pappan så han kan ta hand om honom.
känner att jag behöver vara ensam mer ibland, men är rädd att hon skall tycka att jag inte tar ansvar. vi har haft den diskussionen tidigare, hon tror direkt att jag inte vill eller orkar vara med dem om jag bor i min lgh några dagar. t jag lägger nästan all min energi på att hjälpa henne i allt från hantera galna exxet, trösta när hon är ledsen, till att städa och underhålla sonen. tilläggas kan att jag själv aldrig velat haft barn och fortfarande inte vill det.
ok, detta blev lite långt, feel free att kommentera som ni vill, hoppas nån har nått klokt att säga. tack!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 01:02
tilläggas kan att jag förstås vill att detta skall fungera och att jag skall vilja vara mer plastpappa, känna mer för grabben. jag tror ju romantiskt nog på kärleken och det har vi väldigt mycket av mellan oss jag och hon. undrar bara om det räcker alltid...