• Anonym

3,5 månads bebis går ner i vikt

Hej.

Min lilla kille på 3,5 månad har nu efter en tids förkylning gått ner i vikt.
    På 1,5 vecka har han gått från 7135g till 7070g. Han gick för någon dag upp till 7135 g igen men har nu idag gått ner igen till 7070g.
    Jag blir jätte orolig han har tidigare gått upp bra men nu går det inte alls. Vad ska jag göra? jag vet att jag kanske måste gå till vårt bvc men jag tycker inte riktigt om att gå dit då minsta lilla avikelse från kurvan är katastrof i deras ögon. Men min dotter fick de mig att bryta ihop totalt för att hon låg på mittenkurvan.. barn skulle minnsan ligga över mittenkurvan. Därför jag nu skriver och frågar här först.
    Bör jag fortsätta amma eller ska jag börja med ersättning?

• Svar på tråden 3,5 månads bebis går ner i vikt
  • BVC Sköterskan

Hej!

Först vill jag bara konstatera att det är väldigt tråkigt att du upplever denna stress på BVC Rynkar på näsan Det är verkligen inte meningen.

Att små barn går ned i vikt kan naturligtvis bero på olika saker. En infektion kan absolut påverka, men visst kan det också betyda att barnet inte får i sig tillräckligt. Ofta brukar man dock märka att barnet efter en infektion ammar mer, för att kompensera. Då brukar det inte dröja speciellt länge innan barnet gått upp i vikt igen.

Min erfarenhet är att många barn, i hans ålder, tillfälligt kan behöva amma oftare eller helt enkelt få ersättning (utöver amningen). Ibland räcker det som sagt med att de får "extra" under en period, medan andra barn så småning om behöver komma igång med smakisar, för att växa tillfredsställande. Det innebär inte att de skall fortsätta öka i vikt så att de byter kurva/kanal till den övre, utan hålla sig inom sin kanal (längd och vikt).

Gör det som känns rätt för att han skall må bra. Upplever du honom missnöjd/otillfredsställd, så kanske lite extra mat är just vad han behöver. Misstänker du dock att han fotsatt har en infektion, så kontakta sjukvården.
    Hur som helst vore det bra om din BVC-sköterska fick chans att ändra attityd, eller åtminstone förklara sitt beteende. Förhoppningsvis är det ett missförstånd. Det underlättar både för henne och dig om ni har en bra relation framöver.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden 3,5 månads bebis går ner i vikt