Jag tror jag vet vilka de är som anmält och också varför. Men det är i stort sett ett missförstånd. Men jag förstår varför det gjort en anmälan - De de personerna har sett, vilket inte är mycket - kan jag mycket väl förstå hur det har tolkat.
Jag är 21 år gammal. Enda sedan jag var 7 år har jag haft psykiska svårigheter. Jag har hela tiden haft kontakt med BUP under tiden tills jag blev 18 år då vuxenpsykiatrin tog över.
Hursomhelst - Jag är diagnosticerad med ADD - en form av ADHD utan hyperaktivitet. Sen finns misstanke om Bipolär sjukdom typ 2 samt Borderline. (Vissa läkare tycker diagnosen Borderline är flummig.)
Fortsättningsvis. Jag blev gravid strax innan jag fyllde 19 år med min nuvarande sambo. Jag mådde bra under graviditeten, trots att jag knappt medicinerades. När vår son föddes fanns en misstanke om ett allvarligt hjärtfel. Men man skickade hem oss och sade att det var lugnt. Efter en vecka hemma upptäckte vi att sonen andades konstigt - och vi for in akut. Då konstaterades det att han ändå hade de hjärtfel de misstänkt. Man sade till oss att han kanske inte skulle överleva och att de borde ha skickat honom till Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg vid första misstanken.
Tack och lov hann man skicka honom med ambulansflyg till Göteborg och han opererades.
Han är friskförklarad idag, men de tog mig hårt.
Jag har aldrig kunnat slutföra gymnasiet, trots att jag försökt flera gånger pga mina problem.
Hursomhelst - Jag blev sakta sämre och påbörjade medicinering med ritalin, antidepressiva och insomningstabletter. Jag hade kontakt med både familjepsykolog och vuxenpsykiatrin.
I Augusti 2010 började Isak på dagis, och jag hade tänkt försöka påbörja en utbildning som man inte behövde ha gymnasiebetyg för. Att tillägga hade jag inte hand om medicinerna själv utan en sjuksköterska gav mig mediciner tre gånger i veckan. När jag mådde dåligt hade jag en tendens att ta för mycket - dock aldrig såpass mycket att jag inte skulle kunna ta hand om min son. Han har aldrig farit illa av detta.
När hösten började komma gick allt åt fanders. Jag började få en otrolig ångest som kom på eftermiddagarna. När jag kom hem från skolan orkade jag inte göra någonting mer än att lägga mig ner under täcket i fosterställning och gråta. Naturligtvis hade min sambo som är en jättebra pappa hand om sonen de gångerna.
Men tillslut orkade jag knappt leva längre, så jag tog själv intiativ och lades in på en avdelning. Där fick jag ändrad medicinering, samt en del ångestdämpande. Efter 4 veckor var jag utskriven. Då trappade jag ner på skolan och blev sjukskriven.
Jag fick också hjälp av hemtjänsten med medicinerna. De hade ett skåp hos mig med mediciner som de kom tre gånger om dagen och delade ut till mig.
Efter ett tag kom de bara en gång om dagen och delade ut medicinerna på morgonen. Jag fungerade jättebra med ångestdämpande, men tyvärr är det råttgift rent ut sagt - det var oxascand och för den som inte vet är det benso, som är väldigt beroendeframkallande.
Min son går på dagis full tid - fast oftast hämtar jag honom tidigare. Men för någon månad sen mådde jag askasst, oxascanden verkade inte längre och vi hade alkohol hemma som jag drack lite utav för att hålla mig lugn. (Sonen var aldrig hemma vid dessa tillfällen.) Jag hällde slutligen ut alkoholen och berättade för alla omkring mig inklusive min sambo, och min läkare. Läkaren bestämde sig för att höja oxascanden till 40 mg per dag.
Det funkade bra ett tag, men sen tog receptet slut och plötsligt stod jag där med endast 20 mg (Man bör trappa ner, inte kapa rakt av.) Jag fick inte tag i någon läkare och hemsjukvården kan inte göra någonting då de bara delar ut medicinerna som ordinerats. Det slutade med att jag en dag fick upp medicinskåpet (Ja, jag vet att det var oerhört dumt av mig.) Oansvarigt. Men jag berättade dagen efteråt detta för hemsjukvården och man tog bort skåpet på min begäran. Sedan ringde jag läkaren och han beslutade att vi skulle kapa bort benson rakt av och halvera min ritalindos.
Jag kan se detta hur hemsjukvårdens ögon - En trött mamma på morgonen, stökigt och på detta att jag fått upp medicinskåpet. Så jag tror att det är någon därifrån som anmält.
Dom ser mig bara fem minuter per dag - och det på morgonen när jag är som tröttast. Sen hör dom att jag "brytit upp medicinskåpet" och jag kan se hur de ser mig framför sig - som någon som går runt påverkad samtidigt som jag har min son.
Addera också att jag har en hel del problem struktur - det vill säga att hålla en viss ordning. Stundtals är det stökigt och så vidare.
Men jag vill förtydliga att jag inser att jag har problem. Dock skulle jag aldrig låta detta gå ut över våran älskade son. Aldrig.
Nu har jag till och med hand om medicinerna själv, när de tagit bort de som jag "missbrukat."
Det här är positiv på ett sätt - det får mig att vilja bli frisk och kämpa i mot beroende.