• Grodans mamma

    skriva faderskapspapper när barnet är fött??

    Jag och min flickvän ska sart få barn,det är hon som bär. Är det vanliga faderskapspapper jag får skriva på sen eller finns det några andra papper för tjejpar? tycker inte det låter rätt med faderskapspapper,jag är inte pappa utan partner!

  • Svar på tråden skriva faderskapspapper när barnet är fött??
  • SofiaEmmy

    ...funkar det så?.. att bara fylla i ett papper på förlossningen.... ska du inte adoptera barnet först.. ?...  

  • Villimey

    Är inte så insatt men det är väl en närstående adoption du måste göra. Dem kommer vilja veta pappans namn också alla barn i Sverige har rätt att veta sitt biologiska ursprung.

  • SofiaEmmy
    Villimey skrev 2011-02-08 12:42:57 följande:
    Är inte så insatt men det är väl en närstående adoption du måste göra. Dem kommer vilja veta pappans namn också alla barn i Sverige har rätt att veta sitt biologiska ursprung.
    ...jag tror att det är så, att donatorn ska avsäga sig faderskapet först och sen får du göra en adoption..... 
  • Villimey
    SofiaEmmy skrev 2011-02-08 12:43:55 följande:
    ...jag tror att det är så, att donatorn ska avsäga sig faderskapet först och sen får du göra en adoption..... 
    Ja det låter ju rätt. Ts ring till din kommun och be att få prats med dem som handlägger adoptioner.
  • Grodans mamma

    vi har gjort en ivf på sjukhus i sverige. så det finns ingen "pappa"...

    måste jag adopetera barnet för att det ska räknas som mitt????

  • Grodans mamma

    detta hittade jag..

    Bekräftelse av faderskap/föräldraskap


    Oftast fastställs föräldraskapet genom att föräldrarna skriver på en bekräftelse på att barnet är deras. Det gör man hos socialtjänstens familjerätt. När två kvinnor får barn genom assisterad befruktning talar man om bekräftelse av föräldraskap. Annars används orden bekräftelse av faderskap.


    Ogifta föräldrar

    Om du som mamma är ogift eller frånskild måste faderskapet eller föräldraskapet fastställas. Det gäller även för homosexuella föräldrar som är sambor eller har registrerat partnerskap.


    Om ni inte är överens om föräldraskapet gör socialtjänsten en faderskapsutredning för att fastställa vem som är biologisk far till barnet


    Lesbiska föräldrar

    När ett lesbiskt par skaffar barn tillsammans räknas mammans registrerade partner eller sambo som förälder till barnet om:


    befruktningen skett på ett svenskt sjukhus mammans partner samtyckt till behandlingen det är sannolikt att barnet har kommit till genom befruktningen på sjukhuset.

    I dessa fall fastställs föräldraskapet på samma sätt som för ogifta heterosexuella par. Ni skriver på en bekräftelse om föräldraskap hos familjerätten. Då anmäler ni också att ni vill ha gemensam vårdnad om barnet.


    Om befruktningen skett på annat sätt än på ett svenskt sjukhus gör familjerätten en utredning och försöker fastställa föräldraskapet.

  • Villimey

    Jag hittade också vem donatorn är får barnet reda på genom att ta del av journaler.

  • SofiaEmmy
    Grodans mamma skrev 2011-02-08 12:49:43 följande:
    Lesbiska föräldrar

    När ett lesbiskt par skaffar barn tillsammans räknas mammans registrerade partner eller sambo som förälder till barnet om:


    befruktningen skett på ett svenskt sjukhus
    mammans partner samtyckt till behandlingen
    det är sannolikt att barnet har kommit till genom befruktningen på sjukhuset.

    I dessa fall fastställs föräldraskapet på samma sätt som för ogifta heterosexuella par. Ni skriver på en bekräftelse om föräldraskap hos familjerätten. Då anmäler ni också att ni vill ha gemensam vårdnad om barnet.


    ...där har du ju svar på din fråga....=)... 
  • sahara sahara

    Har ni fått behandling i Sverige och du har skrivit på papper om att du godkänner behandlingen så måste du i efterhand godkänna föräldraskapet, precis som det står i texten. Du ska inte ta på dig något faderskap, utan *föräldraskap*.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara

    Du måste alltså *inte* adoptera barnet, det finns ingen pappa som ska ta på sig och avsäga sig föräldraskapet och du behöver *absolut inte* uppge donatorns namn. Ni ska skriva på papper om föräldraskap och gemensam vårdnad och legitimera er.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Grodans mamma
    sahara sahara skrev 2011-02-08 17:05:58 följande:
    Du måste alltså *inte* adoptera barnet, det finns ingen pappa som ska ta på sig och avsäga sig föräldraskapet och du behöver *absolut inte* uppge donatorns namn. Ni ska skriva på papper om föräldraskap och gemensam vårdnad och legitimera er.
    tack!!!
  • sweetlina

    det är precis så som presenes säger att är barnet "tillverkat" inom svensk sjukvård så skriver man under papper, ingen adoption behöver göras, du blir automatiskt förälder genom kråkan på pappret bara

  • Grodans mamma
    sweetlina skrev 2011-02-08 19:56:09 följande:
    det är precis så som presenes säger att är barnet "tillverkat" inom svensk sjukvård så skriver man under papper, ingen adoption behöver göras, du blir automatiskt förälder genom kråkan på pappret bara
    tack för ditt svar!!!
Svar på tråden skriva faderskapspapper när barnet är fött??