• hektorsmamma

Syskon till Hektor?

Hej allihopa!

Vi har en son som heter Karl Hektor men har nu ångest över hur vi ska kunna komma på ett namn till ett syskon då vi hade såååå svårt att komma på detta. Blir det en pojke ska han heter Karl (efter pappan) i andranamn och blir det en tjej ska hon heta Sofia (efter mig) - men sen då?! Vi har absolut ingen aning!

Det får inte vara för tråkigt men heller inte galet, det ska helst vara minst tvåstavigt, men det är inget krav. Själv tycker jag Vilhelmina är fint, men det tycker inte min sambo... Det känns som jag vill att namnet ska innehålla E, men det är inte heller ett krav.

För att ni ska förstå ungefär vad för slags namn jag gillar så kan jag säga att jag tycker att Nelson & Melker är exempel på namn som jag tycker klingar bra och har fina bokstavskombinationer, dock är de inte helt rätt av andra anledningar.

Hur som, kan ni hjälpa oss?! :)

• Svar på tråden Syskon till Hektor?
  • hektorsmamma
    spöke skrev 2011-02-16 11:51:08 följande:

Vad hade ni för kriterier när ni föll för Hektor?

(försöker hitta fler förslag)

Oj! Jag ska försöka komma ihåg... Det var viktigt att det inte var för vanligt men det skulle heller inte kännas för krystat/påhittat. Vi ville ha något som funkade bra på svenska, dvs inte några amerikansk-klingande namn. Vi ville helt enkelt ha ett unikt men samtidigt "tryggt" namn.

Till en början tyckte jag att Hektor kändes aningen för krystat eftersom jag endast tänkte på Hector från filmen Troya (eller jag tänkte snarare att alla skulle tro att vi fått det därifrån) samt att jag tyckte det lät lite hårt. Men när vi fick höra att "gamla gubbar" hette det förr och att det faktiskt funnits som svenskt namn sen långt tillbaks kändes det bättre.

Dessutom var det aldrig ett alternativ att stava det med C utan vi ville ha K då det kändes mer svenskt och "rejält" (svårt att förklara vad jag menar med det men...). Och ju längre jag grunnat på det desto charmigare tyckte jag att det var och jag började se mjukheten i namnet och inte bara det hårda R:et.

Det ska sägas att vi fick MYCKET motstånd mot namnet från alla håll och kanter. Det lät som en hund/häst/grävling (?!), rimmade på rektor osv osv. Men nu älskar alla det och tycker såklart att han inte skulle kunna ha hetat något annat! :)

Du får jätte gärna komma med fler förslag, hoppas inte du blir ledsen när jag kanske inte faller för dom direkt bara, som sagt Hektor tog ju ett bra tag för mig att smälta så man ska aldrig säga aldrig! :)
  • hektorsmamma
    FamilyGay skrev 2011-02-16 11:56:34 följande:
    Om Eskil inte var helt fel men inte helt rätt heller, vad sägs om Elis? Elisa?
    Elis är fint, men jag associerar det med dumma personer. Tycker det är så himla synd att sånt kan förstöra ett namn så mycket! Elisa är väldigt vackert tycker jag, tyvärr heter en vän det, men det kanske inte gör något? :) Tack!!
  • hektorsmamma
    ugglan skrev 2011-02-16 12:04:19 följande:
    Dante och Elton heter mina och om jag nångång får en till liten kille så är Hector ett favvonamn. Känner att det skulle klinga fint ihop med speciellt namnet Dante,,,
    Buster och Bruno är coola också tycker jag..

Det var några förslag från mig! Har inga fina tjejnamn på lager men det finns mååånga...
    Både Dante & Elton är fina (Elton hade vi på förra listan), men Dante associerar jag (återigen) men en person jag inte tycker om... Man kanske får komma över sånt? :) Hektor skulle passa jätte bra till dina tycker jag! Alla låter som coola, rejäla & snälla människor!

Buster & Bruno är egentligen fina men känns för mycket hundnamn för mig...i och för sig tyckte alla det som Hektor också så det kanske är en vanesak? Ska absolut spara alla fyra namn och fundera vidare över, massor tack!
  • Veladis

Om du gillade Eskil någotsånär,  kan jag ju tipsa om min sons namn. Han heter Egil.

• MaaxMaax

Okej, några namn till då:

Jonah
    Adrian
    Frans
    Petrus
    Kaleb

Minna
    Elfrida
    Andrea
    Cornelia 
    Betsy

• Veladis

...eller Einar, Enok, Edvin, Isak, Teodor, Didrik, Ture, Tage, Algot, Love, Bella, Irma, Ellida, Elvira, Vendela, Kerstin, Ester, Edith, Evelina 

• Familjenärlivet

Hektor & Vilmer
    Hektor & Fabian
    Hektor & Manne
    Hektor & Klemens
    Hektor & Ebbe

Hektor & Disa
    Hektor & Elvira
    Hektor & Edit
    Hektor & Ada
    Hektor & Dorotea

• von Brev
    hektorsmamma skrev 2011-02-16 12:08:01 följande:
    Det ska sägas att vi fick MYCKET motstånd mot namnet från alla håll och kanter. Det lät som en hund/häst/grävling (?!), rimmade på rektor osv osv. Men nu älskar alla det och tycker såklart att han inte skulle kunna ha hetat något annat! :)
    "rimmade på rektor" - haha vilket motargument!

Ja, vad blev det då? :)
Svar på tråden Syskon till Hektor?