• Erase

Skulle du bjuda släktingar på dop om de inte ens varit intresserade av att träffa ert barn ?

Som rubriken lyder, skulle ni bjuda släktingar om de inte ens träffat ert barn ?  Här handlar det om NÄRA släkt, tex. föräldrar, syskon osv. Kan tillägga att de bor i samma kommun som oss, men inte visat något som helst intresse för vårt sista barn !  Nu är det dags för dop men det känns som hyckleri att bjuda människor som inte ens gratulerat eller välkomnat vårt barn. De har inte ens SETT barnet, trots flera tillfällen... Det känns såå sorgligt, men vi kan ju inte tvinga dem att träffa henne. Hur skulle du ha gjort och varför ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du bjuda släktingar på dop om de inte ens varit intresserade av att träffa ert barn ?
  • busgrodan

svarar nej, skulle inte ha bjudit folk som inte har nåt intresse av mitt barn, varför skulle jag bjuda dom ....

• Amazina

Jag var lite i samma situation... Min mans farföräldrar (som var friska och krya!!) visade inget som helst intresse när vi fick barn. Inget grattiskort, inget telefonsamtal, inte ens en hälsning genom någon annan. Funderade starkt på att helt enkelt inte bjuda dem på dopet för "varför skulle jag"... Det har även alltid varit så att vi har skickat julkort och brev mm och vi har aldrig någonsin fått någonting tillbaka. Vi har mest gjort det för att det kändes lite som en "plikt".

Men så bjöd vi dem på dopet ändå och de kom och vi tyckte alla att det var jättetrevligt. Jag tror helt enkelt att de inte trott att vi skulle bry oss särskilt mycket om kort eller telefonsamtal från dem och de tyckte väl att de istället kunde gratulera på dopet.

Nu i efterhand är jag glad att jag bjöd dem... Men just då kändes det som att de inte "förtjänade" en inbjudan.

• yellow88

När min son döptes så bjöd vi bara de som hade visat intresse av honom och kommit och hälsat på. Han var 4 månader när han döptes, och har man inte tagit sig tid till att försöka se honom då så kändes det ganska meningslöst att bjuda dem.

• Erase
    Amazina skrev 2011-02-08 18:57:24 följande:
    Jag var lite i samma situation... Min mans farföräldrar (som var friska och krya!!) visade inget som helst intresse när vi fick barn. Inget grattiskort, inget telefonsamtal, inte ens en hälsning genom någon annan. Funderade starkt på att helt enkelt inte bjuda dem på dopet för "varför skulle jag"... Det har även alltid varit så att vi har skickat julkort och brev mm och vi har aldrig någonsin fått någonting tillbaka. Vi har mest gjort det för att det kändes lite som en "plikt".

Men så bjöd vi dem på dopet ändå och de kom och vi tyckte alla att det var jättetrevligt. Jag tror helt enkelt att de inte trott att vi skulle bry oss särskilt mycket om kort eller telefonsamtal från dem och de tyckte väl att de istället kunde gratulera på dopet.

Nu i efterhand är jag glad att jag bjöd dem... Men just då kändes det som att de inte "förtjänade" en inbjudan.
    Förstår vad du menar... Det sorgliga är att det är inte farföräldrar det handlar om här... Det är ju så pass nära släktingar som FÖRÄLDRAR (inte alla) och syskon... Sådana som "borde" bry sig...Kan tillägga att vi INTE är osams med dem eller så, även om vi inte direkt umgås heller.
  • Serla

Nu är inte vår bebis född än, men min svärmor har aldrig under 7 månaders graviditet frågat någonting om vare sig mig eller barnet. Den dagen det är dop så hoppas jag att hon håller sig borta, trist men sant!

Svar på tråden Skulle du bjuda släktingar på dop om de inte ens varit intresserade av att träffa ert barn ?