• 89Mamma10o12

Är du för eller emot sen abort?

Nu menar jag sen abort efter vecka 18.

Mitt svar: Jag är helt emot det, då fostret faktiskt nästan är livsdugligt utanför magen. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra något sådant. Men självklart är det upp till var o en.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 17:26
    Ja betyder FÖR
    Nej betyder EMOT

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 17:09
    Råkade skriva fel när jag skrev detta inlägg som ni antagligen redan har förstått märkte det inte fören jag postat tråden. Och som jag sedan redan har skrivit så betyder.

Ja: För
    Nej: Emot
    Nej men skulle aldrig kunna göra en själv: Menar då att det betyder att man är För fast att man inte vill göra en själv.

Ursäkta skrivfelen!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot sen abort?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    cloudberry79 skrev 2011-02-12 12:03:26 följande:
    I folkbokföringslagen kan du se vilket datuom som ändringen gjordes,

www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20080207.pdf
    Tack, måste ha missat det när jag läste.

Jag inser också att jag måste ha missförstått lite, jag trodde att du menade att det var ett barn efter vecka 22 men det är givetvis ett foster tills det föds men kallas barn om det föds (dött eller levande) efter vecka 22. Tack för att du tog dig tid att ta fram det, det var intressant läsning alltihop.
    Any truth is better than indefinite doubt
  • Maggis
    cloudberry79 skrev 2011-02-12 09:48:30 följande:
    Att diskutera i den här tråden är som att försöka komma in till grannen genom att gå genom betongväggen. Hur trögfattad får man vara om man inte förstår att dessa aborter i huvudsak handlar om något helt annat än det fria valet att avbryta en graviditet? Hur korkad är man om man tror att det bara är att gå in och begära en abort i vecka 20 om man så önskar? Det är svårt sjuka foster som inte kan överleva graviditet och förlossning; mammor som riskerar att dö om de fortsätter sin graviditet; mammor med så svåra psykiska eller psykosociala problem att de inte kan antas klara av att föda, ta hand om ett barn och hantera situationen vi talar om här. Inte något fritt val alls. Jag tycker det är oempatiskt och hånfullt att påstå att det är något som görs lättvindigt, något som görs som ett resultat av slarv med preventivmedel eller något som görs av fri vilja över huvud taget. I normalfallet får inte en femtonåring som upptäcker sin graviditet i vecka 18-19 tillstånd till abort, det krävs betydligt mer än så för att SoS ska godkänna abort efter gränsen för fri abort. Vill vi verkligen att barn med t.ex. Anacephali som nämndes tidigare i tråden ska födas? Vill vi verkligen utsätta föräldrarna för det psykiska lidandet? För att inte tala om det födda barnets lidande. I normalfallet kan inte dessa barn känna någon smärta, de kan heller inte andas, se eller något annat, eftersom hela autonoma systemet saknas, vilket kanske är till det bästa om man ser hur skadan ser ut. Är det detta scenario som "Ja till livet"-anhängarna här i tråden önskar? Är det så att ni vill förbjuda människor att undvika svårt lidande när det är möjligt att göra det? Oroa er inte, lidandet finns där ändå. Hos varenda kvinna och man som inte sett någon annan utväg än att avbryta en graviditet, där de redan byggt upp en framtidsdröm och levt med önskan om en familj i en halv graviditet, för att brutalt tvingas leva i en verklighet där barnet inte har några förutsättningar till ett värdigt liv. Alternativt inte har förutsättningar till liv alls.
    //Maggis
  • Takhiza
    89Mamma10o12 skrev 2011-02-08 17:25:30 följande:
    Nu menar jag sen abort efter vecka 18.

Mitt svar: Jag är helt emot det, då fostret faktiskt nästan är livsdugligt utanför magen. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra något sådant. Men självklart är det upp till var o en.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 17:26
    Ja betyder FÖR
    Nej betyder EMOT

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 17:09
    Råkade skriva fel när jag skrev detta inlägg som ni antagligen redan har förstått märkte det inte fören jag postat tråden. Och som jag sedan redan har skrivit så betyder.

Ja: För
    Nej: Emot
    Nej men skulle aldrig kunna göra en själv: Menar då att det betyder att man är För fast att man inte vill göra en själv.

Ursäkta skrivfelen!
    ANNAT: Det beror på anledningen! Ett avbrytande tex i v21 pgr av sjukdom hos barnet räknas ff som abort.
  • 7 små apor

Det här är bara ytterligare en i raden av alla aborttrådar som i huvudsak går ut på att förfasa sig och en tävlan om vem som kan visa sig mest okunnig. Det blir pinsamt tydligt att man måste ha någon att fördöma, om det sedan handlar om aborter, rökning, alkohol eller annat spelar eg inte så stor roll. En sak har de gemensamt: att det är fördomar och emotionella vredesutbrott snarare än fakta och sunt förnuft som är det tongivande.

Tack cloudberry för ett synnerligen vettigt inlägg. Det borde stå som klistrat i alla aborttrådsstarter.

• Maggis
    7 små apor skrev 2011-02-12 13:04:21 följande:
    Tack cloudberry för ett synnerligen vettigt inlägg. Det borde stå som klistrat i alla aborttrådsstarter.
    Visst borde det? Särskilt som det oftast resoneras som om sena aborter görs med glädje av kvinnor som helt hoppsan kom på att de inte vill ha barn. När det istället så gott som alltid handlar om riktigt svåra omständigheter och efterlängtade barn.
    //Maggis
  • 7 små apor
    Maggis skrev 2011-02-12 13:10:33 följande:
    Visst borde det? Särskilt som det oftast resoneras som om sena aborter görs med glädje av kvinnor som helt hoppsan kom på att de inte vill ha barn. När det istället så gott som alltid handlar om riktigt svåra omständigheter och efterlängtade barn.
    Ja, det borde det verkligen.
    Första gången jag läste det blev jag förbannad, efter det har jag ställt mig frågan gång på´gång om människor även i verkligheten har så j*a lite innanför pannbenet...
  • MattssonE
    Shule ya Furaha skrev 2011-02-11 23:40:35 följande:
    1 nu antar jag en möjlig situation som kan ske utan landstingets omsorg.

2. med landstingets omsorg är det på detta viset, men nu gör jag ritningar utan landstinget, vi kan inte alltid räkna med att de är självklara i alllt vi gör, andra tider kan komma där vi får verka utan deras hjälp.

3. du kan aldrig veta vad vårt sverige bär i väg och vart allt det vi är vana vid tar vägen, sena aborter har gjorts i andra länder med misslyckade resultat då barnet kommit ut levande, det händer där det kan också hända här.
    Abortgränser är sällan statiska, attityder i samhällen förändras, ganska många människor vill ha abortgränsen till förlossningen.

4. du har ingen aning om hur verkligt det blir, oavsett om du får se fostret eller inte. bara känslan av att fostret trillar ut och efter kommer navelsträng och moderkaka, gör att det känns verkligt och väldigt jobbigt.

Nej ingen kan veta hur verkligheten blir eller skulle ha blivit.
    Valet finns alltid i en jobbig situation att göra det minst jobbiga, men det minst jobbiga kan det vara att ge bort sitt barn eller att försöka ta hand om honom/henne själv, det allra lättaste valet kanske en del känner är att döda honom/henne innan hon/han är född, ja visst då har man gjort det lätt för sig, och tagit ifrån en människa sin framtid och de föräldrar som skulle glatt sig det barnet, i vårt land sverige finns en lång kö av människor som längtar efter barn och som inte kan få, det finns alltid ett val för den som bär på ett barn att döda eller ge liv.
    vad menar du med "utanför landstinget"?

Vilka länder är det, om jag får fråga? Bara för att ett par länder misslyckats med aborter då de antagligen använt fel metoder, betyder inte det att Sverige så småningom kommer att misslyckas. Även om ett barn kommer levande ut innan vecka 22 så är det inte så att barnet börjar skrika och röra på sig, då ett så litet barn/foster inte klarar sig utanför mammans kropp innan vecka 22. Anledningen till att abortgränsen är vid v 22 är just för att barnet klara sig utanför mammas kropp vid den åldern.

Så du tror allvarligt talat att det är en mindre jobbig situation att först bära sitt barn i 9 månader, skapa band till h*n redan där, sedan föda barnet och därefter ge bort det och inte träffa barnet mer? Jo, visst det låter inte ALLS jobbigt.. Försöka ta hand? Alltså.. det är ett barn vi snackar om! Man kan inte försöka några veckor och sen säga "näe, detta funkade inte, jag får ge barnet till någon annan".
    Abort är absolut inte ett lätt val! Det är nog bland de svåraste valen en kvinna behöver göra i sitt liv, och visst, det är jättemånga som ångrar sig efteråt, men oftast kan en kvinna bli med barn igen och den gången behålla det. För om du behåller barnet istället för abort, då kan du inte ångra dig sen. Då får du fullfölja allt, graviditet, förlossning och vara förälder.
    Ja visst gör det det, och det tror jag många tänker på när de står mellan abort och behålla, men det valet ska man göra för sig själv, inte för resten av Sveriges befolkning. Man ska tänka på barnet, och framförallt på sig själv.

Får jag fråga, är du man eller kvinna?
  • VirrigaVerna
    Shule ya Furaha skrev 2011-02-11 08:45:36 följande:
    Undrar ibland över dem som lättvindigt är för aborter både tidigare och sena,
    låt oss säga att tekniken kommit så långt att man utan risk kan göra det hemma,
    eller måste för att inte belasta sjukvården vilket skulle innebära att man alltså själv får ta emot den lilla människa och göra sig av med henne/honom ?
    Man får se och hålla i den lilla döda människan, vid mycket sena aborter kanske han/hon kommer levande ut, lämnar man då henne/honom att självdö, eller hjälper man till så hon/han dör fortare ?
    Skulle du klara det ?
    Nu är det inte så, man slipper se sitt ofödda döda bebis och då blir verkligheten inte så verklig.
    Det är nog få som är "lättvindigt för" aborter och speciellt sena aborter. Däremot så ser vi nyttan med att aborter kan genomföras på ett medicinskt säkert sätt och vi ser också anledningarna varför aborter görs.
    Speciellt senaaborter görs sällan eller aldrig lättvindigt. Där handlar det om graviditeter som är efterlängtade men där något gått alldeles galet och där t.ex ett par står inför det fruktansvärda faktum att fostret är svårt skadat.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • cloudberry79

Tack för responsen!

Vill tillägga att jag är för fri abort i övrigt, alltså inte bara i särskilt hjärteknipande fall. Jag ser ingen skillnad på abort efter våldtäkt och abort efter en blöt krogkväll där man glömde regnmössan, eftersom det till syvende och sist handlar om två saker: 1) Kvinnans önskan att bära och föda barnet i hennes mage 2) Barnets möjligheter till ett bra liv där alla dess behov är uppfyllda. Om man inte vill ha barn, om man inte anser sig kunna ta hand om ett barn, så spelar det ingen roll hur befruktningen skedde. Vi har en otroligt BRA abortlagstiftning i Sverige idag. Den ger ett rimligt utrymme till att själv välja om man vill fortsätta en påbörjad graviditet, samtidigt som den sätter gränsen för det valet några veckor före fostret utvecklar möjligheten till liv utanför kvinnans kropp. De allra flesta aborterna sker som sagt tidigt och de flesta som vill förändra abortlagstiftningen vill inte begränsa rätten till avbrytande upp till v 22, de vill ändra gränsen för när särskilt tillstånd krävs, för de flesta ser faktiskt att det finns ett behov hos både individ och samhälle för dessa avbrytanden. Jag tycker vi har en bra abortlagstiftning som det ser ut idag, de som söker tillstånd får, av det jag sett, snabb och bra hjälp med det administrativa. Det vi saknar är mer support hos mödravård och kvinnokliniker för de kvinnor som behöver prata länge och mycket efter sena avbrytanden eller sena missfall.

If you love me - please don't feed me!
  • caos

cloudberry....du skriver jättebra......en sak som jag tycker är konstig är att ingenstans finns någon information om vad som händer om det visar sig vara fel på barnet sent....( i vårt fall upptäcktes det i v. 20 på ul). När jag själv var där ville jag desperat ha information men ex i alla böcker o forum står det bara att fel kan upptäckas inte vad som händer när det gör det......vågar man inte skriva det?? Det hade hjälpt mig jättemycket om jag hade kunnat få fakta om hur det skulle gå till eller om en barnmorska hade satt sig ner med oss o förklarat hur o vad som skulle ske...

• ikapika81

Jag tror endast de som jobbar på Gyn och förlossningen vet Hur många vecka 18-22 som får godkänt av socialstyrelsen att Legalt avbryta sin graviditet. Att vi ena dagen räddar liv på en bebis i vecka 22+5 som överlever i respirator och dagen efter ska medverka vid avbrytande av graviditet i vecka 21 då "fostren" andas själv några minuter och absolut inte har några medicinska bekymmer, förutom soc trassel eller lite ung mamma. Förutom den moraliska aspekten, gentemot mor, Barn, Personalen, så verkar det inte genomtänkt att Inte ha något spann mellan liv och död. 21+6 Helt ok att göra vad du vill trots att både tårar och andning kan finnas. 22+0 Ett barn vi räddar på neonatal. Var går gränsen? Kl tolv på natten? När det finns medicinska aspekter är jag fullt förestående! Men inte Alla de andra i gråzon.. Gränsen borde gå vid v 18.

• Dr Mupp
    caos skrev 2011-02-15 09:42:39 följande:
    cloudberry....du skriver jättebra......en sak som jag tycker är konstig är att ingenstans finns någon information om vad som händer om det visar sig vara fel på barnet sent....( i vårt fall upptäcktes det i v. 20 på ul). När jag själv var där ville jag desperat ha information men ex i alla böcker o forum står det bara att fel kan upptäckas inte vad som händer när det gör det......vågar man inte skriva det?? Det hade hjälpt mig jättemycket om jag hade kunnat få fakta om hur det skulle gå till eller om en barnmorska hade satt sig ner med oss o förklarat hur o vad som skulle ske...
    Är det ett fel som gör att barnet kommer dö i magen eller under förlossningen så får man avbryta graviditeten även efter vecka 22. Dessa barn avlider.

Vid sjukdom hos mamman så gör man en avvägning. Hur länge kan bebisen ligga kvar. För bebisen skull är det ju så länge som möjligt, för mammans så kort som möjligt. Sen får man göra en avvägning. Tex är det ju inte alls ovanligt med avbrytande av graviditeter i förtid (efter vecka 22) om mamman har havandeskapsförgiftning.  Dessa barn överlever ju dock för det mesta tack vare vår morderna sjukvård.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Är du för eller emot sen abort?