• Gaytjej

Frågor till er vars förlossning/ar/ startat med vattenavgång!

1) Hur snart efter vattenavgången körde värkarbetet igång?
    2) Hur lång tid tog det mellan ett etablerat värkarbete och tills dess att barnet var ute?
    3) Om du  har fått fler barn: Hur startade dessa förlossningar?

• Svar på tråden Frågor till er vars förlossning/ar/ startat med vattenavgång!
  • Lilla Saga

Hej! Jag födde min lilla tös två veckor för tidigt förrförra tisdagen =P
    Mitt vatten gick på lördag morgon, och fick värkar på natten mellan lördag och söndag.
    Åkte in till förlossningen, och där avtog värkarna, åkte hem vid nio på kvällen. På natten mellan söndag och måndag kom värkar igen. Höll på hela måndagen. Och så kom hon på tisdag morgon.
    Så sammanlagt tog det ca 4 dygn ^^

• Manchester

Vattnet började sippra på eftermiddagen, runt 16-tiden. Jag måste ha varit lite korkad för jag kontaktade inte förlossningen förrän på kvällen när det började rinna mer ordentligt, kom in vid 20-tiden. Då kände jag ännu inget, men med mätutrustningen de försåg mig med kunde de se att jag hade svaga värkar (vet inte om alla får en sådan apparat direkt, men i mitt fall handlade det om prematur födsel, så de var kanske lite extra noga och hoppades dessutom att värkarbetet skulle stanna av). Jag började känna av värkarna ett par timmar senare.

2) Hur lång tid tog det mellan ett etablerat värkarbete och tills dess att barnet var ute?
    Kanppt ett dygn. Sonen föddes kvällen därpå.

Jag har bara fött ett barn.

• Majskolven

1) Vattnet gick 7:20 på morgonen och kl:8 startade värkarna, så 40 min

2) Från första värken så tog det 4h och 15 min. Sonen föddes 12.15 samma dag.

Med andra sonen vet vi inte när vattnet gick riktigt men troligen så sipprade det ut med slemproppen. Kändes vid varje värk som om jag kissade ner mig vilket jag påpekade för ambulansföraren men han sa bara att det var slem.
    Slemproppen gick 15:45 och 5 min senare startade värkarna.
    Andra sonen kom ut 18:24 samma dag.
    Ute på 2h och 35 min.

• hilah

1.  En halvtimme senare började svaga värkar.

2. Ca 6 timmar tog det.

3. Andra förlossningen började med värkar, vattnet gick inte förrän vid krystningen.

• dannesmona

vaknade på natten av glesa värkar vattnet gick 03:00 och då åkte vi in. Enligt förlossningen fanns det ett etablerat värkarbete kl 10:00

10,5h pojken är född 20,24 på kvällen samma dag

• drpepper
    Gaytjej skrev 2011-02-08 18:55:44 följande:

Är förstföderska.
    1) 45 min.
    2) Etablerade värkar ca 20 min senare. Åkte till förlossningen 2 h senare. Var öppen 9 cm när jag kom till förkossningen kl 06. Kl 15.43 föddes barnet!!! Jobbig dag. Personalen sade att öppningsskedet gick så otroligt fort och att kroppen och bebisen behövde hela dagen för att förberade krystningsfasen.
  • SöstraMi

Vattnet gick kl 05 och första värken kom någon minut efter det.

Öppningsskede i ca 24 timmar och krystvärkar i nästan 3 (inte roligt!) så sammanlagt 27 timmars värkarbete.

Första barnet.

• spiral

Knappt ett dygn. Vattnet gick runt 10:30, fick riktiga värkar kl. 7:30 dagen efter

10 timmar.

Storasystern f>öddes med plannerade kejsarsnitt

• DRsnaggels
    Förstföderska

Vattnet gick kl 20:45
    Värkarna började 23:00
    Dottern föddes kl 03:41
  • Tussefjollan

1. En timme efter vattnet gått fick jag värkar med 3-4 minuters mellanrum.
    2. 19 timmar sen fick jag akut snitt.
    3. Förstföderska

• Drake

Kul, den här tråden hade jag behövt se när jag skulle föda

Jag var förstföderska.

- 49 timmar.

- 2 timmar

• Drake
    Drake skrev 2011-05-29 19:18:37 följande:
    Kul, den här tråden hade jag behövt se när jag skulle föda

Jag var förstföderska.

- 49 timmar.

- 2 timmar
    Kan då tillägga att från första värken tog det 3.5 timmar tills bebben tittade ut. När hon väl bestämt sig gick det undan
  • modestyclara

Mina två första förlossningar startade med vattenavgång, men i form av pyspunka... Det blev aldrg nåt ordentligt värkarbete utan värkstimulerande dropp efter någon dag...

• thebettygirl

1) Bortåt 36-40 timmar efter vattenavgång började värkarna
    2) 12 timmar efter att de etablerade värkarna satt igång föddes dottern
    3) Har inte fått några fler barn

• bomman

1. Värkarna satte igång ca 15 min efter vattenavgång.
    2. Tog 22 h.
    3. När mitt första barn föddes hade jag vattenavgång 4 dygn efter att latensfasen startat. Sedan tog det 16 h innan hon föddes.

• MHoof

Ungefär 4-5 timmar, då började jag känna av det riktigt. Så då fick vi åka tillbaka till förlossningen för att bli inskriven. Vattenavgång 22:15. Börja känna av riktiga värkar vid 03-04. Åkte då in. Fick ondare vid 05.

Ganska precis 6 timmar, från 05-06 till 11:20 då hon föddes.

Hon föddes i v 36+3 men var stor som en fullgången bebis.

Svar på tråden Frågor till er vars förlossning/ar/ startat med vattenavgång!