Vinicius, fint eller fult namn?
Jag vill att min son ska heta Markus Vinicius. Men det gillar inte min man. Han vill att sonen ska heta Markus, men inte Vinicius.
Vad tycker ni?
Jag vill att min son ska heta Markus Vinicius. Men det gillar inte min man. Han vill att sonen ska heta Markus, men inte Vinicius.
Vad tycker ni?
Vinicius?
Aldrig nånsin hört förut. Låter helkonstigt.
Jag vet inte ens hur det ska uttalas på rätt sätt.....
Inte ett namn jag skulle ha valt. Har aldrig hört det. Var kommer det ifrån??
Var har du hittat det namnet nånstans?
Ska du ha ett latinskt namn (som det låter som) bör du kolla noga att du har stavningen rätt och att det betyder det du har tänkt dig.
Efter de romerska konsulerna? Det är fint, men kanske lite svåruttalat.
Låter som en östeuropeisk huvudstad... Eller möjligtvis någon gammal profet... Nej- inte fint.
Vinicius är ett populärt namn i Brasilien, och betyder "djärv" och "kreativ".
Lite svårt att förklara hur det uttalas, men:
"approx English pronunciation for Vinicius: V as in "vee (V.IY)" ; IH as in "it (IH.T)" ; N as in "knee (N.IY)" ; IH as in "it (IH.T)" ; S as in "sea (S.IY)" ; IY as in "eat (IY.T)" ; AH as in "hut (HH.AH.T)" ; S as in "sea (S.IY)"
Tack för alla svar, nu vet jag varför min man ogillar det :)
Förlåt, men ja gillar det inte alls. Låter som nån medecin tycker ja :/
Tycker att det klingar romerskt /latinskt och därför bra ihop med Markus. Om du känner starkt för det så tycker jag att du ska stå på dig och försöka övertala din man. Personligen vet jag inte hur det uttalas men om uttalas som jag tror så påminner det mig lite om pizza. Men varför bry dig om andras åsikter än din och din mans, egentligen. Gå på känslan.