• KickiHH

7 månades med magknip

Hej
    Min dotter hade kolik när hon var mindre från ungefär 7 veckor till 4 -5 månader. Hon fick då minifom under hela perioden med skapligt resultat, fortfarande en del gråt och knip på em,kväll men gissnigsvis myckt bättre än om hon vart utan.
    Nu har det sedan mitten av januari verkat komma tillbaka, jag har gett minifom igen men det verkar inte hjälpa henne nu.
    Hon får en flaska tidigt på morgonen , gröt vid 9-10 flaska kring 11 burkmat kring 13-14 flaska eller gröt kring 5 och en flaska välling 18-19 och sedan sover hon oftast natten igenom.  Hon har haft besvärligt med magen varje gång det har varit dags att byta till kost för passande ålder och varje byte har tagit ett par veckor att växla in. Nu har hon dock inte bytit kost sedan i december.
    Det går bäst på morgonen men em och kväll är det mycket gråt och svårt att lägga henne ner då man märker hur ont det gör i magen och man kan känna på magen att det krampar eller ´rycker´.
    Jag har nu börjat med massmör. ca en 1/2 tsk i vällingen.
    Är det ok ? , ska man ge något annat ? är detta för salt ? då det står i böcker att man inte ska ge salt före 10 mån Om det är ok med messmör kan man ge det till varje mål eller ska man öka minifom eller ge någon annan for av magmedicin. Jag hade en väninna som gav något bara en gång per dag som var ´naturlig tarmflora bakterier ´, ska man verkligen ge detta så tidigt och påverka barns tarmflora redan ?
    Tacksa för snart svar 

• Svar på tråden 7 månades med magknip
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det verkar onekligen som att din dotter är besvärad av magknip.
    Kolik kallar man det när spädbarn, oftast mellan 0-4 månader har magbesvär. För att underlätta kolik har man sedan länge gett minifomdroppar till barn, då de dock egentligen inte har någon medicinsk betydelse så erbjuder man numera hellre sempers magdroppar. Det innebär att man tillsätter god bakterier (lactobaciller), som hjälper magen-tarmen i balans.

När barn är äldre och har påtagliga magbesvär, kan det vara värt att fundera på om de är känsliga för vissa födoämnen, som komjölk till exempel.
    En viss form av invänjngsperiod får man dock räkna med, då man börjar med matintroduktionen. Under denna period är det inte fel att erbjuda Sempers magdroppar, för att hjälpa barnet bygga upp en god bakterieflora i tarmen. Det finns inget negativt med det.

Det är helt rätt att man skall vara restrektiv med salt, framför allt under barnets första år. En tesked messmör i kvällsvällingen kan du dock ge med gott samvete.

MVH Christine

Svar på tråden 7 månades med magknip