• evamar

Hur lång är och vad väger din 3 åring??

Har en tjej på nyss fyllda 3 år som är 87 cm lång och väger 12 kg, hon ligger 2.5 rader under genomsnitt och ska nu få ta prover för att se om det är ämnesomsättningproblem el liknande.

Har nån vart med om samma sak?

• Svar på tråden Hur lång är och vad väger din 3 åring??
  • muskalini

Vår tjej vägde 14,5 kg och 95 cm vid tre-års kollen.

• Leoella

Vid treårskollen: 102 cm och vägde 16,8 kg.

• MamaLucy

min dotter är 106 cm och väger 19 kg hon fyllde 3 i november förra året.

• Isamia

Min 3åriga dotter är 100,5cm och 20,7kg (i förrgår på 3års kontrollen). Enligt ISO BMI (för barn) har hon fetma (?!) men till synes är hon inte alls SÅ kraftig! Jag är chockad. Vet att hon är lite knubbig och "stor" men FETMA?! Nej BMI måste bedöma det fel... stämmer inte alltid ju.

• Tessie2022

Min dotter är en lång liten "tjockis" Flört. Var 99,5 cm lång och vägde 17,2 kg på 3-årsdagen..

• JVA81

Sebastian är 96,5 cm och väger 15,5 kg.

• Lejonhjärta

Min unge fyller tre om två månader. Hon är 98 lång och väger 16 kg. Alla olika, huvudsaken är att de mår bra, hoppas det går bra med testerna ts!

~Nora maj 2008 & Frank september 2010~
  • 47705

Min yngsta är 3,5 år och 110 cm lång. Han väger ca 17 kg.

• LokesMamma84
    47705 skrev 2011-03-26 20:17:08 följande:
    Min yngsta är 3,5 år och 110 cm lång. Han väger ca 17 kg.
    Min son är 3,5 och väger ca 18 kg och är ca 105 cm.
  • enmamma

Igår på 3årskontollen 102 cm, 17,5kg. Följer sin kurva som alla verkar tycka är så viktigt.

• suzbal

hej godmorron här är jag igen tack för era synpunkter, när jag läser era texter det låter som jag behöver inte vara orolig men vårt problem är att min son vill inte texta nya smak och äter inte bara ville leva på välling deitisten vill att man skall kunne äta 4köttbullar en tallrik makaroni 150 mjölk etx plus välling det är omöjligt om oss, på måltiderna han är aldrig i ordning som en hungrig kille jag tvingar nästan att påminna honom nu är det lunch eller kvälls mat han blir aldrig hungrig och det andra problemet är att en dag exempel han äter vi blir glad varannan timme eller tredje timmen kl6 välling under sömn 9 en liten yogurt med tuvång med sprutan som medicin på lunch 2 köttbullar, klocka 3 ngt dricka kl6 kanske 2 fisk pinnar eller 180ml välling natt välling under sömn klocka 11 eller 4 på morgonnen när han äter inte på dagen då blir jag orolig försöker fulla på natten under sömn, när han var liten åt inte heller vårt fel att vi ställde hans mjölk några timmar i en varmarie i rummet sen gav honom alltså jag lyckades aldrig med hans aptit vett ej vad är fel, läkarna utomlans sa han har pluppar på näsan som hindrar aptiden och att växa, det man hade plockad i vägg när var man tillbaks här hemma men endå aptiten funkar inte som den ska, han är mycket energiskt mycket glad dycktig kunnig och intelligent, exempel han kan rädda liv han kan vara en dr prata prescis som en dr han kan prata som en vuxen, ofta blir jag tjockad var plockar han dessa ord i från men aptiden är noll. mitt hår blev vitt genom att tänka mycket enligt bbc allt är ok men han måste ju tugga men vad inget är intressesant, jag är glad att han testar filmjölk naturel yogurt frukt yogurt osv nyligen jag lurar som den är medicin hehehe han gillar sin host medicin ju,
    exempel några dager sen sa han mamma jag skal vara djur läkare och undersöka medicin i den här arien på en stads namn, engång säger han jag skall flytta till helsingborg öppna en nyckel affär konstiga samtal:))
    han kan räkna på 6 språk vissa till 10 vissa till 20, mixa ihop 5 olika språk, väldigt omtänksam pojke som en vuxen men varför äter han inte folk säger minska välling det har jag gjort tre dager hjälper ej, om han äter endag ngt han parkerar aptiten en dag totalt äter ej andra dag lite så där igen tredje dag mat är lite aktuellt bara de 2 köttbullar eller fisk osv .. hjälpppppppppppppppppppppppppppppppppppp vad gör man. i utomlans ge en kasrull till barnen full med mat de äter, de har runda tjokisa magen, vad är det som är fel i sverige att barnen har allt att äta  men intressen är noll att äta mvh suzi

• suzbal
    suzbal skrev 2013-12-09 07:39:52 följande:
    hej god morron här är jag igen tack för era synpunkter, när jag läser era texter det låter som jag behöver inte vara orolig men vårt problem är att min son vill inte texta nya smak och äter inte bara ville leva på välling deitisten vill att man skall kunne äta 4 köttbullar en tallrik makaroni 150 mjölk etx plus välling det är omöjligt om oss, på måltiderna han är aldrig i ordning som en hungrig kille jag tvingar nästan att påminna honom nu är det lunch eller kvälls mat han blir aldrig hungrig och det andra problemet är att en dag exempel han äter vi blir glad varannan timme eller tredje timmen kl 6 välling under sömn 9 en liten yogurt med tuvång med sprutan som medicin på lunch 2 köttbullar, klocka 3 ngt dricka kl6 kanske 2 fisk pinnar eller 180ml välling natt välling under sömn klocka 11 eller 4 på morgonnen när han äter inte på dagen då blir jag orolig försöker fulla på natten under sömn, när han var liten åt inte heller vårt fel att vi ställde hans mjölk några timmar i en varmarie i rummet sen gav honom alltså jag lyckades aldrig med hans aptit vett ej vad är fel, läkarna utomlands sa han har pluppar på näsan som hindrar aptiden och att växa, det man hade plockad i vägg när var man tillbaks här hemma men endå aptiten funkar inte som den ska, han är mycket energiskt mycket glad dycktig kunnig och intelligent, exempel han kan rädda liv han kan vara en dr prata prescis som en dr han kan prata som en vuxen, ofta blir jag tjockad var plockar han dessa ord i från men aptiden är noll. mitt hår blev vitt genom att tänka mycket enligt bbc allt är ok men han måste ju tugga men vad inget är intressesant, jag är glad att han testar filmjölk naturel yogurt frukt yogurt osv nyligen jag lurar som den är medicin hehehe han gillar sin host medicin ju,
    exempel några dager sen sa han mamma jag skal vara djur läkare och undersöka medicin i den här arien på en stads namn, engång säger han jag skall flytta till helsingborg öppna en nyckel affär konstiga samtal:))
    han kan räkna på 6 språk vissa till 10 vissa till 20, mixa ihop 5 olika språk, väldigt omtänksam pojke som en vuxen men varför äter han inte folk säger minska välling det har jag gjort tre dager hjälper ej, om han äter endag ngt han parkerar aptiten en dag totalt äter ej andra dag lite så där igen tredje dag mat är lite aktuellt bara de 2 köttbullar eller fisk osv .. hjälpppppppppppppppppppppppppppppppppppp vad gör man. i utomlans ge en kasrull till barnen full med mat de äter, de har runda tjokisa magen, vad är det som är fel i sverige att barnen har allt att äta  men intressen är noll att äta mvh suzi
  • happy in hell

Vi har en flicka som är ganska smal. Hon är 3,5 år, 100 cm lång men väger bara 14 kilo. Hon är väldigt ointresserad av mat. Eller egentligen inte, det vi kommit fram till är att hon äter förfärligt långsamt. Om vi låter henne fortsätta äta när alla andra slutat och hon får ta med sig maten in i leken, så kan hon äta ganska mycket faktiskt. Ett tips kanske?

Svar på tråden Hur lång är och vad väger din 3 åring??