• Anonym (upprörd!!)

Amma på offentlig plats!

måste bara göra min röst hörd...
    det är skandal, SKANDAL när det sitter kvinnor på restauranger ex och ammar. jag tycker det är så förbannat äckligt, hur kan man vilja göra det? bara ta ut tutten inför människor som sitter o äter!!?? ni som ska envisas med o göra detta kan lika gärna gå in på besökar toaletten istället!! det är ju äckligt!!

detta är ju som sagt min åsikt och kommer säkert få många påhopp...! Men ingen kan ta min åsikt ifrån mig.. Smaken är som baken!
    Godnatt...........

• Svar på tråden Amma på offentlig plats!
  • Yildirim
    Daeminimon skrev 2011-02-19 08:07:42 följande:
    Men vad duktig du är då. För alla funkar det inte så.
    Nej en del visar ju gärna upp brösten förutom att ge barnet mat :)
    Trots att  brösten är enbart till för att ge barnet mat......
  • Daeminimon
    Yildirim skrev 2011-02-20 15:31:23 följande:
    Nej en del visar ju gärna upp brösten förutom att ge barnet mat :)
    Trots att  brösten är enbart till för att ge barnet mat......
    Eller så vill/kan de inte använda amningstopp, ungen vill inte äta under en filt, ungen tar bort huvudet för att titta runt, etc etc etc.
  • Yildirim
    Daeminimon skrev 2011-02-20 17:07:34 följande:
    Eller så vill/kan de inte använda amningstopp, ungen vill inte äta under en filt, ungen tar bort huvudet för att titta runt, etc etc etc.
    Att inte anstränga sig för att skyla brösten är = att inte bry sig (vilja visa upp brösten)
    Vill man så går det...
  • MammaT

Ts gå du in på den offentliga toan och ät din mat där hoppas det smakar bra

• Yildirim
    MammaT skrev 2011-02-20 17:54:48 följande:
    Ts gå du in på den offentliga toan och ät din mat där hoppas det smakar bra
    HAHA vad snackar du om?
    Fattar du inte skillnaden att amma på en toalett och att äta restaurangmat där?
    OMG säger jag bara....

Vart är Sverige påväg??? GUD gör nåt!
  • MammaT
    Yildirim skrev 2011-02-20 18:27:01 följande:
    HAHA vad snackar du om?
    Fattar du inte skillnaden att amma på en toalett och att äta restaurangmat där?
    OMG säger jag bara....

Vart är Sverige påväg??? GUD gör nåt!
    så du menar att det är helt ok att någon sekunderna innan skiter på toan och det stinker som fan och sen ska en mamma sitta där och ge sitt barn mat,
  • Yildirim
    MammaT skrev 2011-02-20 18:47:41 följande:
    så du menar att det är helt ok att någon sekunderna innan skiter på toan och det stinker som fan och sen ska en mamma sitta där och ge sitt barn mat,
    Om alternativet är att visa tuttarna för hela reataurangen så JA. Men jag skulle gått ut och ammat i bilen/stannat hemma största delen av amningsperioden/skyla med filt Det finns mänger med alternativ! Bara att välja och vraka. Slänger man istället fram brösten offentligt så får man tåla att folk skäller ut en/slänger komentarer och tycker att man beter sig oanständigt.
  • MammaT

asch det är värre med vissa som envisas med att ha byxorna så långt ner att man till och med ser fartranden i kalsongerna

• hilah
    Yildirim skrev 2011-02-20 18:59:02 följande:
    Om alternativet är att visa tuttarna för hela reataurangen så JA. Men jag skulle gått ut och ammat i bilen/stannat hemma största delen av amningsperioden/skyla med filt Det finns mänger med alternativ! Bara att välja och vraka. Slänger man istället fram brösten offentligt så får man tåla att folk skäller ut en/slänger komentarer och tycker att man beter sig oanständigt.
    Varför är bröst oanständiga när man ammar? Ser du inte att det är situationer och intentioner som gör kroppsdelar sexuella (eller "oanständiga") och inte naturen i sig? Munnen är sexuell när man kysser varann eller vid oralsex, men inte när vi äter. Annars kunde vi lika gärna ha munskydd eller något på oss när vi äter offentligt, precis som vi uppenbarligen ska ha amningsfiltar över brösten. Inte ens underlivet är alltid sexuellt - i alla fall tycker inte jag det, när jag ligger i en gynstol.
    Vi har visserligen blivit lite hjärntvättade att endast se det sexuella med bröst, men det betyder inte att det är den absoluta sanningen. Ett bröst som ammar ett barn är lika lite sexuellt som en mun som äter sallad i en restaurang.
  • PennyD
    Yildirim skrev 2011-02-20 17:53:45 följande:
    Att inte anstränga sig för att skyla brösten är = att inte bry sig (vilja visa upp brösten)
    Vill man så går det...
    Alledelses riktigt! Jag bryr mig inte om annat än att mitt barn får mat på (för oss) smidigast och mysigast möjliga vis.
  • MittMirakel2011

Hmm. jag tycker inte det är något fel. barnet måste ha mat? inte kan man väl låsa in sig på toaletten på resturangen, finns väl andra gäster som behöver gå på toa osv..tycker inte det är nått o bry sig om, jag skiter väl i om nån skulle amma på en resturang, cafe eller något. jag har väl hänsynd till att barnet måste ha mat osv :) behöver inte bry mig så mkt om andra folk vad dme gör osv.

• PennyD
    Just det ja, klart det går om man vill, det mesta går om man vill. Man kan svälta barn om man vill.

Vad gäller undangömning av amning så är det så enkelt som att jag inte vill.
  • Johans Pillerill

Det finns tammetusan inget mer naturligt.

Jag skulle ALDRIG sätta mig på en toalett och amma mitt barn!! Passar det inte att sitta på samma café som mig när jag ammar så kan ni ju köpa med er fika hem istället, så lovar jag att inte bryta mig in i era hus och amma där.

Det är ju tusen gånger äckligare med folk som hånglar offentligt - så det sliskar och smackar... Bröst är väl inget konstigt... Går ni inte på stranden på sommaren heller?? Eller springer ni runt och kräver att man ska ha t-shirt på sig där också ifall ni ska fika eller ha picnic?? För min unge täcker ju mer av mitt bröst än en modern bikini gör...

DOCK tycker jag man inte behöver sitta vid bordet på fina restauranger och tutta barnet... Det finns ofta en lobby eller foaje med fotöljer eller liknande som man kan använda då.

• Freja89

Då är det väl mycket värre med folk som absolut måste GLO! Vänd bort  huvudet då för guds skull! Inte ska väl vi som ammar behöva låsa in oss. En ammande mamma visar inte brösten mycket mer en en tjej med urringad tröja!

• p w

Jag tycker att det är FEL att man ska behöva stanna hemma "den värsta amningsperioden" bara för att man valt att amma sitt barn.
    JA- Man kan respektera andra och vara diskret. Finns det amningsrum etc så självklart ska man använda dem, likaså passande klädsel som inte behöver visa hela behagen, annars kan man sätta sig där man inte är så öppen. Nog gör jag det, men det skulle inte falla mig in att sätta mig på en ohygienisk toalett och ge mitt barn mat för att andra är för bekväma för att vända bort huvudet.

Men att stanna hemma eller gå ut i bilen för att ens lilla bebis behöver få mat är extremt. Alla andra har faktiskt valet att INTE glo på oss om det nu är så äckligt. - Jag respekterar andra, då kan andra gott respektera mig också.

Man får tycka som man vill och sålänge det inte är olagligt att amma offentligt, så har man inte så mycket att komma med, vare sig man tycker det är ok eller ej.
    Bättre att lägga energin åt någe annat..

• FannyGioia
    Yildirim skrev 2011-02-20 18:59:02 följande:
    De flesta föredrar att sitta kvar i restaurangen tillsammans med sitt sällskap framför att tränga in sig själv och en sprattlande bebis på en (kanske illaluktande och ofräsch) toalett. Sedan tror jag nog att en nödig medmänniska skulle bli irriterad på en mamma som ammar sitt barn där inne en längre stund. Alla barn äter inte i två minuter, som mitt gör. Menar du att en mamma vars barn äter i, säg, 30 minuter ska sitta på toan den tiden?

Och hur gör man om toaletten är upptagen och det är kö? Barn väntar inte på mat, vet du. Eller rättare sagt: de ska inte behöva vänta i onödan.

Bilen kan vara rätt så kall när det är minusgrader ute. Det utsätter jag inte varken barnet eller mig för.

Stanna hemma hela amningsperioden? Vissa av oss vill amma länge - flera år till och med. Blir ganska jobbigt att isolera sig själv så länge. Och onödigt. Herregud så onödigt!

Ärligt talat skulle jag skratta ihjäl mig om någon jeppe fick för sig att kommentera min amning.  Det är min kropp och mitt barn. Vad du tycker är helt oväsentligt. Se på ditt sällskap och njut av maten istället för att störa dig på saker som inte berör dig. Ett tips från coachen.
  • Orättvist

Människor som inte kan ta att en mamma ger sitt hungriga barn mat tycker jag PERSONLIGEN är idioter..

• Daeminimon

Det här med amningsrum är ju också en grej... Här i England finns de ibland i köpcentrum, men ligger alltid vid toaletterna. Även om det inte är en toalettstol i rummet så luktar det toalett, så de går bort.

Men även om de var jättefina och o-luktande... Är jag på stan ensam med bebis, sure, jag kan sitta där och mysa en stund. Men är jag på stan med min man, eller en kompis, har jag ju ingen lust att gå och sitta i ett annat rum i 20 minuter. Nej, då ammar jag där vi är. Folk skulle få kämpa väldigt mycket för att skymta bröst. Stör någon sig på det få de gärna vända bort blicken, alternativt slänga en filt över huvudet.

• Emmyline

Amning måsten göra de är är kärleken till de små individerna.

Man kan inte neka ett barn bara så där måste de göras så måstes de.

Svar på tråden Amma på offentlig plats!