• sommar 77

Fler som gjort kubtest och fått högrisksiffra?

Hej,

Jag väntar mitt tredje barn. Då jag fick missfall förra året så har jag varit väldigt orolig att detta ska gå vägen och valde att göra ett kubtest. Det gjorde jag igår. Bebisen sprattlade och hjärtat slog MEN jag fick en siffra på 1.202.
    Hög risk för down syndrom alltså.

Så nu ska jag boka tid för fvp men är sjukt orolig för att det ska bli missfall då av det testet.

Någon i liknande situation, behöver prata av mig!!!

• Svar på tråden Fler som gjort kubtest och fått högrisksiffra?
  • sommar 77

Vad roligt Ronjas mamma, visst va det så att du inte skulle göra fvp?

Visst va detta ditt tredje barn ockås? Vad har du innan? Jag har en son och en dotter:)

• Ronjas mamma

Jo det stämmer vi valde det från, vi har två flickor redan så det blir rena flickhemmet stackars maken Sist jag var til UL sa läkaren dok att nu såg allt så bra ut att hon inte kunde se något som indikerade på att vi inte skulle få ett friskt barn..Även om vi valt att inte göra fvp och inte kunde få oss själva att ta bort barnet om det har ds, så vill jag ju helst ha ett friskt barn

• Ronjas mamma

Sommartjej ville bara berättta att vi i onsdags fick en liten flicka som är helt som hon ska var en fin liten frisk tjej på 3040 g och 51 cm

• sommar 77

Ronjas mamma, grattis!!!! Gud vad roligt!!! Gick förlossning och allt bra? Kom hon på utsatt datum? Är hon lik dina andra barn? Hur reagerade barnen? Många frågor:)

Jag har varit på ett extrainsatt ultraljud då BM inte kunde mäta bebisen, och det är för att hon ligger på tvärsen. Hoppas hon vänder sig snart. Är i v 32.

• Millam3

Jag är 31 år har 2 friska barn. Väntade mitt tredje nu och gjorde KUB. Jag fick en risk 1:183 och gick vidare med moderkaksprov som visade att barnet hade trisomi 13, den typen som ej är förenlig med liv. Våran lille pojke visade sig också ha flera missbildningar som inte visade sig på ul. Vi valde för den här lilles skull att avbryta graviditeten.
    RIsksiffran 1:183 var för downs syndrom sa de, men det kan ju även indikera på andra svårare kromosomavvikelser...

Håller tummarna att ingen av er behöver gå igenom detta. De flesta får ju trots allt positiva svar trots hög risksiffra.
    Nästa gång törs jag inte lita så mycket på KUB. Man kan ju ändå vara den där "1 på 200" fast man inte tror att det någonsin ska hända en själv. Jag menar min chans att barnet var friskt var ändå 99,45% eller nåt, men det var den ju inte...
    Jag har nog inte hört någon som fått missfall pga moderkaksprov eller fostervattensprov, så jag tor att man kan vara ganska lugn.

• Ronjas mamma

Sommar begge tjejer har tagit det så fint än så länge att få en lilla syster vi får väl se om där kommer en reaktion längre fram
    HOn är en mix av båda vilket är lite skoj eftersom de två första så tydligt var tar efter min eller min mans familj.
    Det blev tre dagar över tyvär så blev det snitt även denna gången men det har gått bra och vi är alla hemma..

Så är där ju inte så lång tid kvar för dig

Milliam2 Kan förstå ni valde att avbryta,
    min hållning var också att om de kunde se något som visade på avvikelser så ville vi ha gjort et fostervbattenprov och avslutat i respekt för våra två små.
    Men inget visades på alla de ekstra ultraljud jag gjorde, själv UL läkaren sa att han inte trodde på att detta barn felade något men han kan ju inte lova något.
    Själv kunde jag inte klara tanken på att göra fostervatten prov få att veta att jag hade ett friskt barn och så vara en av de två procent som så aborterar.(de finns ju även om inte du hört om dem)

• Millam3

Det jag egentligen ville förmedla var att de flesta nog tänker på downs syndrom dvs trisomi 21 när det gäller förhöjd siffra på kub. Men det finns även andra kromosomavvikelser som inte är förenliga med liv, t ex trisomi 13 som i mitt fall. Min bebis hade dessutom missbildningar som jag tror skulle gjort att han kanske ändå inte överlevt graviditeten. Hade det "bara" varit trisomi 21 hade beslutet varit svårare. Den kromosomavvikelsen som vi fick var ju 100% dödlig. 

• rockbjarn

Stackars er men vi hade gjort samma sak. På ngt sätt känns det ändå skönt att läsa att det finns de familjer som väljer att avbryta pga kromosomavvikelser.

• ako75
    rockbjarn skrev 2011-07-07 20:51:31 följande:
    Stackars er men vi hade gjort samma sak. På ngt sätt känns det ändå skönt att läsa att det finns de familjer som väljer att avbryta pga kromosomavvikelser.
    Fast att avbryta p g a en sådan avvikelse som Milliams barn hade går ju inte riktigt att jämföra med att avbryta för DS. Milliams barn hade ju hur som helst inte överlevt :(.

Sedan finns det gott om människor som avbryter för DS oxå, så om man tänker i de banorna är man inte ensam heller!
Svar på tråden Fler som gjort kubtest och fått högrisksiffra?