• Anonym

personalen på förlossningen

Det här låter kanske fånigt, men ska jag behöva definiera mig som förlossningsrädd eller vad ska jag göra? Personalens attityd på mitt lokala sjukhus skrämmer skiten ur mig. Först har de en film på internet om sin avdelning där de lägger orimligt mycket tid på hur pappan ska parkera och sedan berättar de att massage, bad och lustgas och att partnern ska vara coach. Medicinsk smärtlindring nämner de i förbigående. Jag kan inte acceptera att min man ska vara coach. Det är trams. Jag vill bli förlöst av en riktig barnmorska och ett bad är säkert mysigt - men som smärtlindring!!?? Och hur går det till att en barnmorska har 4 födande kvinnor igång på sitt ansvar samtidigt?

För att ta reda på mer gick jag på föreläsningar som de erbjuder. Det blev ännu värre. För att få komma in på avdelningen krävs det att man ringer och gråter i telefonen och bönar och ber om att få komma in. Jag kan inte acceptera att ha värkar hemma. Ska någon småpåve till barnmorska döma över det på telefon? Jag kommer att bli så stressad att jag inte får några värkar regelbundet överhuvudtaget.

Vidare fortsatte de att tjata om massage och bad och partnern som coach. Men herreguuud! Hur ska jag bära mig åt för att få epiduralbedövning i rimlig tid? Dvs, så tidigt som möjligt. Jag har flera bekanta som blivit blåsta på EDA för att "det blivit för sent". Och jag kan verkligen inte tänka mig att de stänger av det där det blir dags för krystning. Hur FAN ska jag få till det?

Till sist; bara tanken på att vara besvärlig och krävande i en så utsatt situation stressar mig oerhört. Och hur slipper jag att det kommer förbi en massa studenter som hänger på BM och läkare. Ingen ska springa i mitt rum i onödan. 

Efter det föredraget kunde jag inte sova på tre nätter och jag hade jättehögt blodtryck hos min BM på rutinkontroll. Givetvis var där en student med, så jag ville inte säga något om varför. Just nu vill jag bara vara ifred och få ett kejsarsnitt för då är jag bara utsatt för personalen i 30 minuter och sedan får jag vara ifred.   

• Svar på tråden personalen på förlossningen
  • lena2012

Hej!
    Det låter som  rejäl ilska och kanske är det en rädsla som  du har som yttrar sig  med irriation.
    Du verkar inte må bra och  vill du så finns hjälp men det  måste du själv  be om. 
    Personalen brukar  gilla sitt  jobb , gilla att hjälpa , stötta de blivande  föräldrarna.
    Dagligen läggs EDA  i stor omfattning i rätt tid och inte för sent.
    Jag vet inte  hur du ska komma vidare  men börja med att berätta  på MVC hur du tänker. Ring innan  och förbered så att  de vet  att ingen  elev är med om det är svårt för dig.Be om ett extra långt samtal.
    Kejsarsnitt är inte en lösning i första hand.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden personalen på förlossningen