• Lollan7

Vad ritar din 3,5 åring?

Min underbara 3,5 åring ritar / målar bara med svart och rött. Alla teckningar är mörka, svart och rött. Inga mönster eller figurer, bara kludd. Fram och tillbaka med penseln eller kritan ett par ggr - sen klart. Nästa blad. Ingen ro att försöka måla något (typ blomma, boll, hus, bil etc) Jag har frågat vad h*n målar men får oftast inget svar. Ibland målar vi längre men då målar h*n först svart, nästan överallt, och sen rött och sen mer svart  om och om igen - det blir bara gegga tillslut.
    När jag frågar "Kan du rita en boll åt mamma?" drar h*n några rafsiga streck och sen är det bra. Jag berömmer såklart och hänger upp teckningen på kylskåpet och visar stolt upp den, men undrar tyst inom mig varför det inte sker någon förändring - det ser likadant ut som första gången vi provade att rita vid ett års ålder! Borde h*n inte rita åtminstone något som liknar en gubbe, eller en boll eller något? åtminstone försöka? Och varför bara svart och rött?
    Hur och vad ritar era 3,5åringar?

• Svar på tråden Vad ritar din 3,5 åring?
  • Kazeer

Min 3,5-åring ritar huvudfotingar, ansikten, åska och bokstäver (fast bokstäverna ritar han inte utan skriver).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Kazeer skrev 2011-02-10 17:24:04 följande:
    Min 3,5-åring ritar huvudfotingar, ansikten, åska och bokstäver (fast bokstäverna ritar han inte utan skriver).
    Och så en massa "kludd".
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Busbellan

Min 3,5 åring ritar gubbar, inte huvudfotingar utan med kropp, huvudfoting har hon helt hoppat över
    Ja, det är väl det enda utöver "kludd" som hon ritar.
    Ja, hon sitter och skriver sitt namn jämt också

Mamma till Nora, August och Ella
  • vittra

Vår tjej är inte riktigt 3,5 än utan 3 år och 4 mån. Men hon gick direkt från en massa kludd till att från en dag till en annan rita både cirklar och gubbar, detta bara för någon vecka sedan. Huvudfotingar har hon hoppat över, hon gör med kropp och jäääättelånga ben och armar. Hon har dock ofta haft ett syfte med kluddandet, typ bestämt sagt att det där är moln, eller det där är en katt osv. Sen låtsasskriver hon, ser ut som en massa wwww när hon har skrivit Hon skriver långa inköpslistor ibland!

Min poäng är att det kan komma precis vilken dag som helst, helt utan förvarning, och alla barn utvecklas olika. Vissa har intresset på helt andra plan och bryr sig inte alls om att lära sig rita. Det är ju först vid 4 år det kollar på bvc om de kan rita tex en huvudfoting.

• Busbellan
    vittra skrev 2011-02-10 17:47:06 följande:
    Vår tjej är inte riktigt 3,5 än utan 3 år och 4 mån. Men hon gick direkt från en massa kludd till att från en dag till en annan rita både cirklar och gubbar, detta bara för någon vecka sedan. Huvudfotingar har hon hoppat över, hon gör med kropp och jäääättelånga ben och armar. Hon har dock ofta haft ett syfte med kluddandet, typ bestämt sagt att det där är moln, eller det där är en katt osv. Sen låtsasskriver hon, ser ut som en massa wwww när hon har skrivit Hon skriver långa inköpslistor ibland!

Min poäng är att det kan komma precis vilken dag som helst, helt utan förvarning, och alla barn utvecklas olika. Vissa har intresset på helt andra plan och bryr sig inte alls om att lära sig rita. Det är ju först vid 4 år det kollar på bvc om de kan rita tex en huvudfoting.
    Vad kul att höra om fler som hoppar över huvudfotingarna
    Min dotter var med lite seg i starten, ritade länge bara streck och ringar, men det vände över en natt
    Mamma till Nora, August och Ella
  • emwia

Nej en rund boll eller gubbe KAN vara lite för svårt för en 3½ åring, du behöver inte oroa dig, bara låt ditt barn måla när det vill så utvecklas det med tiden.
    På dagis borde de ha en portfolio där man kan se hur barnet utvecklar sin ritförmåga, om ditt barn inte går på dagis eller något annat ställe / hemma där det får rita ofta kanske ritförmågan är lite mindre utvecklad, barn tittar ju även på hur andra barn ritar, vissa 3½ åringar kanske inte ens vet hur de ska hantera en pensel eller penna, det finns inga fel men de kan lära sig att det går lättare om man tar vatten först och färgen sen, vissa barn gör tvärtom, men snart ser de hur andra barn gör och lär sig vad som funkar.
    Sen kanske ditt barn inte är så intresserad just nu av att måla? Det kanske är därför det går så fort, men prova att måla själv lite grönt gräs och säg titta jag har målat gräs! Men du behöver ju inte kräva att barnet ska måla också om det inte vill, det kan fortsätta med svart & rött och du kan måla samtidigt och ni kan visa upp era teckningar för varandra. Min 3½ åring gjorde många streck med tusch/krita i början och sen gick han över till vattenfärg som funkade bättre och då blev det en sol och gräs. Många barn hänger upp sig på vissa färger ett tag, min har också gjort svart och rött, det kanske känns mest känslosamt att använda de starka färgerna, ett svart hål osv, inget du behöver vara orolig över, du kanske tänker på hemskheter med de färgerna men barnet har säkert inte den inställningen till just de dramatiska färgerna.

• alvaereva

Min dotter målar också gärna med mörka färger. Svart, mörkgrönt och lila är favoriterna.
    Hon målar cirklar, huvudfotingar, bajskorvar, blommor, ballonger, gräs, katter osv osv. Eller bara kladd.

• Bonanza

Min 3.5-åring ritar mest kludd. Om man ber henne rita något ordentligt (typ ett hus eller en gubbe eller något) så suckar hon och gör det, men sen vill hon kludda igen. Eller skriva bokstäver, sitt namn etc. Det tycker hon är kul. Men inte att rita.

• Gladabarnensmamma

Det är nog väldigt olika vad dom gillar och klarar.
    Jag har två "konstnärer" hemma: de översta (i svart & grönt) är av yngsta när han var 2.5.
    Den blåa är från den äldre när han var 3.5.

• vittra
    Gladabarnensmamma skrev 2011-02-10 18:39:26 följande:
    Det är nog väldigt olika vad dom gillar och klarar.
    Jag har två "konstnärer" hemma: de översta (i svart & grönt) är av yngsta när han var 2.5.
    Den blåa är från den äldre när han var 3.5.

Oj!! Ja det var väldigt avancerat för så små barn!
  • ominte

Min dotter ritade huvudfotingar från 2-årsålder.

Nu är hon 3,5 och ritar prinsessor, hus, blommor, sol, rosetter, möss och fåglar. Alldeles nyss ritade hon två händer med 5 fingar på varje och målade dit naglar

• Gladabarnensmamma
    vittra skrev 2011-02-10 19:10:16 följande:
    Oj!! Ja det var väldigt avancerat för så små barn!
    Ja, det måste jag nog själv säga också! Men både jag & min man har haft lätt för att rita som barn så det går kanske i arv. Däremot finns det såklart en rad andra saker där dom ligger efter   Lilla som snart blir 3 har t.ex. precis lärt sig att klä på sig själv... Stora som är 4 tycker fortfarande att det är toppen när mamma matar honom om maten inte är så god...
  • viseversa

Min 3,5 åring ritar hjärtan,katter,hundar(som är riktigt söta=). med morrhår ,huvudfotingar och även gubbar med kropp,ögonfransar,hår,pupiller,fötter mm mm. 

min 2,5 åring bara kladdar än så länge=) 

• minya

streckgubbar, huvudfotingar, spindlar, ormar.... men mest en jäkla massa osammanhängande kladd som inte förestället något speciellt  

Dotter 07-07
  • Faile

Min 3,5 åring är ganska precis som din ts, förutom att han nyligen börjat rita huvudfotingar ( fast han kallar dem robotar efter wall-e ).

Yngsta sonen som nyss fyllt två ritar däremot både runda bollar, huvudfotingar ( inte alls lika fin som äldsta sonen, men en rätt tydlig ändå ), gräs, moln osv.
    Bokstavsmässigt kan han dessutom fler bokstäver i alfabetet än storebror. Han är överlag mycket mer kreativ och fantasifull än storebror.

Så det handlar nog mycket om intresse tror jag. Lillebror sitter gärna i timmar om han får med penslar och kritor medan storebror sitter 10 minuter max, sen har han tröttnat.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Lollan7

Tack för alla uppmuntrande svar! bara skönt att höra bekräftelse: alla barn är individuella och har olika intressen. Kanske h*n inte är en stor konstnär, utom i mitt hjärta då! jag sparar det som inte blir gegga och de få ggr jag får en förklaring till vad det föreställer skriver jag på baksidan. Vi får se om det släpper över en natt och h*n börjar göra huvudfotingar / gubbar etc....eller om det inte kommer alls. Vill inte pusha heller,det är ju en lek! 

Ps:   "000000000", dina bilder var ju väldigt fina!

• bjolso
    vittra skrev 2011-02-10 17:47:06 följande:
    Min poäng är att det kan komma precis vilken dag som helst, helt utan förvarning
    Verkligen sant att det kan komma när som helst, utan förvarning. Dottern, 3 år 3 mån, ritade sin första huvudfoting just nu, helt plötsligt, för 5 minuter sedan! Tidigare har hon bara målat kludd, även här mest mörka färger i en enda gegga. Inga figurer alls, och så plötsligt ett ansikte med ögon och hår och armar och ben. Hon verkar själv inte tycka att det är något speciellt. När hon visade och förklarade för pappa vad det var lät hon som om hon alltid har kunnat rita sådär...
Svar på tråden Vad ritar din 3,5 åring?