• Anonym (inte stolt)

gravid vecka 15 o röker fortfarande

Jag är gravid i vecka 15 o har fortfarand einte lyckats röka..är rökare sen 13 år tillbaka och detta blir vårat första barn. Jag fattar inte!!!!ska det vara så jävla svårt??!!
    Har sagt till mig själv att idag är sista dagen men jag är orolig att jag faller dit igen, lyckades vara borta från cigg i 2 veckor o började igen :(

Får sååå dåligt samvete,livrädd för att barnet fått men av detta. har inte gjort ul än och är rädd att göra det för missbildningsrisk eller att jag får ett annat oroande besked.
    ska jag då leva med detta på mitt samvete att det är mitt fel att barnet blir sjukt. kommer aldrig förlåta mig själv för det...

Snälla inga påhopp!! Behöver mer stöttning..får ingen vidare av sambon eftersom han sj röker med idag rökförbud inomhus under fläkten. Vill inte se mer tobak!!

• Svar på tråden gravid vecka 15 o röker fortfarande
  • Anonym (inte stolt)

har inte rökt på 26 timmar en bra början :) går ganska bra. fick en rejäl tankeställare häromdagen

• Anonym (Du kan!)

Det är inte lätt men det går! Jag slutade när jag blev gravid, fast jag rökte några cigg efter jag visste också i "nödfall". Har man haft rökning som metod att lugna sig själv i flera år är det svårt göra annat ibland. Lyckades efter en stund ta bort dom där "nödcigaretterna" också. Du kommer säkert lyckas sluta, bara du vill. Jag tyckte det var svårt i början när man liksom inte kände sig gravid, det syndes inte heller. Du har RUL snart antar jag och då kanske du kan greppa att du faktiskt har en bebis, ditt barn i din mage som suger i sig varje cigarett du röker.

Mina tips är att köpa svagaste cigaretterna, typ prince no.4 - dom rosa paketen med väldigt lite niktotin och tjära. Köp en e-cigg!

I nästan varje sån här tråd om rökning/snusning kan många skriva "Jag rökte, min unge blev frisk, min mamma rökte jag blev frisk" Min mamma rökte och jag å mina syskon har väl inga större men MEN hela mitt liv har jag kämpat med öroninflamationer vilket gör fruktansvärt ont, och det KAN ha att göra med att min mamma rökte. Har för mig att jag läst att barnet kan få ADHD av rökning, eller har jag helt fel  nu? Vi är fem syskon och tre av fem har säkerligen ADHD. Min mor hade även ett missfall, omöjligt att veta orsak men tänk om..?

Hoppas att du lyckas sluta, det är så uttjatat men SANT att tänk om något hände, hur ska du kunna förlåta dig själv?

Anonym (inte stolt) skrev 2011-02-14 16:52:05 följande:
    har inte rökt på 26 timmar en bra början :) går ganska bra. fick en rejäl tankeställare häromdagen
    Fy fan va bra du är! Kämpa på!

Lycka till!! :)
  • Anonym (inte stolt)

Tack ja jag fick en blödning häromdagen. var helt säker på missfall. Åkte in o kollade för säkeretsskull och allt var bra. Fick se bebben lite tidigare och detta gjorde mig jätte rädd. många tankar hann komma under de få timmarnaså nu e det fimpat

• Kyanita

Jag har försökt sluta sååå många gånger och misslyckats. Denna gången köpte jag boken "Äntligen icke- rökare" av Allen Carr. Den är toppen. Den hjälper en att tänka rätt och utan att skuldbelägga en! Hoppas att du lyckas Ts! Jag vet att du kan även om det är svårt, bara att du lyckats så bra redan, du är superduktig!!

• Anonym (andas)

ppuuuh..jag fick också en blödning tidigt i graviditeten och va helt säker på misfall också..det va först då jag fatta att jag va gravid o dom där ångest känslorna kom.Hjääälp varför har jag inte slutat tidigare..Skönt att höra att allt är bra med dej o bebisen:)
    .Fan va bra du är !26 timmar:) jihuuuuuu.....Nu kör du samma sak imorrn igen!du kommer må skitbra av detta senare i livet:)

• Anonym (inte stolt)

hmm. tappade mig, rökte en cigg igår kväll men inget idag :S men jag kommer klara detta. ja jag var jätte orolig :S

• Limael

att du har dåligt samvete visar ju att du tycker det är fel, jag förstår dig, har själv rökt i 8 år innan jag blev gravid, men jag lyckades sluta utan problem. Det gäller att se vad som är viktigt i livet & tro mig cigg är inte det.

• Anonym (andas)

braaaaaaa:)....det är ju dom 3 första veckorna som är ett helvete när man slutar..du kan du kan..du kommer må så mkt bättre sen..det är ju ett faktum, aldrig mer känna ångest efter varje cigg man tar....Helt sjukt igentligen vad man gör för 3 minuters inandning av det där giftet:)..jag rökte ju själv i 10 år..så vet va du går igenom..men du ska klara detta:)

• Anonym (båda?)

Har inte läst hela tråden, men är det inte ett ypperligt tillfälle för er båda att försöka sluta röka, alltså även din sambo? Så får bebben växa upp i ett helt rökfritt hem, det är väl en underbar present att kunna ge ert kommande barn!

Lycka till, och kämpa på!

• Anonym (inte stolt)
    Anonym (båda?) skrev 2011-02-17 12:01:58 följande:
    Har inte läst hela tråden, men är det inte ett ypperligt tillfälle för er båda att försöka sluta röka, alltså även din sambo? Så får bebben växa upp i ett helt rökfritt hem, det är väl en underbar present att kunna ge ert kommande barn!

Lycka till, och kämpa på!
    jodå sambon försöker han med men det går desto sämre. han röker några cigg om dagen men det får väl gå. han har lovat o sluta röka o jag hoppas på det bästa. det känns jobbigt. har rökt nån om dagen men i helgen blir det inget. ska jobba hela helgen. önska mig lycka till. 4:e dagen idag o 3 cigg
  • morochmer
    Anonym (inte stolt) skrev 2011-02-14 16:52:05 följande:
    Fan vad bra du är!
    Om det behövs så fungerar akupunktur för många (gå till någon duktig bara)
  • Anonym

Du gör dig själv en bamsetjänst även när barnet är fött om du lyckas kan jag lova, det är jätte jobbigt med amning och rökning, du får inte mindre dåligt samvete än nu! Och även varit och rökt och bär barnet efteråt, det är inte kul. jag lyckades inte sluta med första barnet tyvärr, men denna gravidetet är jag äntligen rökfri, jag hoppas det går bra för dig och du lyckas, använder du något hjälpmedel??, det kan hjälpa. vet att det inte rek när man är gravid, men det gör ju inte rökning heller..

GO, go TS du är jätteduktig!!

• sanzay

Köp inte E-cigg, de står på dom att gravida inte får röka såna. Vissa av mina vänner har rökt/röker under graviditeten & fått friska barn. Jag är själv gravid, då jag är i mellan v14 - 15 nu & röker 3-4 cigg om dagen, Men de är som sagt bara du själv som kan bestämma om du ska sluta röka.

Svar på tråden gravid vecka 15 o röker fortfarande