Mitt råd är att tillåta dig själv att känna alla känslor, vara arg, ledsen, besviken.. Även om det inte var en planerad graviditet eller ett långt förhållande innebär inte det att du inte har sorg över hur saker och ting blev och du behöver ta dig tid att sörja!
Jag är ensam med min son sen han var 10 månader, han är idag 3 år och även om tiden efter att sonen föddes och fram till separationen var väldigt turbulent mellan mig och sonens pappa går det inte att komma ifrån att separationen var jobbig, sorgen över ett förhållande som tagit slut, att bli ensamstående.. allt det här behöver få ta sin tid, det är egentligen först nu för kanske ett halvår sedan som jag kände att jag lagt det värsta bakom mig och känner mig redo för en ny relation.
Som ensamstående mamma finns det så klart både för- och nackdelar, men det finns ju även när man är mamma och tillsammans med barnets pappa! Det handlar egentligen om att försöka få en balans så inte det negativa får överhanden.. lättare sagt än gjort ibland, tro mig jag vet, men jag försöker tänka på att välja mina fighter med sonen, vad orkar jag bråka om och vad är egentligen bara onödiga konflikter? att hålla på läggdagstider/ rutiner för att ge mig själv egentid på kvällen innan jag själv ska sova så jag får tid att varva ner antingen med en bok, ett bad eller bara en lugn kväll i soffan och att ta hjälp av mina föräldrar för att få barnledig tid ibland (sonens pappa är tyvärr helt borta ur bilden även gällande sonen).