Åhhh...en liten "skrytartråd", så trevligt!
Min 3 åriga dotter har pratat mycket bra sedan tidig ålder, vilket troligen har minst 3 anledningar:
1: Nedärvd lätthet för språk.
2: Vi pratar och pratar och pratar med våra barn...med varierande språklig svårighet.
3: Hon leker mycket med storebror (5 år), som även han alltid varit långt fram i sin språkutveckling.
Vi har även försökt att integrera lite engelska i deras språkkunskaper, mest för skojs skull. De tycker det är roligt att lära sig nya ord och fraser, och kommer ofta själva och frågar vad saker betyder och innebär.
Båda barnen kunde räkna till 10 på både svenska och engelska som ca 2 åringar, och 3 åringen räknar nu till 20 på svenska. Hon räknar även föremål (dvs. rabblar inte bara upp siffror, utan förstår hur de ska användas).
Hon formulerar långa, sammanhängande och korrekta meningar, som alla kan förstå, möjligen med någon felaktighet gällande böjningar eller tempus, men det är inte särskilt ofta det händer. Oftast blir meningarna förvånande nog helt korrekta.
Hon kan utan större ansträngning redogöra för händelser, situationer, känslor, både hennes egna, och andras, vilket känns bra, då det ger oss en större inblick i t.ex. dagisverksamheten (hur hon har det där, vad som hänt under dagen osv.). Hon kan t.ex. berätta:
- Idag puttade Erik mig så jag ramlade och slog mig. Det gjorde ont, så då blev jag ledsen.
- Ojdå Stumpan..det var ju inte bra. Gick det över sen? Kom fröken och tröstade dig?
- Ja, fröken såg det så hon kom och kramade mig lite och sen gick det över. Sen lekte jag igen!
- Vad mer har du gjort på dagis idag?
- Jag har lekt i dockis med Elsa, Max, Isabella och Frida. Sen åt vi frukt, och lekte där ute på gården. Sen skulle de små bebisarna sova, men inte jag, för jag ville höra en saga istället.