• luckynumber

Hållbarhet på silverringar med sten?

Den här typen av ringar http://flash.chanti.se/?no=496#pageName=productDetailedNew&id=11032&begin=0 håller dom för någonting eller kan man räkna med att stenen kommer lossna efter en utekväll och det är 200kr som man aldrig får se igen eller är silver tillräckligt hårt för att hålla den på plats?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-11 00:30
    tilläggs fråga: vad innebär "rhodinerat sterlingsilver"?

• Svar på tråden Hållbarhet på silverringar med sten?
  • luckynumber

googlade fram en bild på den typen jag menade nu när länken inte ville sig riktigt!
  • Bluemint

Stenen sitter fast med klor och silver är tåligt. Den håller...såvida du inte går crazy på dansgolvet, tappar den och någon hiphoppar sönder den

• Bluemint
    luckynumber skrev 2011-02-10 23:49:48 följande:
    haha ja men då låter det som att den skulle överleva mitt genomsnitts liv iaf
    Ja, annars har du nog maximal otur. Trädgårdsarbete och fingrar i bildörrar kanske du dock skall undvika  
  • luckynumber

HAHA ja jag lovar, ska jag klämma mig i en bildörr någon gång så tar jag av ringen först!

• Ediths mamma

rodhinerat silver- silver som ör behandlat med rodhium, det man behandlat vitguld med för att det ska bli extra vitt.
    silver med denna behandlingen oxiderar inte-man behöver inte putsa d :D

• luckynumber
    Ediths mamma skrev 2011-02-11 07:37:33 följande:
    rodhinerat silver- silver som ör behandlat med rodhium, det man behandlat vitguld med för att det ska bli extra vitt.
    silver med denna behandlingen oxiderar inte-man behöver inte putsa d :D
    Jaha men det låter ju som en fördel, men nöts rohideringen bort efter ett tag och det blir fult eller håller den sig på plats?
  • Ediths mamma

den nöts ju med tiden.... en silver ring är inte till för "varjedagrestenavlivet" men om man gör som du beskriver; att man inte har den när man tränar/trädgården osv kommer den (och rodering) hålla lääääänge.
    man kan också lämna inn ringen till rodhering hos gullsmed- då polerar dom också upp den så det blir som att få en ny ring ;)
    detta kostar rundt 200 kr

är ringen tänkt som förlovning/ vigsel ring?

Svar på tråden Hållbarhet på silverringar med sten?