• Längtandsfull

Ni som INTE VILL amma från / Nästan från start vad fick er till det beslutet?

När jag fick sonen för 3 årsen så fick jag en välldigt dålig start.
    Kunde knappt sitta,Gå,Stå eller ligga på 2 månader.
    Amningen var jätte jobbig just för att jag vantrivdes så med den.
    Allt detta resulterade i en förlossningsdepp =( Som tog lång tid att komma ur.

Jag kämpade med amningen i 1½ månad.
    Grät hela tiden för att det gjorde ont överallt..
    På nätterna hade jag jätte problem med att ALLTID behöva sova med topp/BH och vaknade ofta av att allt hamnat snett och det var en jätte pöl i sängen av mjölk =(
    Jag saknade verkligen min kropp och allt var jätte jobbigt..
    Hade jätte mycket mjölk så det rann ständigt och brösten var sprängdfyllda.
    Då åt sonen endå bra.
    Jag mådde psykiskt dåligt av att vara så fast som jag kännde att jag var.

Efter 1½ månad så testade vi ersättning och det var det bästa jag gjort just då.

I Tisdags kom vår dotter och jag ville testa amma men jag känner redan nu att det är jätte jobbigt. 2 nätter nu har varit amning hela tiden och det har gjort jätte ont eftersom att jag fortfarande har problem med foglossning och ryggen så det gör jätte ont att ligga på sidan.. Men det måste jag ju göra om jag skall amma liggandes. Att sätta sig upp är precis lika jobbigt.
    Brösten är spända och gör såklart ont.
    Saknar min kropp och vill kunna sova utan att riskera att sängen skall vara dyblöt när jag vaknar av att det är så obehagnligt. 

Så nu vet jag inte vad jag skall ta mig till.. Känner mig lite dålig om jag redan ger upp och känner också skuld..

Men jag är så rädd att bli deprimerad igen =(

Ge mig styrka och tips..

Vad fick er till att välja bort amningen??

• Svar på tråden Ni som INTE VILL amma från / Nästan från start vad fick er till det beslutet?
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Jag valde att inte amma mitt andra barn eftersom amningen gjorde mig deprimerad när mitt första barn föddes. Testade en gång, men depressionskänslor kom på en gång.

• SilverEmma

Svarade dig i den andra tråden du skrev i nyss, läs gärna där.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Längtandsfull
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-02-11 12:50:40 följande:
    Jag valde att inte amma mitt andra barn eftersom amningen gjorde mig deprimerad när mitt första barn föddes. Testade en gång, men depressionskänslor kom på en gång.
    Det är precis så jag känner nu ...

Kanske skall våga mig på steget att sluta amma..
    Så jobbigt bara att känna sig så dålig.. Varför skall jag göra det ???
    SilverEmma skrev 2011-02-11 13:03:37 följande:
    Svarade dig i den andra tråden du skrev i nyss, läs gärna där.
    Jag läste och har svarat.. Tack så jätte mycket..
    Det är så man blir tårögd när man inser att man kanske borde sluta men att man inte riktigt vågar..
  • Miss Lau

Jag har valt att inte amma mina barn alls eftersom jag inte vill. Jag har inga trauman bakom mig  men jag är väl påläst och om man är det inser man att det faktiskt kvittar hur man gör! Att välja att amma eller att inte amma är ett val som inte påverkar barnet något speciellt åt något håll och då tycker jag det är självklart att välja det man själv vill och känner för.

Jag tycker att de som vill amma ska göra det och få alla hjälp som behövs. Men vill man inte finns det inte någon anledning att plåga sig själv utan då tycker jag det är smartare att strunta i det

Om du vet att du inte vill så sluta, ingen kommer tacka dig för att du mår dåligt och "offrar" dig själv.

Lycka till!

• Längtandsfull
    Miss Lau skrev 2011-02-11 13:22:41 följande:
    Jag har valt att inte amma mina barn alls eftersom jag inte vill. Jag har inga trauman bakom mig  men jag är väl påläst och om man är det inser man att det faktiskt kvittar hur man gör! Att välja att amma eller att inte amma är ett val som inte påverkar barnet något speciellt åt något håll och då tycker jag det är självklart att välja det man själv vill och känner för.

Jag tycker att de som vill amma ska göra det och få alla hjälp som behövs. Men vill man inte finns det inte någon anledning att plåga sig själv utan då tycker jag det är smartare att strunta i det

Om du vet att du inte vill så sluta, ingen kommer tacka dig för att du mår dåligt och "offrar" dig själv.

Lycka till!
    Tack så jättemycket för ditt inlägg..
    Ni får mig att hitta styrkan att sluta amma utan att känna mig dum på något vis..

Nu skall jag bara söka lite inlägg på hur jag enklast stoppas mjölken utan att få mjölkstockning.
Svar på tråden Ni som INTE VILL amma från / Nästan från start vad fick er till det beslutet?