• Protea

Tips for att flyga med bebis 3-9 manaders

Hej!

Jag har en 5 veckors bebis och vi bor i London, vi kommer att flyga hem till Sverige till pask och till midsommar och sen till Sydafrika i agusti.

Min son kommer att vara nastan 4 manader vid forsta resan till Sverige och 7.5 manader nar vi ger oss pa 11 timmars flygresa till Sydafrika.

Vi flyger med BA.

Vad har ni som rest med smabarn for tips infor vara resor? Vad bor man tanka pa? Vad bor man ha med sig? Pa Sydafrikaresan vet jag att BA har 'cots' som bebisen kan sova i men att de inte alltid finns till alla som vill ha, har ni rest langt och haft tillgang till en san? Hur gick ni till vaga?

Alla tips motages tacksamt!

• Svar på tråden Tips for att flyga med bebis 3-9 manaders
  • Protea

Hej! har nu varit hemma och vi akte med BA fran City flygplatsen. Det var ingen som bad mig oppna eller smaka pa ersattningen och det gick otroligt smidigt hela resan hem till Sverige!

Har redan bokat biljetterna med BA till Sydafrika i agusti och dar kan man om man reser med en 'infant' valja var man sitter redan nu sa vi har givetvis placerat oss vi en plats dar man kan ha en cot.

Jag fragade pa Arlanda och de sa att man ar tvungen att checka in vagnen pa en gang men sedan sag jag andra foraldrar med nagot som sag ut att vara flygplatssulkys, tankte dock inte pa att fraga. Man kanske far lana? Ar det nagon som vet?

• Vaniljkex

Pa Heathrow finns inga lanevagnar, vad jag vet, men du far a andra sidan ha med dig din egen vagn anda fram till gaten. Dar lamnar du vagnen till personalen, som lastar den sist. Det ar bara i Sverige de inte vill lasta vagnen "manuellt", verkar det som. Vagnen aterlamnas dock forst vid bagagebandet, sa det ar smidigt att ha en babybjorn med sig oxa. Aven pa flygplatser som "ska" lamna vagnen redan nar man gar av flygplanet har detta missats for oss, sa det ar bra att ha en back up-losning. 

• Protea

Tack Vaniljkex!

Jag vet att man far ha vagnen med sig till gaten har i London....funderade just pa Arlanda, deras hemsida sager att det inte finns men jag sag vagnar som maste varit lanevagnar, alla sag lika dana ut! Babybjorn ar ju toppen att ha med sig och vager ju ingenting. Jag reser hem ensam med Gustaf i Juni och da tar jag med mig varan enklare sulky, han ar sa tung att det blir jobbigt att bara pa honom! Min man kommer till midsommar sa jag far sallskap hem och da kan han bara honom pa arlanda i babybjorn!

• SkiptonMaria

finns lånevagnar, sulkys, på arlanda men de är PANTS, lämnade tillbaka min redan i security! Dessutom är de baggage vagnar de har efter security på arlanda gjorda som en kundvagn, så kan din bebis sitta i kundvagn är det betydligt lättare att bara ta en sån vagn efter security. Har flugit mycket med barn, och bebisar, och ingen flygplats är personalen så tråkiga, jobbiga och sura som på arlanda! Tänk på att numera på nästan alla flygplatser får man tillbaka vagnen först på bagage karusellen, även de man tidigare har fått den vid planet, och på en del ställen är det LÅNGT att gå, typ arlanda om man landar på F-piren som man gör om man kommer utanför schengen.

• Protea

Tack da vet jag tills nasta gang! Vi har ju en babybjorn som funkar bra.

Om nu sulkyn skulle behovas, var lanar man en san? Kostar det nagot?

• SkiptonMaria

kostar inget, lånas från där du lämnar in barnvagnen, på arlanda måste man ta sin barnvagn till Oversized där den scannas och där har de en hög, de är Carenas, men som sagt superdåliga.

• Protea

Tack da vet jag! Far se hur vi gor till midsommar!

• Vaniljkex
    SkiptonMaria skrev 2011-05-05 20:22:29 följande:
    kostar inget, lånas från där du lämnar in barnvagnen, på arlanda måste man ta sin barnvagn till Oversized där den scannas och där har de en hög, de är Carenas, men som sagt superdåliga.
    Ingen hjalp far man av Arlandapersonalen heller, utan man far sjalv baxa upp vagnen pa deras band, trots att man har en bebis i babybjorn pa magen. Inte sa himla latt alla ganger   Sorry att jag klagar, men minns att det irriterade mig jattemycket nar jag flog ensam med barn fran Stockholm senast.
  • Protea

Vad trist att det ar sa. Undrar varfor? Jag tycker jag nastan alltid far erbjudanden om hjap har.

• Tjatmorsan

Har bara last TS. Nar vi flyger med barn brukar vi bestalla ett eftermiddagsflyg sa att man flyger over natten. Mina barn sover namligen som stockar hela natterna! Vi flyger vanligtvis fran Averige till Australien och brukar stanna angra timmar pa mitten och ta in pa ett sant dar flygplatshotell dar man betalar per timme. Duscha, stracka ut sig pa en sang, ata lite riktig mat och sedan stiga pa nasta flyg som ju da ocksa blir ett nattflyg! 

Ska flyga ensam med tva sma barn (2,5ar och 4 manader) Sydney/Stockholm om ett par veckor. Hyffsat nervos! Har forresten alltid med mig paraplyvagn och insisterar pa att fa behalla den sa lange som bara ar mojligt innan pastigning.

• älskarlivet81
    SkiptonMaria skrev 2011-05-05 18:01:05 följande:
    finns lånevagnar, sulkys, på arlanda men de är PANTS, lämnade tillbaka min redan i security! Dessutom är de baggage vagnar de har efter security på arlanda gjorda som en kundvagn, så kan din bebis sitta i kundvagn är det betydligt lättare att bara ta en sån vagn efter security. Har flugit mycket med barn, och bebisar, och ingen flygplats är personalen så tråkiga, jobbiga och sura som på arlanda! Tänk på att numera på nästan alla flygplatser får man tillbaka vagnen först på bagage karusellen, även de man tidigare har fått den vid planet, och på en del ställen är det LÅNGT att gå, typ arlanda om man landar på F-piren som man gör om man kommer utanför schengen.
    Det där att man på nästan alla flygplatser får tillbaka vagnen på bagagebandet stämmer inte.. Vi har precis varit i usa, och hade vagnen med oss till gaten vid varje flyg och fick den direkt efter vi gått av flyget på alla flygplatserna utom i Köpenhamn.
  • älskarlivet81
    Vaniljkex skrev 2011-05-04 12:08:32 följande:
    Pa Heathrow finns inga lanevagnar, vad jag vet, men du far a andra sidan ha med dig din egen vagn anda fram till gaten. Dar lamnar du vagnen till personalen, som lastar den sist. Det ar bara i Sverige de inte vill lasta vagnen "manuellt", verkar det som. Vagnen aterlamnas dock forst vid bagagebandet, sa det ar smidigt att ha en babybjorn med sig oxa. Aven pa flygplatser som "ska" lamna vagnen redan nar man gar av flygplanet har detta missats for oss, sa det ar bra att ha en back up-losning. 
    Vi mellanlandade på Heathrow i måndags och vi fick vagnen direkt efter vi gick av planet och lämnade den sen direkt vid dörren på nästa flyg.
  • Vaniljkex
    älskarlivet81 skrev 2011-05-11 06:23:21 följande:
    Vi mellanlandade på Heathrow i måndags och vi fick vagnen direkt efter vi gick av planet och lämnade den sen direkt vid dörren på nästa flyg.
    Hmmm, sa bra for er! Kanske beror pa vilket flygbolag man aker? Vi har akt SAS, British Airways, Thai och Virgin med barnvagn, och vi har aldrig fatt den vid gaten pa Heathrow, eller nagon annanstans heller. Thai forsokte fixa fram den till oss i Bangkok, men det lyckades inte, formodligen beroende pa att vi hade en skyddsvaska till vagnen. Men det gjorde inte jattemycket, for de vantade pa oss med en buggy for att kora till loungen sa fort vi kommit av planet och in i terminalen.
  • SkiptonMaria
    älskarlivet81 skrev 2011-05-11 06:22:17 följande:
    Det där att man på nästan alla flygplatser får tillbaka vagnen på bagagebandet stämmer inte.. Vi har precis varit i usa, och hade vagnen med oss till gaten vid varje flyg och fick den direkt efter vi gått av flyget på alla flygplatserna utom i Köpenhamn.
    ok, i Europe menade då jag, vet inte hur det är i USA, men på de 10-15 flyplatser jag varit på i Europa får man tillbaka vagnen på bagagekarusellen, om man inte ska mellanlanda, då brukar man kunna få den, dvs du ska ju inte ut (till pass, tull och bagage karusell) 

Men så klart, det skiljer sig ibland från flygbolag till bolag, och ibland tom  från gång till gång! 
Svar på tråden Tips for att flyga med bebis 3-9 manaders