• Anonym

När ska barn lära sig äta med stängd mun?

När ska barn lära sig äta med stängd mun?

Det som egentligen irriterar mig är min mans bror och fru. De har ett barn som är 5 1/2 och ett på 4 år. Jag kunde knappt sitta bredvid 5 åringen då han åt, då det smckade och klafsade nåt enormt! ALDRIG att jag hört föräldrarna att säga åt dem att man ska äta med stängd mun. Han kan såklart inte veta om ingen säger åt honom. Det är egentligen det jag blir mest störd på! Varför säger de inte till honom?
    Jag tappade aptiten totalt....kan inte hjälpa det, jag vet att han bara är ett barn. Men det är ju inte min och min mans uppgift att tala om det för barnen. Eller?
    4-åringen smackar också givetvis.
    Vad ska vi göra? Kanske ett lyxproblem...

• Svar på tråden När ska barn lära sig äta med stängd mun?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag vet inte vad du har för relation till din bror och svägerska, men jag skulle prata med dem om detta. Det kan hända att de vant sig och inte alls tänker på det, förrän du nämner det. Eller så finns det en orsak till det, i så fall blir det nog lättare för dig att hantera det.

Även om det är ett "lyxproblem" så har dina syskonbarn rätt att få lära sig äta med stängd mun. Som med mycket annat, måste man oftast påminna och uppmärksamma barnen på det. Annars ger man dem inte en chans.

MVH Christine

Svar på tråden När ska barn lära sig äta med stängd mun?