• HonEllerHan

hur många stygn syddes du?

Har en fundering, hur många stygn är "normalt" att sys? Jag blev sydd 12 stygn och det tog nog nästan en hel timme, tyckte då inte att det var så farligt men så här efteråt så tror jag det var en del, så min fråga är till er hur många stygn syddes ni?

• Svar på tråden hur många stygn syddes du?
  • FruSen
    HonEllerHan skrev 2011-02-11 14:37:46 följande:
    Har en fundering, hur många stygn är "normalt" att sys? Jag blev sydd 12 stygn och det tog nog nästan en hel timme, tyckte då inte att det var så farligt men så här efteråt så tror jag det var en del, så min fråga är till er hur många stygn syddes ni?
    Hur vet man det? Jag syddes både in- och utvändigt, jättesvårt att räkna stygnen.
    Står det i jornalen eller?
  • inkka
    FruSen skrev 2011-02-15 14:04:58 följande:
    Hur vet man det? Jag syddes både in- och utvändigt, jättesvårt att räkna stygnen.
    Står det i jornalen eller?
    Tror det är olika på olika sjukhus hur de skriver i journalen. I Kalmar räknade de bar de utvändiga sa de när vi fick första 2005. De utvändiga står alltså i journalen, de invändiga är inte ens omnämnda.
  • FruSen

Jag har aldrig sett min journal, den finns elektroniskt.
    Men i papperna jag fic med mig hem efteråt (antagligen nått utdrag från journalen?) står det:

Sutur av vagina vid förlossningsskada
    Perineotomi under förlossning

???
    Vad tusan betyder det?

• Mamila

Min pojk kom ut med handen på huvudet så det blev ett antal stygn, både inre och yttre...

• inkka
    FruSen skrev 2011-02-15 14:26:34 följande:
    Jag har aldrig sett min journal, den finns elektroniskt.
    Men i papperna jag fic med mig hem efteråt (antagligen nått utdrag från journalen?) står det:

Sutur av vagina vid förlossningsskada
    Perineotomi under förlossning

???
    Vad tusan betyder det?
    Sutur är stygn, perineotomi är klipp (de borde ju sytt ihop klippet kan man tycka)
  • Kya

inga stygn. eller, under första förlossningen så brast någon ven så de sydde någonstans inuti mig, ett stygn.

andra förlossningen, inga stygn alls. däremot sprayade de någon slags hinna där nere? vet inte varför, om det var något slags klister?

F och L, mina stjärnor :)
  • bara lilla jag

har 2 barn och blev inte sydd med någon.. däremot så har de flesta jag känner blivit sydda med allt från 3 till 15 stygn.. så vad som är vanligt.. ja jag vet inte

• FruSen
    inkka skrev 2011-02-15 14:47:12 följande:
    Sutur är stygn, perineotomi är klipp (de borde ju sytt ihop klippet kan man tycka)
    Jo, de klippte när jag sprack "dåligt" så att säga.
    Så jag både sprack och blev klippt för att hindra att spricka mot ändtarmen....
    Hade oräkneliga stygn utvändigt plus att jag att de sa att de sydde invändigt också...
  • Haligh
    Lindreas skrev 2011-02-13 12:39:02 följande:
    Fast kan man inte spricka inuti, ner mot ändtarmen? Utan att spricka på utsidan menar jag?
    Så sprack jag, bara inuti. Har inte läkt som det ska så nu har som som ett hål däremellan, kan inte ha sex. Ska få remiss till gyn så jag hoppas verkligen att det går att fixa till.
  • HonEllerHan

Tror inte alltid att det står hur många, jag frågade när de sydde därför vet jag :) Min BM sa att hon skrivit flertalet stygn i journalen.

• Lindreas
    Haligh skrev 2011-02-17 18:17:23 följande:
    Så sprack jag, bara inuti. Har inte läkt som det ska så nu har som som ett hål däremellan, kan inte ha sex. Ska få remiss till gyn så jag hoppas verkligen att det går att fixa till.
    Vad jag hört så ska det gå att ordna till, det måste vara jobbigt att ha det på det viset! Det är lite synd tycker jag, att man inte får veta mer om eventuella komplikationer efter förlossningen, det är ju "bara" livmoderinflammation som det pratas om. Det vore bra att få veta när det är dags att söka hjälp, hur det kan kännas och hur det absolut INTE ska kännas. Tror att många skulle slippa lida då.
  • Snuvan

Jag födde min andra son i tisdags. Sprack lite precis i öppningen bakåt, i mellangården. Fick sy 2 inre stygn och några som bm kallade skönhetsstygn.
    Jag sprack på precis samma ställe som när jag födde mitt första barn.
    Förra gången blev det 6 stygn men jag var mycket ömmare då än nu.
    Jag hade stora åderbråck i underlivet så det gick sönder lite på ett blodkärl där också men det slutade blöda efter att bm hållt tryck emot ett tag.

• Haligh
    Lindreas skrev 2011-02-18 14:42:55 följande:
    Vad jag hört så ska det gå att ordna till, det måste vara jobbigt att ha det på det viset! Det är lite synd tycker jag, att man inte får veta mer om eventuella komplikationer efter förlossningen, det är ju "bara" livmoderinflammation som det pratas om. Det vore bra att få veta när det är dags att söka hjälp, hur det kan kännas och hur det absolut INTE ska kännas. Tror att många skulle slippa lida då.
    Vad glad jag blir att du säger det! Jag tycker det är konstigt att man inte kollar upp hur bristningarna läker innan efterkontrollen, då är det ju försent så att säga. Antar att man måste göra nya sårytor för att det ska läka ihop nu!
  • Med två små

Första barnet: Cirka fem stygn tror jag, dels för att ena blygdläppen sprack och dels i mellangården.

Andra barnet: Tror att det blev beydligt fler stygn men står inte hur många i journalen. Tvåan är född med sugklocka och jag sprack både invändigt och utvändigt, men som sagt, i journalen står det bara fortlöpande på de inre stygnen och IC på de yttre. Står visserligen att de var i bäckenbotten, perineum och vagina också men det säger ju inget om antalet.

• Jaaanet

Jag fick en rejäl vaginal bristning, samt utvändiga bristningar längs med blygdläpparna som krävde narkos och operation direkt efter förlossningen. Frågade förlossningsläkaren efteråt hur många stygn det blev, men inte ens han hade räknat dem, så jag vet inte. Men jag gissar på många.

• Glittrigt1

Vad händer om man inte blir sydd... blir man "slapp" då? Gråter ..

Svar på tråden hur många stygn syddes du?