Fått hem min journal. Har jag PCO? Och vad innebär det?
Hej!
Under 2006 gjorde vi en utredning för ofrivillig barnlöshet vid RMC i Linköping. Vi upplevde aldrig att vi fick någon ordentlig information om vad utredningen egentligen visade. Vi frågade om vi kunde få ut vår journal och fick veta att vi i så fall fick boka en tid med en läkare så att han/hon kunde gå igenom den med oss. Sen blev jag gravid via ICSI/IVF och det blev aldrig av att gå igenom utredningen med en läkare. Men så mycket hade vi iallafall förstått och det var att jag inte hade PCO men att det var stopp på något sätt i en äggledare. Nu har vi beställt vår journal (och det gick ju utan läkartid) för att vi ska göra ett syskonförsök på Linné i Uppsala.
Och där står det:
Partner har S-Progesteron cd 22 på 15. Detta är ett ovulationsvärde men ej speciellt förhöjt, det antyder att det föreligger anovulationsproblem. Ultraljudsmässigt ser man också rikligt med folliklar som skulle kunna tolkas som PCO.
Och senare kan man läsa:
Bedömning, åtgärd: Infertilitet troligtvis orsakat av nedsatt ovulationskvalitet. Kanske också viss manlig faktor.
Så ni som är mer insatt- vad innebär det här. Har jag ändå PCO alltså. Och vad innebär det isåfall. Kan jag då också ha det här PCO-S?