• Ebebis08

Mensen tillbaka?

Fick min andra dotter 28/12 -10. Ammar henne men ger 1-2 ggr om dagen ersättning. Efter 2 veckors blödningsuppehåll, blöder jag nu rejält igen. Kan det vara så att mensen redan har satt igång igen, för annars skulle det väl inte blöda så mycket? Det borde väl ha minskat om det var blödningar efter förlossningen? Usch tycker det är lite otäckt att inte veta varför jag blöder så mycket för det är rikliga blödningar.

Tänkte om det är någon som vart med om samma? 6 veckor efter förlossningen började det blöda igen. Normalt?

tacksam för svar :)

• Svar på tråden Mensen tillbaka?
  • Flickan och kråkan

Det är jättevanligt att man får tillbaka blodigt avslag efter uppehåll. Man vet inte riktigt varför förutom att det är hormonellt....man spekulerar om det kan ha att göra med ändrade matvanor från barnets sida.....sa i alla fall min BM. Jag har fått efter förlossningen med båda barnen. Efter första barnet kom det runt v.7 och jag hade då varit helt avslagsfri (som jag trodde ) i flera veckor. Med andra barnet kom det i ungefär samma vecka och jag hade inte haft avslag på en vecka. mensen kom efter 6 månader med första barnet, efter 9 månader med andra barnet. Efter min första förlossning då jag fick tillbaka blodigt avslag så blödde jag cirka 3 dagar, efter andra cirka en vecka.

Jag tror inte du behöver oroa dig att det är något som är galet, men prata med din BM om du funderar eller om du blöder väldigt mycket, länge, har ont eller liknande .

• Ebebis08

Å tusen tack för svaret! Nu känns det bättre, man oroar sig ju för allt före under och efter dessa graviditeter tycker jag, ger sig ju inte hihi :)

Ha en trevlig helg!

• Höstbebis2010

Jag fick tillbaka mensen 6 veckor efter förlossning trots heltidsamning. Trodde knappt på att det var mensen, men hade rejäl mensvärk och en månad efter kom den igen. Så man kan få tillbaka den tidigt även fast man ammar..

• Ebebis08

Okej, får helt enkelt utvänta denna blödning och se om den återkommer efter en månad :)

• Minli

Jag fick tillbaka mensen 6 och 5 veckor efter mina förlossningar trots helamning. Vet att det var mens för det kom ju igen efter 4 veckor...

Svar på tråden Mensen tillbaka?