• Bluetingle

Erfarenheter av hembesök/medgivandeutredning

Ska i dagarna påbörja medgivandeutredning. Fick vid telefonsamtalet när vi skulle boka in en tid för första möte även kort information om det kommande hembesöket, där de vill att vi ska ha 10-12 personer ur vårt sociala kontaktnät närvarande (referenter + övriga vänner och familj). Har någon erfarenhet av detta och vad det innebär?

• Svar på tråden Erfarenheter av hembesök/medgivandeutredning
  • leia83

Aha det är ju jätte bra. Då får man en möjlighet att förklara på ett bra sätt. Jag har 4 ggr tror jag, två av dom var op i fötterna och en gång bruten höft samt en gång depression. Men att jag har haft fast jobb sedan jag var arton borde ju se ganska bra ut eller kollar dom inte på det?

• en glad
    leia83 skrev 2011-02-16 19:13:29 följande:
    Aha det är ju jätte bra. Då får man en möjlighet att förklara på ett bra sätt. Jag har 4 ggr tror jag, två av dom var op i fötterna och en gång bruten höft samt en gång depression. Men att jag har haft fast jobb sedan jag var arton borde ju se ganska bra ut eller kollar dom inte på det?
    Absolut - ni kommer att prata om din arbetssituation (och ekonomi) också ....
  • leia83

Aha. Spännande detta men skrämmande med. Hur är det med ekonomin? Vi har en rätt god ekonomi enligt oss... Sparande i aktier på ca 200 00 inte överdrivet med lån. Vad anser dom att man ska ha ekonomiskt sätt? Så svårt att veta vad dom eftersöker.

• en glad
    leia83 skrev 2011-02-16 19:30:20 följande:
    Aha. Spännande detta men skrämmande med. Hur är det med ekonomin? Vi har en rätt god ekonomi enligt oss... Sparande i aktier på ca 200 00 inte överdrivet med lån. Vad anser dom att man ska ha ekonomiskt sätt? Så svårt att veta vad dom eftersöker.
    Vilka dom? Medgivandeutredare har sällan åsikter om ekonomi - däremot har ju ursprungsländerna sina referensramar o krav ....
  • leia83

Aha, jag trodde det var utredaren som det hade åsikter om det. Mycket att lära märker jag :)

• Bluetingle

Leia 83: Ja, det är mycket som "är nytt" när man börjar adoptionsprocessen. Man får ta ett steg i taget, och med tiden får man lite bättre koll. Ändå kommer det ständigt upp nya frågor ( ialla fall för mig). Jag tyckte föräldrautbildningen gav väldigt bra svar på både det ena och det andra, och sedan är det ju fantastikt att man kan ställa frågor t.ex. här och utbyta lite erfarenheter. Håller tummarna att det går bra för er.

• Bluetingle
    en glad skrev 2011-02-15 23:35:15 följande:
    Fast gör det så mycket att det är olika turordning på de olika momenten? Är det inte resultatet, en bra gjord utredning, som är det väsentliga?
    Självklart! Det var mest ett konstaterande att det ser olika ut. Det är spännande i sig tycker jag, att få dela andras upplevelser och erfarenheter.
  • Bluetingle
    Nelly02 skrev 2011-02-16 09:35:07 följande:

Bluetingle: Känns väldigt länge att vänta så länge som 8 månader. Trots att det är lång väntan i adotionsköerna så känns det ändå som att man gärna vill ha utredningen klar i god tid ifall det skulle strula eller om man är i behov att fylla på eller ändra informationen i papprena man skickar till adoptionsorganisationen ..

Japp. Kan inte göra annat än hålla med. Det känns väldigt bra att vi ska få dra igång nu. 
  • Nånting

Nu har vi också skickat in vår ansökan så nu väntar vi på första kontakten.

• Namaste72
    Nånting skrev 2011-02-21 18:31:35 följande:
    Lovely!
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 5 av 52-78}
  • gottelina
    Nånting skrev 2011-02-21 18:31:35 följande:
  • leia83

En fråga till. Hur länge har ni fått stå i kö i Sverige innan ni fått skicka era papper? Vi har stått i två år nu och tänkte påbörja utredningen snart.

Svar på tråden Erfarenheter av hembesök/medgivandeutredning