• jagärglad

13 dagar efter förlossningen och snittar på 2 mackor per dag :/

Från att sonen kom till världen får jag inte i mig mat, det blir bara som tjock klet i munnen när jag tuggar och jag är inte hungrig. När jag var gravid gick jag upp 20 kg i bebisvikt och fett (hade inte mycket vatten vad jag vet). 12 av dom är borta nu och man kan inte ens se att jag har varit gravid.

Åt jättebra innan graviditeten och under, har alltid älskat mat men nu är det som bortblåst.

Nån annan som har varit med om samma efter förlossningen och när gick det över? Jag kommer ju att tyna bort inom några veckor (väger förövrigt nu 57 till mina 162 cm). Dessutom ammar jag och det tar ju en del det också..

Det ända jag har apptit på är vatten och svartvinbärssaft, blir super törstig av att amma.

Nån som vet?

• Svar på tråden 13 dagar efter förlossningen och snittar på 2 mackor per dag :/
  • babymys

Jag kände likadant efter jag fårr barn. Tog ett parmånader innan jag kände mej på "banan" igen...
    Vad jag förstod så va de någon form av depression... vilket är väldigt vanligt efter man fått barn.

Prova äta frukt, sallad osv, som inte är så tungt. Så kommer förhoppningsvis aptiten tillbaka snart. Du behöver som sagt själv få i dig näring för att kunna ge ditt barn de eftersom du ammar....

Hoppas de löser sej för dej!

• ladysoul77

Jag ville inte heller äta efter mina förlossningar.. Har kompisar som varit med om det med. Efter nån månad kom aptiten igång och det med råge! Blir ashungrig av att amma! Se till att du dricker i alla fall, annars kan du bli snurrig. (det blev jag och var tvungen att ringa in till förlossningen för att få råd) Drick inte bara vatten. JAg fick dricka saft och  buljong så jag inte skulle förlora viktiga salter i kroppen. 

• Mamma till två mirakel

Fick så denna gången..med andra barnet...gick ner 14kg på 3,5 veckor...iofs är jag glad för det...hade gärna tappat 10kg till Flört

När barnen somnar vaknar moderkänslorna,Adam 090108 & Ennio 101226
  • jagärglad

Tack för svaren! Jag känner mig dock inte deppig bara inte hungrig, kanske är det för att det är en stor omställning att ha en bebis både med mat och sömn..?

Dricker gör jag iaf :) Både saft och jucie tex :)

Ska vänta och se om det blir bättre om några veckor, ska ändå på återbesök hos min barnmorska och då kan jag iaf fråga henne då vad jag ska göra så det blir bättre!

• Oj vad det blåser

Försök att äta soppa om du kan, det tyckte jag var kanon i början. Så får du i dig riktig mat men i flytande form liksom. Man blir som ett lik tillslut när man ska passa på en liten och inte få i sig något. Försök också att komma ut en stund på dagen och få i dig lite friskluft, det kan öka aptiten.

• pigglet

Kan kall mat funka bättre? Tex en skinksallad? Eller kalla plättar? Kräm? "Gubbröra" med potatis på tunnbröd?Surströmming går alltid ner för mig, det är salt och kallt!

Eller ett matigare pålägg på mackan, tex ägg eller köttbullar (rödbetssallad?).

Jag tänker att det ändå är viktigt att man får i sig näring. Man ska ju inte banta medans man ammar eftersom det frigörs gifter i kroppen som då överförs till bebisen, eller så sades det i alla fall när jag fick barn för några år sedan. Blir ju samma sak om man inte äter eftersom man saknar aptit...

En näve nötter innehåller mycket fetter och nyttigheter. Det kanske går ner några gånger/dag?
    Iskall yoghurtdrink? Mixa med frusna bär, det du gillar... en banan funkar också bra om du gillar det.
    Eller saftiga frukter? Ananas, apelsin, melon, vindruvor...

Svar på tråden 13 dagar efter förlossningen och snittar på 2 mackor per dag :/