• Skehamn2012

Borde man kunna döma folk till "äkta" livstidsstraff här i Sverige? Att man helt enkelt får sitta i fängelse resten av sitt liv

Vad tycker ni. Borde tex mördare få sitta inspärrade resten av sina liv?

Ska vi ha ett livstidsstraff som verkligen innebär livstid, alltså fängelse resten av sitt liv. För min del välkomnar jag det. Dom allra värsta brottslingarna förtjänar inte att få komma ut i frihet igen..

Allt fler grova brottslingar ansöker om tidsbestämt straff. Varför ska dom ha det egentligen? Har dom ingen skam i kroppen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde man kunna döma folk till "äkta" livstidsstraff här i Sverige? Att man helt enkelt får sitta i fängelse resten av sitt liv
  • 100kgpappa

Defintivt livstid på riktigt, i syfta att skydda övriga samhället. Speciellt pedofiler, en sexuell läggning kan inte botas, bara eventuellt kontrolleras, men vi ska inte riskera att en pedofil försör fler barns liv. Har de visat att de inte har kontroll över sin drift så ska de låsas in, och de ska inte kunna surfa barnporr i fängelset som de kan nu, då det tydligen är att kränka deras intigritet om de inte får det. Barnens intigritet skiter man fullkomligt i...

• trollkarl
    100kgpappa skrev 2011-03-06 10:16:59 följande:
    Defintivt livstid på riktigt, i syfta att skydda övriga samhället. Speciellt pedofiler, en sexuell läggning kan inte botas, bara eventuellt kontrolleras, men vi ska inte riskera att en pedofil försör fler barns liv. Har de visat att de inte har kontroll över sin drift så ska de låsas in, och de ska inte kunna surfa barnporr i fängelset som de kan nu, då det tydligen är att kränka deras intigritet om de inte får det. Barnens intigritet skiter man fullkomligt i...
    det kan dom inte. finns ingen internetuppkoppling i fängelse.
  • 100kgpappa

Nä, men på vårdinrättningarna där de sitter, senast förra veckan blev en dömd för att laddat ner tusentals bilder och ca 200 filmer på anstalten hann satt på för behandling. Har även sett chefer för sådana inrättningar på nyheterna som försvarat pedofilernas internettillgång med just att det är en kränkning av deras personliga intigritet om de inte får ha tillgång till internet. Helt sinnessjukt är det.

• trollkarl
    100kgpappa skrev 2011-03-06 10:26:27 följande:
    Nä, men på vårdinrättningarna där de sitter, senast förra veckan blev en dömd för att laddat ner tusentals bilder och ca 200 filmer på anstalten hann satt på för behandling. Har även sett chefer för sådana inrättningar på nyheterna som försvarat pedofilernas internettillgång med just att det är en kränkning av deras personliga intigritet om de inte får ha tillgång till internet. Helt sinnessjukt är det.
    som sagt, RPK. det är ett helt annat regelverk. Ja jag säger inte emot dig, jag tycker också det är under att kritik. men allmänheten tenderar blanda ihop det tyvärr.
    RPK och KVV är två HELT olika instanser..
  • Bedhead

Fast livstid i Sverige är ju ej tidsbestämt? Hur mycket mer livstid vill ni ha? Sedan är det väl bra att en fånge som anses rehabiliterad inte behöver fortsätta sitt ainlåst och kasta bort sitt liv och våra skattepengar?

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Bedhead
    Skehamn2011 skrev 2011-02-12 18:04:57 följande:

Allt fler grova brottslingar ansöker om tidsbestämt straff. Varför ska dom ha det egentligen? Har dom ingen skam i kroppen.

Fast att ansöka om något är inte samma ska som att beviljas något. Mina barn till exempel kan lätt ansöka om godis på en tisdag utan att beviljas det.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • 100kgpappa
    trollkarl skrev 2011-03-06 10:27:45 följande:
    som sagt, RPK. det är ett helt annat regelverk. Ja jag säger inte emot dig, jag tycker också det är under att kritik. men allmänheten tenderar blanda ihop det tyvärr.
    RPK och KVV är två HELT olika instanser..
    Vet faktiskt inte ens vad RPK och KVV betyder, men i vilket fall, de är inne i det statliga systemet för vård, och tillåts ändå att indirekt fortsätta med sitt brott, de är stört, men där är vi ju överens
  • trollkarl
    100kgpappa skrev 2011-03-06 10:38:22 följande:
    Vet faktiskt inte ens vad RPK och KVV betyder, men i vilket fall, de är inne i det statliga systemet för vård, och tillåts ändå att indirekt fortsätta med sitt brott, de är stört, men där är vi ju överens
    Ja vi är överens, helt och hållet. det är under all kritik.
    RPK= rättsspyk
    KVV= kriminalvården.

inom KVV är det stört omöjligt med internet etc, inte heller mobiltelefoner, då dom har spårhund på mobiltelefon. trot eller ej =)
  • Helle333
    Skehamn2011 skrev 2011-02-12 18:04:57 följande:

Vad tycker ni. Borde tex mördare få sitta inspärrade resten av sina liv?

Ska vi ha ett livstidsstraff som verkligen innebär livstid, alltså fängelse resten av sitt liv. För min del välkomnar jag det. Dom allra värsta brottslingarna förtjänar inte att få komma ut i frihet igen..

Ja jag ser inte någon användnings för ett livstidsstraff som är åtta år som det är i Sverige. Livstid ska vara på livstid! Det finns en del folk man kan rehabilitera tillbaka till samhället men det finns ju faktiskt även individer som behöver låsas in för resten av livet antingen i fängelser eller på psyk.
  • Bedhead
    Helle333 skrev 2011-03-06 10:52:42 följande:
    Ja jag ser inte någon användnings för ett livstidsstraff som är åtta år som det är i Sverige. Livstid ska vara på livstid! Det finns en del folk man kan rehabilitera tillbaka till samhället men det finns ju faktiskt även individer som behöver låsas in för resten av livet antingen i fängelser eller på psyk.
    Livstid är inte åtta år.
  • trollkarl
    Helle333 skrev 2011-03-06 10:52:42 följande:
    livstid åtta(8) år? källa tack!

eller föresten, du har ingen källa så skippa det. livstid idag ligger långt över 8 år i genomsnittet..
Svar på tråden Borde man kunna döma folk till "äkta" livstidsstraff här i Sverige? Att man helt enkelt får sitta i fängelse resten av sitt liv