• tuuli83

mammaledighet från jobbet

Hej. en sådan oro för att jag måste skriver på papper att när jag vill stanna på mammaledighet och när man ska gå tillbaka till arbetet. Men jag vet inte hur man skriver det. Kan någon hjälpa mig. Eftersom jag är bosatt i Sverige för bara 1,5 år så har jag ingen aning om hur man skriver uttalande går här. Och min svenska är inte så bra oxå. Jag hoppas någon kan hjälpa mig. jag frågade från min arbetsgivare hur jag måste skriva det men han sa han vet inte. jag måste kolla up från internet.

• Svar på tråden mammaledighet från jobbet
  • crossfit

Du säger väl bara till att du ska vara föräldrarledig. Jag har bara fyllt i papper till försäkringskassan.

• tuuli83

Han vill ha det på skriftligen. Är det ett exempel på internet hur man skriver det?

• Ramborg

Jag föreslår att du går till Försäkringskassan och ber om hjälp. På vissa ställen har de handläggare i kundtjänst som talar andra språk än svenska, just för att kunna hjälpa personer som dig.

Ring och fråga vart du ska gå.

Och grattis till bebisen!

• tuuli83

jag har frågat från där men dem sa dem kan inte hjälpa med det. Men kan ni sa till mig vilken papper eller vad jag måste inge till min arbetsgivare?

• crossfit

Du kan nog ta vilket papper som helst och skriva;
    Jag väntar barn och kommer ta ut föräldrarledighet från och med 2011-??-?? till den 2012-??-??.
    Det finns inget speciellt papper att lämna till arbetsgivaren.

• IsabelleLi

På mitt jobb har vi särskilda blanketter "Ansökan om tjänstledighet".  Fråga chefen eller lönekontoret om det finns såna. Om det inte finns det så har prego 1102 ett bra förslag ser jag.

Du kan ändra din föräldraledighetsansökan i efterhand. Om du till exempel söker föräldraledigt till 30 april 2012, då måste du lämna in nytt papper senast 28 februari om du vill vara hemma längre (2 månader innan sista dagen du sökt för)

Om du vill börja jobba tidigare än vad du skrivit på papperet så måste du säga till 1 månad innan du vill börja jobba.

• tuuli83

tack så mycke på svaret

• salta katten

jag har också fyllt i en ansökan om föräldraledighet för att vårda barn, hoppas du fick hjälp av lönekontoret

• tuuli83

tyvärr det är ingen lönekontoret. och min chefen vet ingenting. Detta är det första fallet när någon vill föräldraledighet.  Så det är litte svårt

• Carisma95
    tuuli83 skrev 2011-02-15 10:17:17 följande:
    tyvärr det är ingen lönekontoret. och min chefen vet ingenting. Detta är det första fallet när någon vill föräldraledighet.  Så det är litte svårt
    Som IsabelleLi skriver så ansöker du om tjänstledighet från ett datum till ett annat datum. Ändrar du dig och vill börja arbeta tidigare eller senare, så måste du säga till arbetsgivaren minst 2 månader innan du skulle varit tillbaka i tjänst.

Vad gäller arbetsgivaren och att de tar in vikarie, så är det ju viktigt för deras del att de skriver i avtalet för vikarien: "Vikariat pga mammaledighet, dock LÄNGST t.o.m. xx-xx-xx (datum). På så sätt har de möjlighet att säga upp vikarien tidigare, om du skulle vilja komma tillbaka.
    'Men det var bara en parantes, som din arbetsgivare behöver tänka på, inte du!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • tuuli83

Eftersom vi har ingen blanketter pa jobbet  kan ni hjälpa mig hur ska formuleras i detta dokument. Är det typ nanting sa:

Arbetsgivare namn                                                        Min namn

adress                                                                               adress

Ansök om föräldraledighet

Text..........

MVH,

mitt namn

Sa funkar det mitt hemland men jag vet inte är de samma här???

Svar på tråden mammaledighet från jobbet