• Limael

ni som gjort kejsarsnitt?

gjorde kejsarsnitt i onsdags & undrar hur man gör rent såret? dum fråga men insåg att jag inte fått någon info om det.

• Svar på tråden ni som gjort kejsarsnitt?
  • Toddes mamma

Tvättade enbart med vatten, däremot var det jätteviktigt att torka ordentligt så det inte var fuktigt när man tog på kläder.. 

• Mirakel händer
    Mirakel händer skrev 2011-02-13 13:42:16 följande:
    Jag tvättade bara med vatten... hade aldrig någon tejp. För det behövdes ej. Grattis till bebisen.

Lägger till:

Jag ett jätte fint ärr efter mitt snitt stota att det inte tejpades...

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • pluppfamiljen

Jag tvättade med asolsprit och satte dit ny tejp. 

Blivande 6 barns mamma
  • Amamma

Jag tvättade som vanligt, med tvål och vatten, men väldigt försiktigt. Jag hade ett "tjockt" plåster/tape på ett tag (upp mot en vecka tror jag) som de satte dit under operationen. Ju mer det får vara ifred desto bättre, man har ju alltid lite skit på händerna/kläderna så har man lite tape över så är det bra. (Micropore som finns på apoteket, kan sitta länge då det andas)

Sen har jag fått rekommendationen från en plastikkirurg att alltid använda tape i minst 6 månader, då minskar risken för "stora" ärr. Så gjorde jag och det verkar ju ha hjälpt, kan få ganska så breda ärr annars eftersom att jag har brist på det protein som drar ihop huden. Nu är jag gravid igen, får väl se hur det mår efter en graviditet..

Grattis till bebisen och lycka till med såret och ärret!

• ploten

De tog bort min tejp redan första dagen på BB och satte aldrig dit någon ny. Duschade som vanligt. Efter ett tag blev det lite infekterat i ena änden, där trådknuten stack ut. Då fick jag gå till distriktssköterskan och tvätta rent, sen fick jag själv tvätta med alsolsprit någon vecka tills det läkt ordentligt. Hela ärret är jättefint, syns knappt alls.

• Madja82
    NellaGG skrev 2011-02-13 12:07:39 följande:
    Tvätta bara med vatten . tejpa i 6 månader för finast resultat .
    Håller med, Plastikkirurger rekommenderar sina patienter att tejpa sina ärr upp till 6 månader för bästa resultat.
    Inte bara för att såret ska läka fint,, utan för att ett ärr kan "töjas" och bli "brett" innan det är helt "läkt". (töjs med skinnet eller hur jag ska förklara)
    Storebror 051114, Lillasyster 100825
  • Amamma

Hmmmm... Jag var ju så däckad de första dagarna eftersom jag var så sjuk, men jag minns att efter en vecka så gjorde det lite mer on, eller rttare sagt ont på ett annat sätt. Då har ju läkningen tagit fart.
    Det är ju sådan skillnad på ont och ont, jag brukar känna när det är något som gör "bra ont" för att det ex. läker, eller om det är "fel ont" alltså något som inte är helt ok. (låter ju skit dumt när man skriver det )

Så, det gör lite mer ont när bedövning och smärtlindring börjar släppa, och när läkningen är i gång, men det skall ju inte göra fruktansvärt ont. Hör med BB hur du kan göra med smärtlindring, och om du tycker det känns "fel" i smärtan så säg det. Mycket bättre att fråga och kolla upp när man har väldigt ont.

• CarolinW
    Limael skrev 2011-02-14 11:22:51 följande:
    förresten, hur länge hade ni ont?

tycker att det gör ondare nu än 2 dagar efteråt.. är det normalt?
    Jag hade ont 2-3 veckor efteråt. Men det var mest när man skulle resa sig ur sängen. Låg på neo med lilleman i 2 veckor så där hade jag mindre problem att resa mig med sängarna där. Men hemma var det ett större problem. Men dem var förvånade över att jag var uppe och gick dan efteråt. Grattis till bebisen!
  • Minnie7

Jag hade mer ont dag 2 och 3  (än dag 1), men sedan släppte det efter ca 2 veckor. Mest problem med att resa ur sängen, annars inga bekymmer. Var uppe på benen redan 2 timmar efter snittet och duschade samma kväll. Grattis till bebben!

• Labolina3

Har inte alls haft spec ont även om det känns såklart, är ju en stor operation. Har ibte hört eller blivit tillsagd att tejpa ärret..... De drog bort min tejp på bb andra dagen o sen fick jag ingen ny. De sa att det läkte bättre utan??? Klamrarna tog de bort efter 9 dgr. Duschat som vanligt...

Svar på tråden ni som gjort kejsarsnitt?