• Miss Maja

Barnboksminne från barndomen

Jag skulle vilja veta om ni här på familjeliv har några starka minnen av några speciella barnböcker från er uppväxt? Vilken bok handlar det om i så fall?

• Svar på tråden Barnboksminne från barndomen
  • Tant Green

Nu är jag så glad att dottern äntligen är så stor att jag kan läsa "Herkules och de makalösa mellandagarna" (av Tage Danielsson) för henne, det var min absoluta favorit när jag var ca 6 år. Och hon verkar gilla den lika mycket Jag har också precis köpt "Fröken ensam hemma åker gungstol" (Gunnel Linde) som jag också har väldigt starka minnen av, och som vi ska läsa snart.

Sen ser jag fram emot när vi kan läsa "Tordyveln flyger i skymningen" och "Agnes Cecilia" (Maria Gripe). Men jag minns inte riktigt när man tyckte de var bra... var det runt 9-10 årsåldern? Hoppas att hon fortfarande accepterar att jag läser då Annars får jag väl låna dem när hon är klar...

• PrincessOfIce

Min absoluta favoritbok heter Filippa Hallondoft som är skriven av Eva Billow och är gjord på ett särskillt sätt.. De enda färgeerna som används är grön, röd , rosa och blå men aldrig samtidigt på samma sida..

Har än idag inte hittat en enda person som hört talas om denna bok.. Lite synd då den har roliga ramsor om pysslingar och bryllingar och en massa annat pyttelitet som ingen annan kan se i skogar och vrår.. 

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Plektrum

Tant Mittiprick som bodde i ett uppochnervänt hus och hjälpte föräldrar med sina barn som var besvärliga på ett eller annat sätt. Kapitlena hette typ "Kuren för barn som..."

• YokohamaNr2

Allra käraste syster var en favorit här också men innan dess på dagis så var storfavoriterna:

Plupp - åh vad jag älskade den boken

Nicke Nyfiken (den när han är på sjukhuset)

• pipon
    Snuvan skrev 2011-02-13 12:35:14 följande:
    Sen var det Miranda böcker.
    Och sen alla böcker i hela världen känns det som. Jag älskar fortfarande att läsa.
    Åh Mirandaböckerna!! Miranda var så himla bra. När jag var 2,5 kallade mamma mig Miranda på skoj och jag blev mycket upprörd och sa att jag "minsann inte var någon apa, jag var ett människobarn!"  Mamma blev lite chockad...
  • pipon
    PrincessOfIce skrev 2011-09-06 10:48:03 följande:
    Min absoluta favoritbok heter Filippa Hallondoft som är skriven av Eva Billow och är gjord på ett särskillt sätt.. De enda färgeerna som används är grön, röd , rosa och blå men aldrig samtidigt på samma sida..
    Har än idag inte hittat en enda person som hört talas om denna bok.. Lite synd då den har roliga ramsor om pysslingar och bryllingar och en massa annat pyttelitet som ingen annan kan se i skogar och vrår.. 
    Jag har en bok hemma om Filippa Hallondoft, som är skriven på rim och handlar om pysslingar och bryllingar och gud vad allt. Den är vackert ritad. Men den heter något annat, Filippa är bara en karaktär i boken... Hm ska leta rätt på den!
  • Derevko47

"Draken med de röda ögonen"! Gråter fortfarande av den. ^^

Och så minns jag en som gick ut på att en liten mus hade kommit över en enorm jordgubbe, men var rädd att björnen skulle komma och ta den, så han försökte på massor av olika sätt att dölja att han hade den, t ex genom att sätta lösnäsa och glasögon på den. Till slut så fann han att den enda lösningen var att äta upp den. Det var supermysiga illustrationer i den, vill jag minnas, och man blev grymt sugen på att själv äta jordgubbar, särskilt som jordgubben ifråga var stor som ett hus. Kommer inte ihåg vad den hette dock.

The truth takes time
  • Psyke

Karlson- böckerna för jag var ett stilsamt och blygt barn och det var befriande att läsa om en figur utan hämningar. ;)
    Folksagor var fantasieggande då de förenar omotiverad grymhet, naivitet och möjligheten för de goda att segra bara genom att förbli trogna sig själva.
    Alice i underlandet
    Jules Verne
    Lille prinsen!

• CMH

"Historien om någon" älskade jag som liten, det gör även min son nu :) Handlar om en liten katt som gjort en massa hyss i ett hus, innan man får se att det är katten så får man följa vilka hyss den gjort och så får man gissa vad det är för en filur som bl.a ätit upp stömmingen, druckit upp mjölken och lekt med mormors nystan.. :)

• Sassajajja

Bilbo av Tolkien! Pappa läste den för mig när jag var 5 år och jag älskade den. Det var så spännande. Kanske är det anledningen till att jag fortfarande gärna läser Fantasy.

Svar på tråden Barnboksminne från barndomen