• Anonym (Frustrerad)

Min man har svårt att få stånd annat än på morgonen

Hej!

Jag hoppas att du kan ge mig och min man lite råd. Vi har varit tillsammans i ca fem år och tänkte nu försöka att bli gravida men ett problem som vi har är att min man har svårt att få stånd på kvällen (inte något nytt problem, har varit så i kanske 3 år). Han säger att han känner lust och vill men det visar sig inte rent fysiskt. Han har inga problem att få stånd på mornarna vilket har gjort att vårt sexliv blivit något inrutat med sex 1-2 gånger i veckan (helgmornarna). Jag vill gärna ha sex även under veckorna och då på kvällarna medan han nu har kommit in i en negativ spiral där han inte vågar försöka för att han är orolig för att han inte skall få stånd. Och jag har lite slutat att ta initiativ till sex på veckokvällarna eftersom det inte känns kul att bli "nekad". Vi har pratat om det här ett antal gånger väldigt öppet och jag hoppas att du kan ha tips på något "verktyg" (alltså inte fysiskt utan mentalt) som vi/han kan använda för att ta sig ur den negativa tankespiralen (som jag antar är orsaken till hans svårigheter att få stånd eftersom han inte har några problem på mornarna)?

Behöver du mer information så säg till.

• Svar på tråden Min man har svårt att få stånd annat än på morgonen
  • sexologen

Hej!

Du beskriver mycket bra er situation och att din man får stånd på morgonen är positivt för då har han en normal funktion, det är alltså inget medicinskt problem utan snarare ett psykologiskt. Det är också bra att ni pratar öppet med varandra om det här. Vad säger din man själv att det här kan bero på? Har han själv någon förklaring? Stress på jobbet, trötthet?  Hur uppstod den här situationen? Har han kunnat få stånd kvällstid förut?

Din man har precis som du skriver kommit in i en negativ tankespiral som är svår att komma ur. Mitt råd är att införa samlagsförbud kvällstid de närmaste tre till fyra veckorna för att pressen på din man att prestera ska minska. Under den här tiden kan ni utveckla er sexualitet på annat sätt. Jag tycker att du ska fortsätta att ta initiativ till sex då du själv har lust, men att ni bör ägna er åt annan sexuell aktivitet än samlag. Att för en tid utesluta samlag kan ge näring åt mer sex av annat slag i ett förhållande och det man inte får kanske man vill ha än mer. Fortsätt också att prata med varandra och återkom gärna om du och/eller din man vill ge mer information om ert problem och er upplevelse.

Hälsningar Sara

• Anonym (Frustrerad)

Hej och tack för ditt snabba svar!

När vi har pratat om det så tror han det beror på lite olika saker i kombination. Trötthet på kvällarna är helt klart en del av det men jag tror att det största är att han känner press på att "få upp den" och eftersom han tidigare kanske inte lyckats så blir det såklart att han tänker för mycket på det. Det kan nog också bottna i att han känner sig otillräcklig eftersom han, på egen hand, bara har lyckats att ge mig orgasm typ en gång genom att smeka mig men jag försöker förklara att så inte är fallet, det ligger mer hos mig än hos honom och tillsammans med honom så kan jag definitivt smeka mig själv till orgasm och då är ju en del av upphetsningen att han är där även om han rent fysiskt inte smeker min klitoris.

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur den uppstod. Han har nog aldrig varit sådär jättepå på kvällarna rent generellt men det blev väldigt tydligt när vi båda började jobba för ungefär 3 år sedan vilket ledde till att vi väldigt sällan hade sex i veckorna, mest för att båda var trötta och kanske inte kände så stor lust.

Kan du ge några tips på vad vi kan göra rent sexuellt som inte innefattar samlag? Tolkar jag dig rätt att du menar att vi kan hångla, smeka varandra, kanske läsa erotiska noveller för varandra och liknande? Har du någon bok med erotiska noveller som du kan rekommendera?

• sexologen

Hej!
    Trötthet i kombination med press att prestera sexuellt kan helt klart hämma en mans erektion. Ta nu tid till att göra precis det du skriver(hångel, smek och erotiska noveller) och kanske kan ni turas om att ge varandra njutning och att din man får tillfälle att utan krav att prestera i ett samlag ge dig njutning och orgasm. Visa honom vad du njuter av och var generösa mot varandra. Massage och att smeka varandra kan också fungera avslappnande och uppiggande vid trötthet efter en lång dags jobb, använd gärna en massageolja. Smek varandra så som ni själva vill bli smekta, tänk er in i partnerns njutning. Kyss varanda och lär känna varandras kroppar. Se varandra i ögonen och andas och slappna av  tillsammans. Endel par tycker om att duscha eller bada tillsammans. Prata om vad ni njuter av och pröva er fram. Det finns gott om erotiska noveller, sök på nätet och turas gärna om att läsa högt för varandra. Kanske kan ni också genom dessa få ytterligare tips:)

Ta hand om er!

Hälsningar Sara

Svar på tråden Min man har svårt att få stånd annat än på morgonen