• leolina1980

    Fråga till er erfarna kaninmänniskor

    Jag har två kaniner, en kastrerad pojke och en okastrerad flicka. Pojkens kiss luktar inget alls men flickans luktar starkt och jag undrar om det beror på att hon är okastrerad? Nån med erfarenhet av detta? Ser ingen annan anledning att kastrera henne egentligen, inga problem med löp eller dylikt. Kaninernas uppfödare har ingen erfarenhet av kastrerade honor så hon kunde inte svara på om det skulle hjälpa att kastrera.

  • Svar på tråden Fråga till er erfarna kaninmänniskor
  • Emma102

    Det kan ju säkert variera från kanin till kanin. Jag har dock aldrig behövt uppleva att en honas kiss luktar värre. Men det är väl inte omöjligt att det gör en stor skillnad på att hanen är kastrerad och hon inte är det. 

    Det finns ju andra fördelar med att kastrera också. Pga risken med livmoderinflammation som är rätt stor bland äldre kaninhonor.
    Men det är långt ifrån alla veterinärer som genomför det ingreppet och man bör alltid vara medveten om att risken är större för kaniner är t.ex katter. Dom är känsligare för narkosen trots att det antagligen är mer säkert nu än förr.  

  • ViVäntarLois

    Jag skulle säga att det som främst talar emot att kastrera henne är svenska veterinärers okunskap på området. Dels är kaniner mycket känsligare att söva och eftersom kastration på kaninhonor är ovanligt i Sverige så har veterinärerna väldigt lite träning på just detta.

    Däremot skulle jag kanske kolla om det finns någon annan anledning till att ni uppfattar urindoften som stark. Sååå mycket brukar ju inte kaninurin lukta. Kanske något fysiskt problem hos kaninen? Om inte så kanske det kan hjälpa att byta burmaterial? Jag tycker marknaden har kommit ganska långt idag vad det gäller "doftvänliga" alternativ till burmaterial.

    Lycka till :)

  • leolina1980

    Tack för svaren! Kanske jag bara är känslig för lukter och överdriver. Det är väl bara att det att hankaninens urin inte luktar nåt alls men enligt uppfödaren kan det variera mellan kaniner, vissa har starkare urindoft än andra. Skulle nog inte låta henne kastreras faktiskt, det är ju ett stort bukingrepp på honkaniner och jag är väl medveten om att kaniner är känsliga för narkos.

  • Tudor 05

    ja jag har kastrerade hanar vars kiss luktar också.
    Har hört att honornas kiss kan lukta lite mer, men jag har iaf aldrig tänkt på det i min kaningård.

    Jag skulle nog inte heller kastrera henne. Det är ett mycket större ingrepp på honorna, och det är en del som stryker med :(

  • leolina1980

    Usch vad hemskt om hon skulle stryka med, jag ska nog inte kastrera henne.

  • Järnlady

    Vi har en kastrerad kaninhona och märkte ingen somhelst skillnad på urindoften efter kastreringen. Däremot slutade hon springa runt och kissa på golvet vilket var ett stort plus. Vi valde dock inte att kastrera henne av den anledningen utan för att vi inte ville få kaninungar, bedömde risken för livmoderscancer på äldre dagar som relativt stor samt att hon var aggressiv mot både oss och kaninhanen. (Kaninhanen är okastrerad och hans urin luktar inte nämnvärt.) Mitt råd är att inte kastrera bara för urindoftens skull för jag tror inte du kommer märka någon skillnad men du kan alltid fråga en veterinär. Ingreppet i sig är mer komplicerat än på en kaninhane men avlöpte för vår kaninhona helt komplikationsfritt. 
    Lycka till vad än bestämmer dig för. 

  • leolina1980

    Det är nog bestämt att inte kastrera. Hon är inte aggressiv och hon kissar inte överallt och hon har inga besvärliga löp. 

Svar på tråden Fråga till er erfarna kaninmänniskor