• rasajj

Barn som utbytestudent i Sverige.

Hej,

Jag ar gift och bor i USA just nu. Jag och mannen har fyra barn. Som alla ar fodda har. men eftersom jag ar svensk sa ar aven barnen svenska medborgare.

Aldsta dottern fyller snart 14 och jag har en del funderingar.

Om vi skulle valja att skicka henne som utbytestudent till Sverige, vad galler da for henne? Ang tex sjukvard, att vara skriven i Sverige, ev. studiebidrag osv? Ar det nan som vet? Det ar inga fasta planer vi har och det skulle isafall rora sig om ett par ar som detta skulle ske. Antagligen det aret hon blir 17 eller sa. Sa inte just nu. men jag funderar anda.

Det narmaste planerna vi har ar atthon ska fa spendera sommaren 2012 hos morfar i Sverige. Igen kommer da fragan om ev. sjukvard tex. Det ror sig ju om en ganska kort tid anda, aven om det kanske blir fulla tva manader vi kan klamma in. Maste hon da ha reseforsakring? Eller kan hon anvanda sig av Svensk vard sasom vilken svensk som helst om behov skulle uppsta? (Aven utlandssvenskar har ratt till akutvard tex)

Tacksam for svar.

I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • Svar på tråden Barn som utbytestudent i Sverige.
  • rasajj
    Wagram skrev 2011-02-17 08:10:21 följande:
    Jo, vad det gäller visum blir det ju lite annorlunda, men utan sin familj tror jag inte att hon kan skriva sig i Sverige eftersom det då räknas som tillfällig vistelse. Jag vet inte heller om hon säkert kommer att få svenskt personnummer om hon inte kan skriva sig där. Men kolla med folkbokföringen så får du säkert besked.

STS och EF är inte seriösa organisationer och har inte ett väl fungerande system för t ex hjälp om det skulle bli problem. De är i första hand intresserade av att tjäna pengar. AFS och YFU är de två bästa och mest seriösa organisationerna som jag känner till. Med AFS finns det dessutom möjlighet i vissa fall att få nedsatt programavgift, åtimistone var det så tidigare.
    Ok, det ar val det jag undrar lite over. Eftersom hon INTE kommer behova soka visum och uppehallstillstand sa hamnar ju hon direkt i en annan kategori. Hur gor hon da? Hon behover itne uppehallstillstand eftersom hon ar svensk medborgare. Hon ar inte bara EU medborgare heller sa hon behover itne registera sig heller. Hon ar ju Svensk. Lika svensk som jag, bara inte fodd dar. Bara inte myndig an, men anda svensk.,

Vet du nagot om ASSE? Som organisation.
  • MrSmith

Är hon svenskmedborgare har hon rött till alla våra förmåner. Ex så vid 18 år kan hon knalla in på vilket soc kontor hon vill och begära hjälp med både lägenhet och bidrag.
    Hon kan resa hem och begära all sjukvård. Enda kravet är att hon är skriven här. Hon har rätt till fri utbildning och studiebidrag och studielån.

• MrSmith

Är hon svenskmedborgare har hon ett person nr. Hon har ju rätt till svensktpass.
    Rekomenderar att hon reser in i Sverige med svenskt pass. Då rullar allt på väldigt enkelt. Samma sak som hon reser in i USA med amerikanskt pass.

• rasajj
    MrSmith skrev 2011-02-17 13:18:29 följande:
    Är hon svenskmedborgare har hon rött till alla våra förmåner. Ex så vid 18 år kan hon knalla in på vilket soc kontor hon vill och begära hjälp med både lägenhet och bidrag.
    Hon kan resa hem och begära all sjukvård. Enda kravet är att hon är skriven här. Hon har rätt till fri utbildning och studiebidrag och studielån.
    Vet du om hon kan skriva sig i Sverige som icke myndig? Dvs om hon kommer fore 18 ars dagen som utbytesstudent utan resterande familj? Hon skulle ev. kunna bo hos sin morfar. Men jag som mamma foljer inte med alltsa.
     Isafall, skulle hon fa tex. studiebidrag?
     Och maste hon fortfarande ha halsoforsakringstackning fran USA?
    Maste hon fortfarande visa att hon kan forsorja sig under vistelsen i Sverige?

www.swedenabroad.com/Page____84010.aspx

Det mesta av det har kan ju inte galla henne, eftersom hon ar svensk... Eller?

Svenskt pass har hon inte, kommer inte att ha vid inresa heller, iallafall inte nasta gang hon reser in. Eftersom vi inte kommer resa till DC enkom for att soka pass for henne. Men ev. sa kommer hon spendera en sommar hos morfar innan ett ar blir aktuellt och da kan hon ju skaffa svenskt pass under den vistelsen.
  • Wagram
    rasajj skrev 2011-02-17 14:02:55 följande:
    Vet du om hon kan skriva sig i Sverige som icke myndig? Dvs om hon kommer fore 18 ars dagen som utbytesstudent utan resterande familj? Hon skulle ev. kunna bo hos sin morfar. Men jag som mamma foljer inte med alltsa.
     Isafall, skulle hon fa tex. studiebidrag?
     Och maste hon fortfarande ha halsoforsakringstackning fran USA?
    Maste hon fortfarande visa att hon kan forsorja sig under vistelsen i Sverige?

www.swedenabroad.com/Page____84010.aspx

Det mesta av det har kan ju inte galla henne, eftersom hon ar svensk... Eller?

Svenskt pass har hon inte, kommer inte att ha vid inresa heller, iallafall inte nasta gang hon reser in. Eftersom vi inte kommer resa till DC enkom for att soka pass for henne. Men ev. sa kommer hon spendera en sommar hos morfar innan ett ar blir aktuellt och da kan hon ju skaffa svenskt pass under den vistelsen.
    Jag tror inte att hon kan skriva sig i Sverige utan er eftersom man för att göra det måste visa att man är stadigvarande boende i Sverige, och det kommer de knappast att tro att hon är utan sina vårdnadshavare, speciellt inte om hon åker med en utbytesorganisation. Men ring och fråga folkbokföringen (eller mejla) så får du raka besked.
  • Wagram

Nu har jag läst länken, och det där tror jag inte att hon behöver göra eftersom hon är medborgare, förutom att jag gissar att hon måste visa att hon har sjukförsäkring, men det får hon via utbytesorganisationen om hon åker med en sådan.

Mina barn är svenska medborgare, har svenska pass och min son har svenskt personnummer, men har ändå inte rätt till sjukvård i Sverige, så jag tror att hennes enda fördel skulle vara att hon slipper ansöka om visum.

ASSE känner jag för övrigt inte till som organisation, men skulle gissa att de är ungefär som EF och STS.

• Wagram

Det här handlar om sådana fall, fast tvärtom (dvs hur de räknar någon som utskriven) men kan nog ändå ge dig en ide om vad de tittar på för att avgöra huruvida en person skall vara folkbokförd i Sverige eller inte. Själv blev jag utskriven pga min man och barn inte var skrivna där.

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/bosattutomlands/harduflyttatfransverige.4.7459477810df5bccdd4800030036.html

• evaoregon
    MrSmith skrev 2011-02-17 13:22:09 följande:
    Är hon svenskmedborgare har hon ett person nr. Hon har ju rätt till svensktpass.
    Rekomenderar att hon reser in i Sverige med svenskt pass. Då rullar allt på väldigt enkelt. Samma sak som hon reser in i USA med amerikanskt pass.
    Numera får svenska medborgare som inte bor i Sverige när de föds samordningsnummer istället för personnummer.  Är man amerikansk medborgare så måste man alltid åka till USA på sitt amerikanska pass.
  • evaoregon
    rasajj skrev 2011-02-17 14:02:55 följande:
    Om man inte är myndig så måste i alla fall en av föräldrarna vara med då man ansöker om pass.
  • evaoregon
    Wagram skrev 2011-02-17 15:30:17 följande:
    Jag tror inte att hon kan skriva sig i Sverige utan er eftersom man för att göra det måste visa att man är stadigvarande boende i Sverige, och det kommer de knappast att tro att hon är utan sina vårdnadshavare, speciellt inte om hon åker med en utbytesorganisation. Men ring och fråga folkbokföringen (eller mejla) så får du raka besked.
    Jag tror inte heller att man kan folkbokföra sig i Sverige som minderårig utan att ens vårdnadshavare bor där.  En annan sak om det är någon som är myndig.  Då tror jag att det går bra om en svensk medborgare vill skriva sig hos sin morfar ett tag.  Om man inte är skriven i Sverige så har man enbart rätt till akut sjukvård, men får betala för resten.  Studiebidrag kan man inte heller få om man inte är folkbokförd i Sverige coh resten av familjen bor i USA.  Samordningsnumret byts inte ut till personnummer förrän man är skriven i Sverige.
  • YokohamaNr2

Maila skatteverket, jag gjorde det i en annan fråga (när jag skrev ur mig ur Sverige) och de svarade förvånatsvärt snabbt faktiskt!

Min son är bara 4 men jag har redan funderat på om det skulle gå för honom att studera på Universitet i Sverige som 'svensk' han har samordningsnummer men inte svenskt pass. Vi är i EU dock. Mycket frågor hoppas du får svar på dina och uppdatera gärna, kan nog vara intressant att veta för många utlandsvenskar

Lycka till

• SkiptonMaria

hej, skulle def försöka skaffa pass samt ett "riktigt" person nummer om ni kan innan hon ska plugga. Sen ska hon kunna skriva sig hos sin morfar och då få rätt till alla social förmåner, på den grunden att han blir hennes "legal guardian" eftersom hon är omyndig. Inte precis samma grej men bekanta till mig har tagit hand om flyktingbarn av och till, dvs som är i Sverige utan sina föräldrar, och de har funkat som temporära målsmän och barnen har fått personnummer osv så de kan få sjukvård osv.

ska bli interesent att höra hur det går! har också såna funderingar, en av mina kompisar här i england är halv svenska och plugga i uppsala ett år, hon säger det var helt fantastiskt bra både för språket och det kulturella! 

• Wagram
    SkiptonMaria skrev 2011-02-22 16:49:35 följande:
    hej, skulle def försöka skaffa pass samt ett "riktigt" person nummer om ni kan innan hon ska plugga. Sen ska hon kunna skriva sig hos sin morfar och då få rätt till alla social förmåner, på den grunden att han blir hennes "legal guardian" eftersom hon är omyndig. Inte precis samma grej men bekanta till mig har tagit hand om flyktingbarn av och till, dvs som är i Sverige utan sina föräldrar, och de har funkat som temporära målsmän och barnen har fått personnummer osv så de kan få sjukvård osv.

ska bli interesent att höra hur det går! har också såna funderingar, en av mina kompisar här i england är halv svenska och plugga i uppsala ett år, hon säger det var helt fantastiskt bra både för språket och det kulturella! 
    Huruvida man har svenskt pass eller inte gör ingen skillnad eftersom det bara är ett bevis på att hon är svensk medborgare, och det är hon ju redan. Hon kan inte få ett vanligt personnummer innan hon skriver sig i Sverige, och morfadern blir inte automatiskt vårdnadshavare bara för att hon skriver sig där (om hon nu ens får det, vilket jag inte tror). Sedan tror jag inte att reglerna som gäller för ett ensamt flyktingbarn som kommer till Sverige är desamma som för ett barn som kommer som utbytesstudent, så de två situationerna är inte på något sätt jämförbara.
  • evaoregon
    Wagram skrev 2011-02-22 17:26:21 följande:
    Huruvida man har svenskt pass eller inte gör ingen skillnad eftersom det bara är ett bevis på att hon är svensk medborgare, och det är hon ju redan. Hon kan inte få ett vanligt personnummer innan hon skriver sig i Sverige, och morfadern blir inte automatiskt vårdnadshavare bara för att hon skriver sig där (om hon nu ens får det, vilket jag inte tror). Sedan tror jag inte att reglerna som gäller för ett ensamt flyktingbarn som kommer till Sverige är desamma som för ett barn som kommer som utbytesstudent, så de två situationerna är inte på något sätt jämförbara.
    Jag håller helt med dig!
  • evaoregon

Jag känner till ett fall där mamman (och pappan) bor i Canada och barnet som aldrig tidigare har bott i Sverige får studiebidrag och studerar i Sverige.  Exakt hur det går till vet jag dock inte. 

• evaoregon
    evaoregon skrev 2011-03-03 20:17:23 följande:
    Jag känner till ett fall där mamman (och pappan) bor i Canada och barnet som aldrig tidigare har bott i Sverige får studiebidrag och studerar i Sverige.  Exakt hur det går till vet jag dock inte. 
    Mamman och barnet är svenska medborgare, kan jag ju tillägga.
Svar på tråden Barn som utbytestudent i Sverige.